TESTER GUIDER FILM & TV HÖGTALARE TV HÖRLURAR HI-FI FOTO SMART HEM HEMMABIO DATOR MOBIL GAMING
Nyhet

Polestar 2 Arctic Circle på hal is

Vi hängde med på en tur i rallybilen som inte går att köpa.

forfatter
Publicerad 2022-02-23 - 10:00

De gula bältena hugger till och jag känner plötsligt kissnödig. Jag tittar ut genom fönstret på passagerarsidan och vägen kommer emot mig i hög hastighet. Vi kör i sidled och det känns fullständigt vansinnigt.

Föraren har inte tappat kontrollen över bilen och är på väg mot till en ruskig krasch, han har lagt bilen i en bredsladd som är så kontrollerad och odramatisk som den bara kan bli när personen bakom ratten vet vad han gör.

Roger Wallgren pratar lugnt under tiden han rattar den enda rallybilen Polestar har byggt. Roger är chassispecialist på Polestar i Sverige, där han tillsammans med Joakim Rydholm har jobbat med att förvandla en Polestar 2 till en rallybil.

Polestar 2 Arctic Circle number
Polestar 2 Arctic Circle number. Foto: Lasse Svendsen

Polestar Norge bjöd in Roger och rallybilen till Golsfjellet i Norge, där vi mötte både honom och bilen på en frusen fjord där det har körts tävling på isbana och övats halkkörning i flera årtionden.

Där rattade vi bland annat Polestar 2 Performance-modellen på olika isbanor, men det var åkturen med rallybilen som gick snabbast. Med god marginal.

Roger Wallgren Polestar
Roger Wallgren, Polestar-chassispecialist. Foto: Lasse Svendsen

Rallyförare som Stig Blomqvist och Sebastian Loeb körde så tight de kunde. Att ta kurvorna med sladd – drifting – sänker hastigheten, men kan ibland vara det mest effektiva sättet att snabbt ta sig runt en hårnålskurva.

Det vet Roger Wallgren också, men när man har gjort en rallybil som aldrig kommer att tävla, utan visas upp som det one-off-projekt den är, är det vansinnigt roligt att drifta runt på isen med den.

Polestar 2 Arctic Circle side
Polestar 2 Arctic Circle. Foto: Lasse Svendsen

Rallybilen, som de har döpt till Polestar 2 Arctic Circle, är ett rullande laboratorium för fintrimning av chassit. Enligt Joakim Rydholm på Polestar är finjustering på snö och is en slow motion-process, men precisionen blir hög.

Bilen är en trimmad Polestar 2 med Performance Pack. Vilket innebär justerbara Öhlins-dämpare, Brembo-bromsar och de karaktäristiska gula säkerhetsbältena med automatisk åtdragning.

Polestar 2 Arctic Circle

Polestar 2 Arctic Circle carbon fibre showel 989x742 1 Polestar 2 Arctic Circle towing hook 989x742 1 Polestar 2 Arctic Circle studs 989x742 1 Polestar 2 Arctic Circle rear end 989x742 1 Polestar 2 Arctic Circle paddle shift 989x742 1 Polestar 2 Arctic Circle Recaro 989x742 1 Polestar 2 Arctic Circle LEDs 989x742 1
<
>
Polestar 2 Arctic Circle carbon fibre showel 989x742 1

Arctic Circle-versionen är starkt modifierad och har däck med långa isdubbar, 30 mm högre markfrigång och mer motoreffekt. Den har samma batteripaket som Polestar 2 Long Range, men effekten har höjts till 350 kW och 680 Nm, vilket sänker tiden från 0–100 km/h till 4,4 sekunder.

De justerbara dämparna från Öhlins är tillsammans med 30 % mjukare fjädrar finjusterade av Polestar och Öhlins och inställda på justeringsläge nio både fram och bak. Viktfördelningen är 51 % fram och 49 % bak, och enligt Roger Rydholm har bilen mjukare fjädring för att kunna flytta vikten mellan fram- och bakaxeln så att det är lättare att styra med pedalen när man driftar.

Polestar Ice Driving February 16 2022 Kyle Meyr LR0030
Den civila versionen av Polestar 2 med Performance Pack, plus Performance Upgrade som ger högre effekt. Den lilla vita fyrkanten i grillen visar att bilen har uppgraderats. Foto: Kyle Meyr

Brembo-bromsarna har regenerering och är 375 × 35 mm fram och 340 × 20 mm bak, och kraftfullare än på en Polestar 2 med Performance Pack. Dubbdäcken är specialtillverkade och har 490 stycken 4 mm-metalldubbar, tätt intill varandra på däcken som är i dimensionen 245/35 R19. De sitter på specialgjorda, 19-tums vitlackerade rallyfälgar från OZ Racing.

Polestar 2 Performance drift
Polestar 2 Performance drift. Foto: Lasse Svendsen

Launch control

Det är inte allt. Fram och bak sitter fjäderbensstag som ökar vridstyvheten och därmed styrresponsen. Fram är undersidan av kofångaren förstärkt med en kolfiberplatta som fortsätter ner under bilen för att ge extra skydd på undersidan.

Läs också Trimmad Polestar 2 Polestar 2 får ännu högre effekt och blir ännu sportigare med en uppgradering du fixar själv.
P2 front

På bilderna ser man att bilen har fyra Stedi Quad Pro LE-strålkastare, fasta dragkrokar fram och bak, skålade säten från Recaro och i bagageutrymmet hittar man en snöskyffel av kolfiber och en gul bogseringsvajer.

Bilen har även launch control, som styrs av spakar på ratten. Det fungerar genom att man håller in spaken, trampar ger ner gaspedalen och sedan släpper spaken. Då gräver dubbdäcken ner sig i marken och man skjuts fram med en våldsam knufft. Det är nästan inget hjulspinn, trots det isiga underlaget, och bilen går rakt fram som på räls.

Man kan inte stänga av antispinn helt på en Polestar 2, men det kan man med en röd knapp på rattstången i rallybilen, som du kan se drifta runt på isen i videon. Lägg märke till hur snabbt bilen kommer upp i hastighet när däcken greppar underlaget och Roger Wallgren accelererar ur kurvorna.

 

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Kommentarer


Välkommen till Ljud & Bilds kommentarsfält. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till temat och var saklig, så slipper vi moderera inlägg. Andra frågor eller synpunkter skickas till Redaktion@ljudochbild.se

Subscribe
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Teslas vilddjur kan äntligen beställas De lyckligaste får sin Model S Plaid eller Model X Plaid redan innan nyår.
Därför köpte jag en Tesla Inte nödvändigtvis den bästa bilen. Men det är den jag behöver.
Kolla in de senaste bilderna - och videon - av Rolls-Royce Spectre Den första elektriska Rollsen kommer 2023. Körkomforten ska vara som ett flygande matta!
Första tjuvtitten på ny konceptbil från Mini Konceptbilen Mini Concept Aceman ger ett första intryck av framtidens formspråk hos Mini.
Kolla in Fords automatiska "laddningsrobot" Ford testar en ny typ av automatisk laddstation där du inte behöver plugga in laddkabeln själv.
Porsche Taycan får längre räckvidd Får ökad räckvidd efter service, men det är mer än räckvidden som har förbättrats.
Följ Ljud & Bild
Send this to a friend