TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Maserati Grecale Folgore med Sonus Faber

Vi har provat Sonus Faber-anläggningen i Maserati.

Av / 2022-08-26 - 15:42
Maserati Grecale Folgore med Sonus Faber

Om man inte vill vänta på den helelektriska Maserati Grecale Folgore som kommer nästa sommar är bensinversionen redan klar för beställning. Den blir knappast lika populär här hemma som den elektriska Folgore, men en avtäckning av Maserati Grecale på Autoxo Sport utanför Oslo var ändå spännande. För äntligen fick vi se bilen på nära håll och titta närmare på både exteriör och interiör.

Inte minst fick vi testa lyssna på Sonus Faber-anläggningen bilen kan levereras med – även den elektriska versionen, varav 50 redan har sålts i Norge. Enligt importören ska det komma 50 till, som ännu inte är slutsålda.

IMG 8320
Maserati Grecale Trofeo. Foto: Lasse Svendsen

Medan bensinversionen har en bensinmotor på 300 hk, eller en mildhybrid med 330 hk, och en värstingversion med Maseratis Nettuno V6:or med 530 hk, får den elektriska versionen över 500 hk och 800 Nm vridmoment. Batteriarkitekturen är 400 V och batterikapaciteten anges till 105 kWh.

IMG 8342
Foto: Lasse Svendsen

Grecale Folgore är en halv storlek mindre än Levante, och är ungefär lika stor som Porsche Macan och Alfa Romeo Stelvio – som den delar plattform med.

Plattformen är sträckt 10 cm mellan fram- och bakaxlarna, vilket har gett kupén mycket bra benutrymme i baksätet. Framför de djupa sportstolarna i framsätet har Maserati placerat tre skärmar. En 12,3-tums skärm kombineras med en tvådelad, vinklad 8,8-tums pekskärm i mittkonsolen.

Annonce
IMG 8335
Foto: Lasse Svendsen

Högst upp på instrumentbrädan sitter en rund skärm som är digital klocka med analog visning, och tidtagare om du tar ut bilen på banan. Det mesta styrs från skärmarna, men du kan också använda röststyrning med antingen Alexa eller Siri.

Maseratin kan levereras med ett av två system från Sonus Faber. Den ena heter Premium Audio System och har totalt 860 watt effekt, som fördelas på 14 högtalare i kupén. Den andra kallas High Premium Audio System och är ännu kraftigare. Här pratar vi totalt 1 285 watt kraft uppdelad i 21 högtalare.

IMG 8327
Foto: Lasse Svendsen

Det gör plötsligt en Maserati intressant även för musikälskare, som annars kan välja mellan Burmester i Porsche Taycan och Mercedes EQE och EQE SUV, och Bowers & Wilkins i BMW iX.

IMG 8339 scaled 1 IMG 8338 scaled 1
<
>
Foto: Lasse Svendsen

Trofeo-utgåvan med High Premium Audio System från Sonus Faber installerat innehåller sju Sonus Faber-diskanthögtalare, tre Sonus Faber-mellanregisterelement, två surround-mellanregister, två bashögtalare fram och två bak, plus en subwoofer och fyra höjdkanaler, för 3D-ljud.

IMG 8340
Foto: Lasse Svendsen

Sonus Faber-systemet styrs från mittkonsolskärmen, som har en dubbel DSP-förstärkare med EQ-funktioner och Sonus Faber-signaturelement med pappersfibermembran, silkesvävda diskantelement och omedelbart igenkännlig klang.

High Performance-systemet har två ljudprofiler som heter Amati och Guarneri, efter Sonus Fabers välbekanta högtalarmodeller, medan High Premium Audio-anläggningen med fler högtalare har Reference- och Ex3ma-ljudprofiler tillgängliga.

IMG 8334
Foto: Lasse Svendsen

Trofeo-upplagan av Grecale var utrustad med Premium-systemet, vilket verkligen gav intrycket av att man lyssnade på Sonus Faber-högtalare. Även med musik från DAB-radio fanns det potent bas och en stor, varm och rik ljudbild i den ljusröda kupén.

Det gick absolut att dra upp volymen tills det knakade i kindtänderna, utan att det knakade i kupén, och anläggningen lät fortfarande kontrollerad och balanserat.

Den korta tiden gav oss endast ett första intryck, så det är för tidigt att säga något om vad som är bäst av Sonus Faber, B&W eller Burmester bland de anläggningar som finns i elbilar i premium- och lyxsegmentet. Men det råder ingen tvekan om att Maserati definitivt är med i striden om musikälskande kunder, med möjlighet till en Sonus Faber-anläggning i Grecale Folgore.

Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Kompakta Skoda Elroq redo för den svenska marknaden

Dyr el-MTB ska matcha dyr el-SUV

Elsparkcykel för terrängen

Nissan ska tillverka elektrisk GT-R

Vad hände med elbilsrevolutionen?

Äntligen: Handsfree-körning i Europa

750 km räckvidd och inbyggd ChatGPT

Nissan trimmar Ariya

Tesla Cybertruck till din tjänst!

Från drönare till elcyklar

Polestars snabbaste bil är en dröm på långa resor

Tesla-batterier: - Degraderas knappt

Rulla till toppen