Følg oss på

Sök efter tester, nyheter och recensioner...

Laddar snabbare än konkurrenterna

Lanseras 9 september.

Det är nog inte så många som hört talas om Lucid Motors, ett ganska så nytt och oskrivet blad i bilvärlden, precis som Tesla var en gång i tiden. Lucids kommande elbil, Lucid Air, byggs i Arizona i USA och lanseras den 9:e september.

Den relativt stora elbilen ska konkurrera med bland annat Tesla Model S och Lucid lovar att den krossar Teslan både när det gäller räckvidd och laddhastighet.

Bilen ska kunna laddas med en hastighet av 32 km per minut – eller 483 km på 20 minuters laddning. Drivlinan matas av en el-arkitektur på 900 volt och Lucid Air har en inbyggd 19,2 kW-laddare.

Annons

Lucid har redan testat bilens räckvidd och anger den till 832 km, mätt efter den strikta nordamerikanska EPA-cykeln.

– Vi har designat absolut allt på Lucid Air internt för att göra den så effektiv som det bara är möjligt, från drivlinan till det aerodynamiska. Ur den synvinkeln har vi satt en ny elbilsstandard, till exempel med en räckvidd på 832 kilometer, säger Eric Bach, Lucid Motors chef för produktutveckling (Vice President of Hardware Engineering), i ett pressmeddelande.

Bilen har också en tvåvägs laddningsfunktion, så att man kan överföra ström på flera sätt – Vehicle-to-Grid och Vehicle-to-Vehicle – och den kan levereras med en egen hemladdningsstation, Lucid Connected Home Charging Station, med tvåvägsladdning.

Annons

Den har också något som Lucid kallar för ”Wunderbox”, som ska göra bilen kompatibel med alla offentliga laddningsstationer, inklusive stöd för 350 kilowatts snabbladdare.

Med hjälp av hela 1000 hästkrafter ska Lucid Air klara av 0–60 mph (96,6 km/h) på bara 2,5 sekunder och toppfarten är svindlande 320 km/h.

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.

ingen bindningstid Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?
forfatter

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

2 Comments

  1. Alexander Foxegård

    2020-08-22 at 07:29

    Om den kommer slå Tesla på rena specar eller inte, för en den ha börja sålts. Lansering och levering är ju två olika saker.
    När den levereras kan Tesla mycket väl ha något nytt.

    Sedan angående räckvidden.
    På Lucids hemsida står det angående räckvidd: över 400miles (643km), enligt EPA EST teststandard.

    Teslorna har också kört över 800km. När alla bekvämlighetsfunktioner är avstängda.

    Men helt klart en intressant bil 🙂
    Sedan om det kommer vara Tesla model S eller Porsche Taycan pris på den.
    Återstår att se.

  2. Olof Karlsson

    2020-08-23 at 20:04

    En sån, urbota korkad artikel. Innan Lucid har sitt eget laddnätverk så kan alla biltillverkare upphöra att jämföra sig med Tesla.
    Ska Lucid laddas i Ionitys nätverk vid långkörning för 8kr/kWh kan man lika gärna köra diesel.

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2020 Publish AS

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
© 2021 Publish AS – Ljud & Bild följer Pressombudsmannens etiska regler för press, TV och radio. Som läsare har du bara rätt att använda innehållet på ljudochbild.se för personliga och icke-kommersiella ändamål. Du får ladda ner, länka till och skriva ut innehåll från ljudochbild.se för personliga och icke-kommersiella ändamål under förutsättning att du hänvisar till källan samt respekterar eventuella rättighetshänvisningar och/eller -reservationer. Du får inte använda innehåll, inklusive (men inte begränsat till) ikoner och utmärkelser, för några andra ändamål eller på några andra sätt än vad som uttryckligen tillåts. Obs! Artiklar som ligger utanför plustjänsten är ”friköpta” från betalväggen av tillverkaren/leverantören i fråga.