Nyhet

Lucid Air kommer 2021, en SUV 2023

0-100 km/h under 3 sekunder och rekordsnabb laddning.
forfatter

I går kväll lanserade Lucid Motors sin första elbil, Lucid Air, som många kommer att kalla för en Tesla Model S-konkurrent, men frågan är om inte Lucid siktar ännu högre.

Men visst, prestanda är riktigt imponerande, även jämfört med Model S och faktiskt även med Porsche Taycan. Men att döma av nattens pressmeddelande kan Lucid Air bli en kostsam elbil. Vi pratar om Taycan– och Mercedes EQS-territorium, kanske snarare än Tesla.

Lucid planerar fyra versioner av elbilen som kommer i slutet av 2021 och som kommer att följas av en billigare version 2022, och det är den som heter Lucid Air. Först ut är de två dyraste versionerna, Air Grand Touring med 800 hk och Air Dream Edition med 1080 hk (!), som ska säljas i USA under andra kvartalet nästa år. Mot slutet av året kommer en lite mer ”folklig” version som heter Air Touring och har 620 hk.

Nyutvecklad elbilsplattform

Gemensamt för dem alla är en elektrisk drivlina med en så kallad skateboardplattform (LEAP), 900 volt-arkitektur, 300 kW-snabbladdning som kan ge 482 km räckvidd på 20 minuter och en modulär batterilösning som kan skalas efter önskemål.

De fyra versionerna kommer att ha många likadana avancerade tekniska funktioner, men räckvidden beror på modellen och vilket batteripaket den är utrustad med.

Ännu så länge har Lucid inte sagt något om prestanda och räckvidd för den billigaste versionen som kommer 2022, men Air Grand Touring blir den som får längst räckvidd, 832 km enligt den amerikanska EPA-normen, medan den ännu snabbare Dream Edition kan åka så långt som 809 km om den, precis som de andra, är utrustad med 19-tums AeroRange-fälgar och däck.

Air Tourings räckvidd uppges vara 650 km, och det är den som blir den billigaste versionen av de som kommer 2021.

Startpriser

Lucid Motors anger ett startpris för den billigare 2022-modellen Air till ungefär 80 000 dollar, vilket ligger nära vad en Model S Long Range kostar i USA. Air Touring uppges hamna på 95 000 dollar, Grand Touring på 139 000 dollar och flaggskeppet Dream Edition på 169 000 dollar.

Porsche Taycan-territorium, alltså.

Lucid Air Touring
  •     Kommer fjärde kvartalet 2021
  •     650 km räckvidd
  •     620 hk
  •     3,2 s från 0-96 km/h
  •     249 km/h toppfart
  •     95 000 dollar
Lucid Air Grand Touring
  •     Kommer andra kvartalet 2021
  •     830 km räckvidd
  •     800 hk
  •     3,0 s från 0-96 km/h
  •     270 km/h toppfart
  •     139 000 dollar
Lucid Air Dream Edition
  •     Kommer andra kvartalet 2021
  •     809 km räckvidd
  •     1080 hk
  •     2,5 s från 0-96 km/h
  •     320 km/h toppfart
  •     169 000 dollar

Redan nu går det att boka en Lucid Air på Lucids webbplats, där det står att bilarna kommer till Europa 2021, alltså antagligen samtidigt som de börjar säljas i USA.

SUV

Efter att de fyra utgåvorna av Lucid Air har kommit planerar Lucid Motors en elektrisk SUV som ska lanseras 2023 och som bygger på samma LEAP-arkitektur, med tydliga likheter. Bara lite högre och med större markfrigång av den renderade bilden nedan att döma.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.