Här är Toyotas e-SUV bZ4X

Inget fastfasbatteri, men ändå en viktig modell.
forfatter

Toyotas första elbil blir den mellanstora SUVen bz4X. Detta är den första av fler än 70 elbilsmodeller som Toyota lovar att lansera globalt före 2025. Av dessa är minst 15 batterielektriska.

Och nej, Toyota har inte bara slängt slumpmässiga Alfapet-brickor med bokstäver när de döpt sin nya e-SUV till bZ4X. 4X betyder helt enkelt fyrhjulsdrift och bZ står för ”beyond Zero”. Detta är ett åtagande som Toyota har gjort, de vill inte bara vara koldioxidneutrala utan faktiskt bidra till ett negativ netto-koldioxidutsläpp.

Inget solid state-batteri

Vi vet att Toyota har forskat mycket på solid state-batterier – eller ”fastfasbatterier” – som ska vara mer miljövänliga och pålitliga än litiumbatterier. Och före lanseringen gjorde de marknaden nyfiken genom att säga att den hade batteriteknik ”som Toyota kan vara stolt över”. Många har därför förväntat sig att vi skulle kunna få se den nya batteritekniken i bZ4X.

Det var dock orealistiskt, eftersom det fortfarande är en bit kvar för utvecklingen av solid state-batterier. Till exempel befinner sig QuantumScape, en av de viktigaste utvecklarna av tekniken, fortfarande bara på pilotstadiet, och några massproduktionsanläggningar för solid state-batterier har ännu inte byggts eller bekräftats vara planerade någonstans i världen.

Annons
Toyota bZ4X(2)
Foto: Toyota

Batterihantering och solceller

Toyota bZ4X har därför ett helt vanligt litiumbatteri. Hemligheten bakom den längre räckvidden är i stället i avancerad batteristyrning, effektiva motorer och en smart styrenhet. Dessutom har bilen solceller, som också bidrar lite under soliga dagar.

Toyota hävdar också att själva batteriet är stort och kraftfullt, byggt för att tåla tung användning och hårda klimat.

e-TNGA

SUVen byggs på den nya e-TNGA-plattformen, som är utvecklad av Toyota och Subaru för deras kommande elbilar. Lång hjulbas och korta överhäng är nyckelord som ska bidra till att skapa ”ovanligt rymlig och öppen kupé”. Benutrymmet bak påstås vara i klass med en stor sedan.

Toyota bZ4X dash
Lägg märke till ratten, som inte är rund. Foto: Toyota

Fyrhjulsdrift

Som nämnts har bilen fyrhjulsdrift och två elmotorer; en på framaxeln och en på bakaxeln. Systemet har utvecklats i samarbete med Subaru och Toyota lovar att det ger bilen ”genuin offroad-förmåga och även extra säkerhet och trygghet vid körning i alla förhållanden”.

Toyota bZ4X interior
Foto: Toyota

Toyota bZ4X: Tillgänglighet

Produktionsversionen förväntas gå att köpa i mitten av 2022. Toyota har däremot inte sagt någonting om priser. Men eftersom bZ4X är i samma storleksklass som Skoda Enyaq, VW ID.4 och Hyundai IONIQ 5 så skulle det förvåna oss om inte priset också hamnar på liknande nivåer.

Annons

Läs hela pressmeddelandet här.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.
Annons
Annons

Läs också