Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Renault 4 EV

Renault 4 EV går från koncept till verklighet.

Av / 2021-04-22 - 17:16
Renault 4 EV

Egentligen trodde vi inte på den här. Konceptbilar har nämligen en tendens att förbli just koncept. Och om de förvandlas till verklighet är resultatet ofta något som är långt ifrån det ursprungliga konceptet.

Men rykten gör gällande att Renault faktiskt planerar att gå vidare med en elektrisk Renault 4, förutom den redan meddelade Renault 5 EV.

Läs också Renault 5 återföds som elbil Renaults ikoniska småbil blir elektrisk, men du får vänta tills du kan köpa den.

4:an ska baseras på samma CMF-B-plattform som 5:an och lanseras förmodligen efter den någon gång under 2024 eller 2025, och passar in i Renaults strategi att erbjuda elbilar i prisintervallet mellan 20 000 och 30 000 euro, enligt Automotive News.

Renault 4 EV
Renault 4 EV

Bilderna på konceptbilen visar en elbil som är mycket nära originalet i utseende, och för att vara en femdörrarsmodell är den väldigt kompakt. Det är däremot osäkert om den kommer att finnas med flera karossvarianter. Som originalet var.

Bilderna – eller David Obendorfers eller renderingar – tyder i alla fall på en 4:a som ligger nära originalet från 1961.

Som för övrigt sålde 8 i miljoner exemplar (!) innan produktionen upphörde 1992.

4:an och 5:an ingår i ”Renaulution”-strategin och det spekuleras också i en crossover-variant av 4:an, men om ”brödbilen” verkligen blir en realitet igen är väl tveksamt.

Renault 4 EV Crossover

För att elektrifieringen av bilparken ska lyckas i stor skala behöver marknaden små bilar med en anständig räckvidd. Renault har redan bevisat att de kan detta med Renault Zoe, som har en angiven räckvidd 38 mil.

För sakens skull bifogar vi en tysk annons för Renault 4 för att friska upp minnet för de som har glömt hur originalet av Renault 4 såg ut.

 

Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Topless och vackert från Maserati

Snart går Mercedes EQS ännu längre

Alfa Romeos första elbil

Tesla Model Y med 600 km räckvidd

Fullständigt vansinne

Xpeng avtäcker el-SUV för folket

Här finns tillräckligt med utrymme

Snart kommer du att kunna snabbladda hos Ford

Så mycket bättre är nya Porsche Taycan

ID. Buzz - äntligen med fyrhjulsdrift

Familjebil med allt man behöver

Framtidens elbil enligt BMW

0
Ljud & Bild
Rulla till toppen