TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Toyota bZ4X: Vill inte bara vara ännu ett alternativ

Räckvidd och prestanda är som hos många andra. Men ett riktigt aggressivt pris kan ta Toyotas nya bZ4X hela vägen till toppen.

Av / 2022-02-25 - 15:17
Toyota bZ4X: Vill inte bara vara ännu ett alternativ

Toyotas första elektriska SUV heter bZ4X. Och den har förnuftiga specifikationer för att pricka rätt hos de flesta kunder. Med 204 hästkrafter accelererar framhjulsdriften till 100 km/h på 7,5 sekunder. Väljer man versionen med fyrhjulsdrift så blir det 218 hk och 6,9 sekunder. Inte precis sportbilsegenskaper, men mer än tillräckligt för säkra omkörningar.

toyota bz4x scaled scaled 1
Toyota bZ4X. Foto: Toyota

Räckvidden uppges vara ”minst 450 kilometer” enligt WLTP-standarden med bakhjulsdrift, medan fyrhjulsdriften klarar ”minst 410” km. Batteripaketet är på 71,4 kWh.

Toyota bZ4X tillhör med andra ord inte bilarna som går längst, den ligger lite efter konkurrenter som VW ID.4, Skoda Enyaq, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 och Ford Mustang Mach-E. Och Tesla Model Y. Men inte särskilt mycket, och under vinterhalvåret är vår erfarenhet att de flesta elbilar ändå lägger sig någonstans mellan 300-400 kilometer.

Däremot lovar Toyota att batteripaketet håller 90 procents kapacitet efter 10 år eller 240 000 kilometer. Och skulle du ha turen att få se en miljon kilometer på räknarverket så påstås batterierna fortfarande ha minst 70 procents kapacitet!

Läs också Snart laddar de 40 mil på 5 minuter Nya batterier blir billigare och bättre och löser alla problem med räckvidd. Och de kommer innan du vet ordet av.

Lågt pris

Dessutom ska Toyotan få en riktigt bra prislapp. Även om vi ännu inte har fått några svenska priser så har den fått det i Norge, och där är den billigare än alla konkurrenterna – inklusive ID.4 som kommer närmast. Det handlar om både 10 och 20 procent lägre utgångspris än rivalerna.

Annonce

Som vi alla vet är utgångspriset sällan det man hamnar på när man till slut beställer en bil. Och när det gäller Toyota bZ4X finns det även flera utrustningsnivåer att välja mellan, till exempel går det att välja till ett ljudsystem från JBL. Vi får vänta och se vad prisnivån på de senaste utgåvorna blir.

toyota bz4x steer by wire
Med ”Steer-by-wire”-teknik behöver ratten inte vara rund, eftersom ratten är elektriskt ansluten till framhjulen i stället för mekaniskt. Då kan bilen ha adaptiv styrning, så att man inte behöver snurra på ratten mycket för att göra branta svängar i låg hastighet. Foto: Toyota

Steer by wire

Den mest spännande extrautrustningen till Toyota bZ4X är kanske den så kallade ”steer by wire”-tekniken, där ratt och hjul är elektriskt anslutna i stället för mekaniskt. Tekniken gör det möjligt att ha en mycket mer anpassad styrning, där svängradien ändras beroende på hastigheten. Man behöver inte vrida på ratten som en galning för att göra en U-sväng i låg fart, men bilen är ändå stabil på motorvägen även om man darrar till en aning med handen.

Läs också Toyotas e-SUV heter bZ4X Inget fastfasbatteri, men ändå en viktig modell.

Infotainmentsystemet

Infotainmentsystemet är baserat på Toyota Smart Connect, vilket innebär att det alltid är uppkopplat, med enstaka uppdateringar som sker direkt genom luften (OTA). Här får man CarPlay och Android Auto trådlöst, och även app-styrning med MyT-appen.

toyota bz4x 2021 gallery 08 full tcm 3017 2384015 scaled 1
Infotainmentsystemet i Toyota bZ4X är alltid uppkopplat och uppdaterar sig genom luften. Foto: Toyota

Sollucka eller solceller

Som tillval ska man kunna välja sollucka, eller till och med solceller på taket. Dessa laddar det stora batteripaketet och ska under optimala förhållanden (ej nordiska) kunna förlänga räckvidden med nästan 2 000 under ett år. Detta till skillnad från till exempel Hyundai Ioniq 5 P45, där soltaket laddar det lilla 12-voltsbatteriet.

toyota bz4x sunroof scaled 1
Foto: Toyota

150 kW-laddning

Snabbladdning sker med 150 kilowatt och Toyota lovar att bilen ska hålla samma temperatur i batteriet som inne i kupén för att ha optimal laddningshastighet – även vintertid. Det här är vi nyfikna på, för det är inte alla biltillverkare som håller vad de lovar. Till exempel laddar undertecknads egen Hyundai Ioniq 5 väldigt långsamt på vintern, trots att den har en funktion som värmer batteriet på vintern. Hittills har detta inte fungerat som det ska och vi ser att flera bilmodeller kämpar med laddhastigheten på vintern. Klarar Toyota av den här bedriften så lär det märkas att 150 kW är en helt respektabel hastighet.

Däremot är det en liten besvikelse att konstatera att hemladdning görs med maximalt 6,6 kW. Detta är ganska långsamt för ett så stort batteri, här hade vi helst velat se minst 11 kW.

toyota bz4x 2021 gallery 04 full tcm 3017 2384023 scaled 1
Foto: Toyota

Bagageutrymme och last

Kupén ska vara tillräckligt stor för att vuxna ska kunna sitta bekvämt både fram och bak. Vad en familj får med sig på semesterturen är däremot lite blygsamt. Bagageutrymmet är bara på 452 liter, bara lite mer än Nissan Leaf och en bra bit mindre än VW ID.4 och Skoda Enyaq. Andra bilar med liknande bagageutrymme är Nissan Ariya och den kompakta Renault Megane E-Tech.

Den som behöver mer plats får skaffa en takbox, som ger max 75 kilo extra på taket, eller haka på en liten släpvagn som får väga max 750 kilo fullastad.

Toyota bZ4X kommer under sommaren 2022.

Mer info: https://www.toyota.se/bilar/kommer-snart/bz4x

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Kompakta Skoda Elroq redo för den svenska marknaden

Dyr el-MTB ska matcha dyr el-SUV

Elsparkcykel för terrängen

Nissan ska tillverka elektrisk GT-R

Vad hände med elbilsrevolutionen?

Äntligen: Handsfree-körning i Europa

750 km räckvidd och inbyggd ChatGPT

Nissan trimmar Ariya

Tesla Cybertruck till din tjänst!

Från drönare till elcyklar

Polestars snabbaste bil är en dröm på långa resor

Tesla-batterier: - Degraderas knappt

Rulla till toppen