Nyhet

Ljudet två Mercedes EQC

Vad är väl bättre än en Mercedes EQC? Två Mercedes EQC! Vi håller på att testa standardstereon och Burmester-anläggningen.
forfatter

Vi på Ljud & Bild gillar bra ljud, var det än är någonstans. Och gärna på fyra hjul: framför allt har moderna elbilar tysta kupéer som är perfekta för att uppleva bra musik i. Och det gäller inte minst Mercedes EQC.

Om du vill veta mer om bra ljud i elbilar har vi gjort en guide som du kan läsa här.

För att ta reda på exakt hur bra det låter i EQC har vi fått lov att testa inte bara en utan två versioner av bilen! Vi får låna dem i två dagar för att verkligen kunna göra en kvalificerad utvärdering.

Båda versionerna har samma motor, räckvidd och det mesta annat. Skillnaden är utrustningsnivån. Den ena är grundmodellen, som saknar 360-kamera (men har en bakåtriktad kamera), AirPlay, adaptiv farthållare och elektriska säten. Den levereras också med ett standardljudsystem.

Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC
Insidan av Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC utstrålar lyx. Foto: Mercedes-Benz

Premiumbil = premiumljud

Den andra, Premium Plus-versionen, har alla dessa funktioner plus taklucka av glas, 21-tums fälgar i stället för 19 och en del andra godsaker. Men allra viktigast är att den är utrustad med ett ljudsystem från Burmester! Och detta paket kostar 55 00 kronor extra.

För inte så länge sedan testade vi Porsche Taycan med just Burmester-anläggning, och det gav verkligen mersmak! Förutom att spela både högt och rent hade den en detaljeringsförmåga i övertonregistret som var bland det bästa vi någonsin hade hört i en bil.

Om du inte känner till Burmester-märket så har de några av de mest exklusiva komponenterna på hifi-marknaden. Att skaffa en komplett Burmester-anläggning till vardagsrummet kostar så mycket att man blir alldeles vimmelkantig av att bara tänka på det. Men i en bil är det någorlunda mer överkomligt. Burmester-anläggningen ingår faktiskt redan i Premium-paketet, som bara kostar 30 000 kronor extra!

Standardversionen av bilen som vi har fått låna är den allra enklaste som kostar 806 000 kronor. Men den var importören tvungen att anstränga sig för att skaffa fram, de inte räknar med att sälja så många sådana och därför bara tar in dem på specialbeställning!

AMG-versionen kostar ungefär 850 000 kronor extra och det är den vi har fått utrustad med Burmester och andra Premium-tillbehör.

Första intrycken

Efter bara ett par timmar med bilarna kan vi lugnt säga att även grundmodellen är något helt speciellt, tack vare den extra tysta kupén. Ljudet är dessutom välbalanserat, akustisk musik klingar rent och har fin snärt i gitarrsträngarna. Det är inte heller några problem att spela klassisk musik riktigt högt. Men eftersom systemet saknar separat subwoofer är basfrekvenserna inte särskilt framträdande, man känner att det saknas något när man höjer volymen. Speciellt spellistan innehåller partymusik.

Hur mycket bättre är då Burmester-anläggningen? Det ska vi ta reda på! Häng med här på ljudochbild.se – och om det är något speciellt du är nyfiken på när det gäller ljudet i Mercedes EQC så är det bara att fråga på!

Tack till Bertel O. Steen för lånet av bilarna

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.