Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Kan döpas till Volkswagen iD.Golf

Kommer förmodligen som elektrisk Golf GTI också.

Av / 2022-11-22 - 12:17
Kan döpas till Volkswagen iD.Golf

Efter en rekordlång produktionstid av den åldrande folkvagnen Beetle behövde Volkswagen desperat en ny liten bil. Den ikoniska bubblan var rena antikviteten jämfört med vad Ford, Fiat och Renault sålde i början av 70-talet. Den lilla Renault 5 som lanserades 1972 var den mest populära småbilen vid den tiden, och Fiat hade både första och andra plats på försäljningsstatistiken 1973 med 127 och 128.

1974 kom äntligen arvingen. Giorgetto Giugiaro kunde inte ha ritat något som skilde sig mer från den runda bubblan än första generationens Golf. Som tillverkades i flera varianter, tredörrars, femdörrars, så småningom cabriolet, och den mest ikoniska av allt: Golf GTI, som lanserades med 110 hk och en toppfart på 180 km/h 1975.

Volkswagen Golf generation 1. Foto: Volkswagen

Golf är världens tredje mest sålda bil – efter Toyota Corolla och Ford F-seriens pickuper, och tillverkades mot slutet även som elbil.

Den elektriska Golfen – e-Golf – har för länge sedan slutat produceras och har ersatts av Volkswagens bakhjulsdrivna iD.3, och de flesta trodde att det var slutet på elbilsversionen av Golf.

Men det tycker inte Volkswagens nya chef. Thomas Schäfer berättade för pressen på den senaste LA Auto Show i Kalifornien att det fanns en god chans att Golf-namnet kunde återuppstå på en elbil. Schäfer tror att man mycket väl skulle kunna kombinera varumärket ID, som många förknippar med elbilar, och det ikoniska varumärket Golf.

”Det skulle vara galet att låta dem dö”, sa Schäfer om Golf och GTI-märket och fortsatte med att säga att de arbetar med den framtida produktkatalogen och deras namngivning.

Vi behåller förmodligen ID-beteckningen, men samtidigt kommer de ikoniska modellnamnen bestå.

Vi har iD.Buzz och det funkar ju bra.

Volkswagen e-Golf tillverkades i över 100 000 exemplar. Foto: Volkswagen

 

 

Volkswagen ID.3 1st Max

Lovande bil – men utan ”måste ha-känsla”

Volkswagens elektriska fanbärare efter e-Golf har mycket att leva upp till. ID.3 har mycket bra, men är inte helt befriad från barnsjukdomar.

Läs hela testet
Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Nyast med en ansiktslyftning: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: En riktig mardröm

Ny Mini-modell på väg

Topless och vackert från Maserati

Snart går Mercedes EQS ännu längre

Alfa Romeos första elbil

Tesla Model Y med 600 km räckvidd

Fullständigt vansinne

Xpeng avtäcker el-SUV för folket

Här finns tillräckligt med utrymme

Snart kommer du att kunna snabbladda hos Ford

Så mycket bättre är nya Porsche Taycan

0
Ljud & Bild
Rulla till toppen