TESTER GUIDER FILM & TV HÖGTALARE TV HÖRLURAR HI-FI FOTO SMART HEM HEMMABIO DATOR MOBIL GAMING
Nyhet

Mercedes EQB är en elektrisk familje-SUV

475 kilometers räckvidd och ”kantig” komfort med plats för sju personer.

forfatter
Publicerad 2021-04-20 - 17:03

Har man sagt A får man säga B. Och det har Mercedes gjort – i form av den elektriska SUV-modellen EQB, som följer på den mindre EQA som lanserades nyligen.

EQA är en ”kompakt-SUV” men det finns ingenting som är litet med nya EQB, som har plats för upp till sju personer. Man kan också fälla ner det bakre passagerarsätet och få plats med 1,7 kubikmeter i bagageutrymmet!

Bilen är lika fyrkantig som en Rittersport-chokladkaka – vilket Mercedes antagligen är väl medvetna om. De lanserar den nämligen som ”kantig – karaktäristisk – elektrisk”.

Mercedes EQB charging
Det finns ingenting smått eller runt med EQB, som Mercedes själva kallar för ”kantig”. (Foto: Mercedes-Benz)

Ännu så länge är det lite sparsamt med teknisk information på Mercedes webbplats, men vi kan surfa oss fram till att EQB har ett 66,5 kWh-batteripaket och en räckvidd på upp till 475 kilometer.

Den är kompatibel med 100-kilowatts snabbladdning, vilket ska innebära att man kan ladda från 10 till 80 procent på en halvtimme.

Mercedes EQB: pris och versioner

Vi hade gärna velat kunna avslöja vad Mercedes EQB kommer att kosta, och vilka tillbehörspaket som finns – och framför allt vilka ljudsystem. Men bilen släpps inte i Europa förrän tidigast mot slutet av 2021 och vi känner inte till några priser.

Mercedes EQB ska finnas i versioner med framhjulsdrift och fyrhjulsdrift och den största modellen ska ha 272 hästkrafter. Frågan är om det inte kommer en version med dragkrok också – hur ska man annars kunna få med sig hästen på semestern?

Mercedes EQB interior
Det finns plats för sju personer i tre rader i Mercedes EQB. Eller uppemot 1,7 kubikmeter bagage. (Foto: Mercedes-Benz)

mercedes-benz.se

forfatter

John Hvidlykke

(f. 1964): Journalist. John har arbetat för Ljud & Bild sedan 2013. Han skriver om hifi, högtalare, datorer, spel och teknikhistoria. John har ägnat sig åt teknikjournalistik sedan 1982(!) och har arbetat för många olika tidskrifter i olika roller, bland annat GEAR, High Fidelity, Computer för alla, Illustrerad vetenskap, Ny elektronik, PC World och Privat Computer. Han har också skrivit många böcker och utbildningsprogram om IT.

Kommentarer


Välkommen till Ljud & Bilds kommentarsfält. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till temat och var saklig, så slipper vi moderera inlägg. Andra frågor eller synpunkter skickas till Redaktion@ljudochbild.se

Subscribe
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Teslas vilddjur kan äntligen beställas De lyckligaste får sin Model S Plaid eller Model X Plaid redan innan nyår.
Därför köpte jag en Tesla Inte nödvändigtvis den bästa bilen. Men det är den jag behöver.
Kolla in de senaste bilderna - och videon - av Rolls-Royce Spectre Den första elektriska Rollsen kommer 2023. Körkomforten ska vara som ett flygande matta!
Första tjuvtitten på ny konceptbil från Mini Konceptbilen Mini Concept Aceman ger ett första intryck av framtidens formspråk hos Mini.
Kolla in Fords automatiska "laddningsrobot" Ford testar en ny typ av automatisk laddstation där du inte behöver plugga in laddkabeln själv.
Porsche Taycan får längre räckvidd Får ökad räckvidd efter service, men det är mer än räckvidden som har förbättrats.
Följ Ljud & Bild
Send this to a friend