Det är krångligt att byta ut stereon i en ny bil. Så köp en bil som redan har ett uppgraderat ljud.

Förr i tiden var det enkelt att skaffa bättre stereo till bilen. Och det var bra, för stereon som bilen levererades med var billiga grejor. Bara genom att byta ut huvudenheten (head unit) fick man mycket bättre ljud, och tog man högtalarna på samma gång så började det verkligen svänga om musiken. De mest angelägna installerade en subwoofer och ett slutsteg, och sedan fanns det fantaster som byggde om hela bilen efter anläggningen – och en del raggare gick hela vägen och satte in blinkande lampor och neonskyltar.

Avancerade bilar

Men med tiden har bilarna blivit alltmer sofistikerade. Samma skärm används för att visa information om musiken, navigationen och backkameran – ja till och med klimatanläggningen visas på den här skärmen. Att sådant detta funkar sömlöst efter man bytt ut huvudenheten är inte självklart.

När du ska köpa ny bil är det därför smart att beställa premiumljud och -underhållningssystem som uppgradering. Om du måste sänka budgeten finns det mycket annan utrustning som kan eftermonteras. Extra uppsättningar hjul, dragkrok och takräcke är några av sakerna som i värsta fall kan få vänta. Det kan bli lite dyrare än att välja dem direkt, men inte hälften så trassligt som om du skulle bli efterklok och ångra att du köpte bilen med det sämsta ljudsystemet.

I många fall ingår premiumljudet i ett speciellt utrustningspaket som även innehåller andra funktioner, till exempel navigering med trafikskyltsigenkänning, utökad parkeringsassistent och filbyteshjälp. Allt sådant är ju naturligtvis också coolt. I andra fall kan du välja bättre ljud utan att behöva få mycket annat på köpet, så det får vara upp till dig vilket annat teknikgodis du vill ha på samma gång.

Billiga bilar har också fått bra ljud

Nu när det har blivit så komplicerat att eftermontera ljud är det extra coolt att veta att även billiga bilar går att köpa med premiumljud. Visste du till exempel att du kan välja Bose-ljudsystem i Nissan Leaf? Ännu bättre blir det naturligtvis i lyxbilarna, där de dyraste systemen i större utsträckning är skräddarsydda efter den specifika bilmodellen. Pristillägget brukar bli därefter också.

Tystare kupé i elbil

Allra bäst förutsättning för ett bra ljud får du i en elbil. Frånvaron av motorljud betyder renare ljud, särskilt i hastigheter under 50 km/h. Kör man fortare än så tar vägbruset över som den värsta källan till oväsen och på motorvägen kan du uppleva att en dieselbil med en väldämpad coupe väsnas mindre än en illa konstruerad elbilskupé. Därför är det viktigt att elbilstillverkarna också tar jobbet på allvar. Ljud- och musikentusiaster bör definitivt ta en provtur på motorvägen innan de handlar!

När det gäller fordon skriver vi på Ljud & Bild huvudsakligen om elektrifierade sådana. Därför fokuserar vi på elbilar även i den här artikeln, även om principen att bocka för det bästa ljudsystemet vid nytt bilköp även gäller bränslemotorer.

Fler och fler bilar erbjuds med uppgraderade ljudsystem. Här är ett urval av de du kan köpa i dag.

PS. Du läser nu en öppen artikel. Om du vill få tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild,
så kan du läsa om våra prenumerationserbjudanden här .
forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.
Kommentera

Lämna ett svar

    Läs också

    Aktuella erbjudanden

    Annons

    Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System

    Riktpris: 55400 kr 625 hk och 1 500 watt

    Polestar 2

    Riktpris: 659000 kr Nästa elektriska storsäljare

    Honda e

    Riktpris: 400000 kr Teknikfest på fyra hjul

    BMW i8

    Riktpris: kr Miljöbil i bensinslukarkostym
    Prisjakt.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.

