26 premium-ljudsystem på fyra hjul

Det är krångligt att byta ut stereon i en ny bil. Så köp en bil som redan har ett uppgraderat ljud.
Annons
Annons
forfatter

Förr i tiden var det enkelt att skaffa bättre stereo till bilen. Och det var bra, för stereon som bilen levererades med var billiga grejor. Bara genom att byta ut huvudenheten (head unit) fick man mycket bättre ljud, och tog man högtalarna på samma gång så började det verkligen svänga om musiken. De mest angelägna installerade en subwoofer och ett slutsteg, och sedan fanns det fantaster som byggde om hela bilen efter anläggningen – och en del raggare gick hela vägen och satte in blinkande lampor och neonskyltar.

Avancerade bilar

Men med tiden har bilarna blivit alltmer sofistikerade. Samma skärm används för att visa information om musiken, navigationen och backkameran – ja till och med klimatanläggningen visas på den här skärmen. Att sådant detta funkar sömlöst efter man bytt ut huvudenheten är inte självklart.

När du ska köpa ny bil är det därför smart att beställa premiumljud och -underhållningssystem som uppgradering. Om du måste sänka budgeten finns det mycket annan utrustning som kan eftermonteras. Extra uppsättningar hjul, dragkrok och takräcke är några av sakerna som i värsta fall kan få vänta. Det kan bli lite dyrare än att välja dem direkt, men inte hälften så trassligt som om du skulle bli efterklok och ångra att du köpte bilen med det sämsta ljudsystemet.

I många fall ingår premiumljudet i ett speciellt utrustningspaket som även innehåller andra funktioner, till exempel navigering med trafikskyltsigenkänning, utökad parkeringsassistent och filbyteshjälp. Allt sådant är ju naturligtvis också coolt. I andra fall kan du välja bättre ljud utan att behöva få mycket annat på köpet, så det får vara upp till dig vilket annat teknikgodis du vill ha på samma gång.

Billiga bilar har också fått bra ljud

Nu när det har blivit så komplicerat att eftermontera ljud är det extra coolt att veta att även billiga bilar går att köpa med premiumljud. Visste du till exempel att du kan välja Bose-ljudsystem i Nissan Leaf? Ännu bättre blir det naturligtvis i lyxbilarna, där de dyraste systemen i större utsträckning är skräddarsydda efter den specifika bilmodellen. Pristillägget brukar bli därefter också.

Tystare kupé i elbil

Allra bäst förutsättning för ett bra ljud får du i en elbil. Frånvaron av motorljud betyder renare ljud, särskilt i hastigheter under 50 km/h. Kör man fortare än så tar vägbruset över som den värsta källan till oväsen och på motorvägen kan du uppleva att en dieselbil med en väldämpad coupe väsnas mindre än en illa konstruerad elbilskupé. Därför är det viktigt att elbilstillverkarna också tar jobbet på allvar. Ljud- och musikentusiaster bör definitivt ta en provtur på motorvägen innan de handlar!

När det gäller fordon skriver vi på Ljud & Bild huvudsakligen om elektrifierade sådana. Därför fokuserar vi på elbilar även i den här artikeln, även om principen att bocka för det bästa ljudsystemet vid nytt bilköp även gäller bränslemotorer.

Fler och fler bilar erbjuds med uppgraderade ljudsystem. Här är ett urval av de du kan köpa i dag.

Volkswagen ID.4

Lydannlegg: Okänt

Startpris: 515 000 kr
Tilleggskostnad: Okänt

Lexus UX 300e

Lydannlegg: Mark Levinson

Startpris: 580 000 kr
Tilleggskostnad: 100 000 kr

BMW i3

Lydannlegg: Harman Kardon

Startpris: 420 000
Tilleggskostnad: 8 100 kr

Honda E

Lydannlegg: Honda

Startpris: 370 000
Tilleggskostnad: 29 750 kr (Advance-versionen)

Hyundai Ioniq Electric

Lydannlegg: Infinity

Startpris: 390 000
Tilleggskostnad: 40 000 kr (Premium-utrustningspaket)

Hyundai Kona Electric

Lydannlegg: Krell

Startpris: 365 000
Tilleggskostnad: 35 000 kronor (Premium-utrustningspaket)

Kia e-Soul

Lydannlegg: Harman Kardon

Startpris: 397 000
Tilleggskostnad: 48 000 kr (Advance-utrustningspaket)

Mini Cooper SE

Lydannlegg: Harman Kardon

Startpris: 359 000
Tilleggskostnad: 24 500 kr (Experience-utrustningspaket)

Nissan Leaf

Lydannlegg: Bose

Startpris: 397 000
Tilleggskostnad: 29 000 kr (Tekna-utrustningspaket)

Renault Zoe

Lydannlegg: Bose

Startpris: 377 000
Tilleggskostnad: 33 000 kr (Edition One-utrustningsnivå)

Volkswagen ID.3

Lydannlegg: Beats

Startpris: 350 000
Tilleggskostnad: 185 000 kr (Max-paketet)

Tesla Model 3

Lydannlegg: Tesla

Startpris: 560 000
Tilleggskostnad: 100 000 kr (Long Range-versionen)

DS 3 Crossback E-Tense

Lydannlegg: Okänt

Startpris: 460 000
Tilleggskostnad: Okänt

Mazda MX-30

Lydannlegg: Bose

Startpris: 345 000
Tilleggskostnad: 32 000 kr (Cosmo-utrustningspaket)

Polestar 2

Lydannlegg: Harman Kardon

Startpris: 659 000
Tilleggskostnad: 0 kr

Volvo XC40 Recharge Pure Electric

Lydannlegg: Harman Kardon

Startpris: 699 000
Tilleggskostnad: 22 900 kr (Lounge-paket)

Peugeot e-208

Lydannlegg: Arkamys

Startpris: 360 000
Tilleggskostnad: 0

Skoda Enyaq iV

Lydannlegg: Canton

Startpris: Okänt
Tilleggskostnad: Okänt

Xpeng G3

Lydannlegg: Xpeng

Startpris: Okänt
Tilleggskostnad: 0

Audi e-tron 50 / 55 Quattro

Lydannlegg: Bang & Olufsen

Startpris: 799 000
Tilleggskostnad: 18 200 kr

Jaguar i-Pace

Lydannlegg: Meridian

Startpris: 940 000
Tilleggskostnad: 10 000 kr

Mercedes-Benz EQC

Lydannlegg: Burmester

Startpris: 806 000
Tilleggskostnad: 55 000 kr (Premiumpaket Plus)

Porsche Taycan Turbo S

Lydannlegg: Bose / Burmester

Startpris: 1170 000
Tilleggskostnad: 14 100 kr (Bose) / 62 000 kr (Burmester)

Tesla Model S

Lydannlegg: Tesla

Startpris: 960 000
Tilleggskostnad: 0

Tesla Model X

Lydannlegg: Tesla

Startpris: 1060 000
Tilleggskostnad: 0

Tesla Model Y

Lydannlegg: Tesla

Startpris: 720 000
Tilleggskostnad: 0