Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Snabbare laddning

Porsche uppdaterar Taycan med längre räckvidd.

Av / 2021-08-29 - 15:47
Snabbare laddning

Den kommande 2022-modellen av Taycan, kan beställas redan nu. Det som är värt att tänka på är att Porsche gjort en del uppdateringar och förbättringar, bland annat är den faktiska räckvidden förbättrad.

Med detta är inget du kan utläsa direkt i specifikationerna, eftersom WLTP-räckvidden uppges vara densamma som på årets modell.

Förbättringen ligger i att den främre elmotorn delvis kopplas ifrån när man valt normal- eller range-körläge, och när man släpper gasen för att bara cruisa (coasting), så kopplar det elektriska frihjulet bort båda drivaxlarna.

Men det räcker med en lätt touch på gaspedalen för att de ska kopplas in igen på millisekunden.

Porsche säger också att de reducerat laddtiden. När man väljer laddning i Turbo Charging Planner, värms batteriet upp till en lite högre temperatur än tidigare vilket gör det möjligt att ladda lite snabbare.

Dagens utgåva har Apple Carplay, och enligt oss ett något långsamt infotainmentsystem. Men nu kommer flera förbättringar, man kan välja Android Auto och PCM-systemet får flera mindre uppdateringar som förhoppningsvis gör reaktionen snabbare.

En ny funktion kallad Remote Park Assist finns också. Den gör precis det som det låter som. Med ett tryck på knappen i appen kan man parkera bilen automatisk i en ledig parkeringsficka, antingen i ett p-hus eller på en parkeringsplats.

Du har säkert uppmärksammat färgen på modellen på bilderna. Porsche introducerar också en mängd nya färger i ett så kallat Paint to Sample-program, där kunden kan välja mellan så många som 65 tilläggsfärger, bland annat färgen som Porsche använt på äldre modeller. Som Ruby Star Red på bilderna.

Läs också Porsche Taycan: Elchocksliknande ljudupplevelser Porsches nya super-elbil kan levereras ned premium-ljudsystem från Bose eller Burmester. Vi har testat båda!

 

Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Polestars snabbaste bil är en dröm på långa resor

Tesla-batterier: - Degraderas knappt

Ammoniakmotor hotar elbilarna

Fisker är nära avgrunden

Fyrkantig charmklump

Familje-lyxbilen snabb som en raket

Mäktigt imponerande debut

Nytt infotainmentsystem och upp till 600 km räckvidd

Skulle hämta sin Cybertruck – fick åka till akuten

Batteridriven trädgårdstraktor från Husqvarna

Hybrid-elcykel gjord för Norden

”Ingen” vill ha Tesla Full Self Driving

Rulla till toppen