TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Mercedes EQB är en elektrisk familje-SUV

475 kilometers räckvidd och ”kantig” komfort med plats för sju personer.

Av / 2021-04-20 - 17:03
Mercedes EQB är en elektrisk familje-SUV

Har man sagt A får man säga B. Och det har Mercedes gjort – i form av den elektriska SUV-modellen EQB, som följer på den mindre EQA som lanserades nyligen.

EQA är en ”kompakt-SUV” men det finns ingenting som är litet med nya EQB, som har plats för upp till sju personer. Man kan också fälla ner det bakre passagerarsätet och få plats med 1,7 kubikmeter i bagageutrymmet!

Bilen är lika fyrkantig som en Rittersport-chokladkaka – vilket Mercedes antagligen är väl medvetna om. De lanserar den nämligen som ”kantig – karaktäristisk – elektrisk”.

Mercedes EQB charging
Det finns ingenting smått eller runt med EQB, som Mercedes själva kallar för ”kantig”. (Foto: Mercedes-Benz)

Ännu så länge är det lite sparsamt med teknisk information på Mercedes webbplats, men vi kan surfa oss fram till att EQB har ett 66,5 kWh-batteripaket och en räckvidd på upp till 475 kilometer.

Den är kompatibel med 100-kilowatts snabbladdning, vilket ska innebära att man kan ladda från 10 till 80 procent på en halvtimme.

Annonce

Mercedes EQB: pris och versioner

Vi hade gärna velat kunna avslöja vad Mercedes EQB kommer att kosta, och vilka tillbehörspaket som finns – och framför allt vilka ljudsystem. Men bilen släpps inte i Europa förrän tidigast mot slutet av 2021 och vi känner inte till några priser.

Mercedes EQB ska finnas i versioner med framhjulsdrift och fyrhjulsdrift och den största modellen ska ha 272 hästkrafter. Frågan är om det inte kommer en version med dragkrok också – hur ska man annars kunna få med sig hästen på semestern?

Mercedes EQB interior
Det finns plats för sju personer i tre rader i Mercedes EQB. Eller uppemot 1,7 kubikmeter bagage. (Foto: Mercedes-Benz)

mercedes-benz.se

John Hvidlykke
(f. 1964): Journalist. John har arbetat för Ljud & Bild sedan 2013. Han skriver om hifi, högtalare, datorer, spel och teknikhistoria. John har ägnat sig åt teknikjournalistik sedan 1982(!) och har arbetat för många olika tidskrifter i olika roller, bland annat GEAR, High Fidelity, Computer för alla, Illustrerad vetenskap, Ny elektronik, PC World och Privat Computer. Han har också skrivit många böcker och utbildningsprogram om IT.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Kompakta Skoda Elroq redo för den svenska marknaden

Dyr el-MTB ska matcha dyr el-SUV

Elsparkcykel för terrängen

Nissan ska tillverka elektrisk GT-R

Vad hände med elbilsrevolutionen?

Äntligen: Handsfree-körning i Europa

750 km räckvidd och inbyggd ChatGPT

Nissan trimmar Ariya

Tesla Cybertruck till din tjänst!

Från drönare till elcyklar

Polestars snabbaste bil är en dröm på långa resor

Tesla-batterier: - Degraderas knappt

Rulla till toppen