    Skoda Enyaq iV

    Pris fra: Okänt kr
    Premium Lydanlegg: Canton
    Tilleggskostnad: Okänt

    Xpeng G3

    Pris fra: Okänt kr
    Premium Lydanlegg: Xpeng
    Tilleggskostnad: 0

    Mazda MX-30

    Pris fra: 345 000 kr
    Premium Lydanlegg: Bose
    Tilleggskostnad: 32 000 kr (Cosmo-utrustningspaket)

    Volkswagen ID.3

    Pris fra: 350 000 kr
    Premium Lydanlegg: Beats
    Tilleggskostnad: 185 000 kr (Max-paketet)

    Mini Cooper SE

    Pris fra: 359 000 kr
    Premium Lydanlegg: Harman Kardon
    Tilleggskostnad: 24 500 kr (Experience-utrustningspaket)

    Peugeot e-208

    Pris fra: 360 000 kr
    Premium Lydanlegg: Arkamys
    Tilleggskostnad: 0

    Hyundai Kona Electric

    Pris fra: 365 000 kr
    Premium Lydanlegg: Krell
    Tilleggskostnad: 35 000 kronor (Premium-utrustningspaket)

    Honda E

    Pris fra: 370 000 kr
    Premium Lydanlegg: Honda
    Tilleggskostnad: 29 750 kr (Advance-versionen)

    Renault Zoe

    Pris fra: 377 000 kr
    Premium Lydanlegg: Bose
    Tilleggskostnad: 33 000 kr (Edition One-utrustningsnivå)

    Hyundai Ioniq Electric

    Pris fra: 390 000 kr
    Premium Lydanlegg: Infinity
    Tilleggskostnad: 40 000 kr (Premium-utrustningspaket)

    Kia e-Soul

    Pris fra: 397 000 kr
    Premium Lydanlegg: Harman Kardon
    Tilleggskostnad: 48 000 kr (Advance-utrustningspaket)

    Nissan Leaf

    Pris fra: 397 000 kr
    Premium Lydanlegg: Bose
    Tilleggskostnad: 29 000 kr (Tekna-utrustningspaket)

    BMW i3

    Pris fra: 420 000 kr
    Premium Lydanlegg: Harman Kardon
    Tilleggskostnad: 8 100 kr

    DS 3 Crossback E-Tense

    Pris fra: 460 000 kr
    Premium Lydanlegg: Okänt
    Tilleggskostnad: Okänt

    Volkswagen ID.4

    Pris fra: 515 000 kr kr
    Premium Lydanlegg: Okänt
    Tilleggskostnad: Okänt

    Tesla Model 3

    Pris fra: 560 000 kr
    Premium Lydanlegg: Tesla
    Tilleggskostnad: 100 000 kr (Long Range-versionen)

    Lexus UX 300e

    Pris fra: 580 000 kr kr
    Premium Lydanlegg: Mark Levinson
    Tilleggskostnad: 100 000 kr

    Polestar 2

    Pris fra: 659 000 kr
    Premium Lydanlegg: Harman Kardon
    Tilleggskostnad: 0 kr

    Volvo XC40 Recharge Pure Electric

    Pris fra: 699 000 kr
    Premium Lydanlegg: Harman Kardon
    Tilleggskostnad: 22 900 kr (Lounge-paket)

    Tesla Model Y

    Pris fra: 720 000 kr
    Premium Lydanlegg: Tesla
    Tilleggskostnad: 0

    Audi e-tron 50 / 55 Quattro

    Pris fra: 799 000 kr
    Premium Lydanlegg: Bang & Olufsen
    Tilleggskostnad: 18 200 kr

    Mercedes-Benz EQC

    Pris fra: 806 000 kr
    Premium Lydanlegg: Burmester
    Tilleggskostnad: 55 000 kr (Premiumpaket Plus)

    Jaguar i-Pace

    Pris fra: 940 000 kr
    Premium Lydanlegg: Meridian
    Tilleggskostnad: 10 000 kr

    Tesla Model S

    Pris fra: 960 000 kr
    Premium Lydanlegg: Tesla
    Tilleggskostnad: 0

    Tesla Model X

    Pris fra: 1060 000 kr
    Premium Lydanlegg: Tesla
    Tilleggskostnad: 0

    Porsche Taycan Turbo S

    Pris fra: 1170 000 kr
    Premium Lydanlegg: Bose / Burmester
    Tilleggskostnad: 14 100 kr (Bose) / 62 000 kr (Burmester)