TESTER GUIDER FILM & TV HÖGTALARE TV HÖRLURAR HI-FI FOTO SMART HEM HEMMABIO DATOR MOBIL GAMING
Nyhet

Ferrari Purosangue får Burmester ljudsystem

Massiva krafter både under huven och i kupén.

forfatter
Publicerad 2022-09-14 - 15:47

Så är den här. Ferraris första SUV, eller är det verkligen det? Ferrari själv gillar inte att tänka på Purosangue som en SUV. Och om du ställer den bredvid Bentley Bentayga ser du varför Enrico Galliera, Ferraris marknadschef insisterar på att det inte är en SUV.

Även om längden tangerar fem meter är Purosangue bara 159 cm hög, och markfrigången är inte lämplig för att följa en Range Rover i terrängen.

Ferrari kallar den hellre en GT, med fyra dörrar och fyra säten – 2+2 alltså, och den är inte direkt motorsvag. En V12 sugmotor levererar 715 hk till alla fyra hjulen och lyckas flytta den två ton tunga Ferrarin från noll till hundra på 3,3 sekunder. Toppfarten? 310 km/h.

Ferrari 2
Foto: Ferrari

Burmester ljudsystem

Inte överraskande levereras Purosangue med modern infotainment med både Apple CarPlay och Android Auto. Den får också en rejäl Burmester-anläggning som säkert kommer att underhålla de fyra i lädersätena hela vägen till Rivieran.

Burmester 3D High-End Surround Sound System heter det, och det är en mycket häftigare anläggning än de flesta har hemma.

Systemet är uppbyggt med totalt 1420 watt förstärkareffekt, fördelat på 21 skräddarsydda högtalare, inklusive Burmesters egen banddiskant. Det är inte direkt vardagsmat i en bil, inte ens på den här nivån.

Ferrari 1
Foto: Ferrari

Högtalarna i taket ska bidra till 3D-ljudet, eller surround som man också kan kalla det, och en egen subwoofer med EQ skakar om passagerarna. Ljudet kan naturligtvis anpassas efter alla smaker, och systemet som styrs från pekskärmen har flera färdiga ljudprofiler: Pure, Live, Comfort, Surround, 3D Surround, Precise Bass och Stage Plus, samt ett VIP-läge som centrerar   ljudbilden runt föraren.

Ferrari 3
Foto: Ferrari

Det kommer inte att vara en billig affär att skaffa en Purosangue, om du alls kan få en. Galliera säger i pressmeddelandet att Ferrarin många väntat på i första hand kommer att gå till befintliga kunder. Antagligen inte till vilken influencer som helst.

Priset börjar på 390 000 Euro, vilket blir 4,3 miljoner kronor. Men då får du inte bara en Ferrari med plats för hela familjen – och 473 liter bagage, utan också en rejäl anläggning.

 

Ferrari 5
Foto: Ferrari

 

Maserati Grecale Folgore med Sonus Faber

Här står en Sonus Faber-anläggning på fyra hjul

Vi har provat Sonus Faber-anläggningen i Maserati.

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Lämna en kommentar

MSI Creates a Graphics Card with Creators, Designers, and Artists in Mind

Every day, designers and creators sit at their desk to make magic. Whether it is editing the next viral TikTok, or designing a 3D motion graphic character, designers and creators need a graphics card they can rely on.

Världens snabbaste gatubil är rent ut sagt skrämmande Mytomspunna Model S Plaid uppmuntrar till att bryta mot lagen. Och inte bara på grund av hastigheten.
Polestar 2 får bakhjulsdrift och mer kraft Snabbare, sportigare och med längre räckvidd.
SE VIDEO: Tesla Model S Plaid – galenskap på fyra hjul! Geir och Audun har provkört Tesla Model S Plaid! Hela testet kommer lördag, här får du en liten försmak.
Det här är Årets bil 2023 Car of the Year för 2023 har utsetts.
Teslas prissänkning: Har de förändrat bilmarknaden? Nu får du plötsligt en rymlig Model Y familjebil till priset av en småbil. Det borde få konkurrenterna att darra.
Följ Ljud & Bild