TESTER GUIDER FILM & TV HÖGTALARE TV HÖRLURAR HI-FI FOTO SMART HEM HEMMABIO DATOR MOBIL GAMING
Nyhet

Cupra Born – kompakt och kul

Racingmärket Cupra har tagit sig in på konsumentarenan, och deras första elbil Born är både kompakt och sportig.

forfatter
Publicerad 2021-05-26 - 07:35

Den kompakta Cupra Born (tidigare el-Born), som först var tänkt att heta e-Born, är byggd på Volkswagengruppens elektriska MEB-plattform – något den har gemensamt med VW ID.3, ID.4, Skoda Enyaq och Audi Q4 e-tron.

Det är ID.3 som är mest lik Born i syskonskaran. Den har ungefär samma dimensioner (4,32 m lång), vilket innebär att den är ganska kompakt. Men där ID.3 ser ganska solid och ”folklig” ut, är Cupra Born mycket djärvare i linjerna.

Cupra Born
Cupra Born har ett mycket sportigare utseende än sin syster VW ID.3. Foto: Cupra
Läs också Den här elbilen ska byggas Kan få mer än 300 hästkrafter och fyrhjulsdrift

Att Cupra, som tidigare var Seats racingmärke men som nu står på egna ben, har rally i sitt DNA är uppenbart. Den bakre spoilern för bättre marktryck och luftintaget längst ner runt registreringsskylten (riktigt eller inte) vittnar om en bil gjord för fräck körning. Detsamma gäller sportinredningen med säten med tyg tillverkat av återvunna plastflaskor.

LED-lamporna på framsidan har också ett mer intensivt uttryck än ID.3. Cupra Born är helt enkelt en mycket tuffare bil.

Infotainment-systemet är så som vi känner till det från VW ID.3, ID.4 och Skoda Enyaq iV. Ett intuitivt system vi i redaktionen är familjära med. Pekskärmen liknar den på Enyaq, men är på Cupra Born 12 tum istället för 13 på Enyaq.

Born delar även säkerhetsfunktionerna med sina ”syskon”. Bland annat autonom nödbroms.

Cupra Born infotainment-gigapixel-standard-width-3840px
Infotainment-systemet delar Cupra Born med andra bilar som också är tillverkade på MEB-plattformen. Foto: Skärmdump från video

9 högtalare

Inte överraskande är det brist på information om ljudsystemet. Men vi talar om nio högtalare, trådlös laddning av mobiltelefon och både Apple CarPlay och Android Auto. Head-up-display med AR-funktioner finns också.

Boost-funktion för extra acceleration

Bilen kommer finnas med antingen 110 kW (150 hk) eller 150 kW (204 hk), precis som ID.3 och alla andra MEB-bilar med bakhjulsdrift. Men den grymmaste versionen av Cupra Born har också en Boost-knapp, som ger 20 extra kW i acceleration. Om du trycker på denna får du 228 hk vilket gör 0-100 km/h på 6,6 sekunder.

Bilen kan levereras med progressiv styrning och adaptivt chassi, som anpassar sig till om du kör i miljö-, komfort- eller sportläge.

Räckvidd

Cupra Born levereras med tre olika batteripaket: 45, 58 och 77 kWh (netto). Det största batteriet ger en räckvidd på 548 km enligt WLTP-kraven, medan det minsta batteriet ger något mer blygsamma 340 km.

Snabbladdning sker med upp till 125 kW, som ska kunna ladda 100 km på 7 minuter.

Cupra Born(8)-gigapixel-low_res-width-3840px Cupra Born(7)-gigapixel-low_res-width-3840px Cupra Born(6)-gigapixel-low_res-width-3840px Cupra Born(3)-gigapixel-standard-width-3840px Cupra Born(1)-gigapixel-standard-width-3840px Cupra Born(5)-gigapixel-standard-width-3840px
<
>
Foto: Skärmbild av video

Cupra Born: Pris och tillgänglighet

Cupra Born kan beställas någon gång efter sommaren och bilen ska kunna levereras före årets slut. Priserna är inte officiella, men förväntas ligga i samma område som ID.3 – förutom toppmodellen, som förmodligen ligger snäppet över.

Du kommer också att kunna prenumerera på bilen via Born Frii-tjänsten.

cupraofficial.se

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Kommentarer


Välkommen till Ljud & Bilds kommentarsfält. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till temat och var saklig, så slipper vi moderera inlägg. Andra frågor eller synpunkter skickas till Redaktion@ljudochbild.se

Subscribe
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Teslas vilddjur kan äntligen beställas De lyckligaste får sin Model S Plaid eller Model X Plaid redan innan nyår.
Därför köpte jag en Tesla Inte nödvändigtvis den bästa bilen. Men det är den jag behöver.
Kolla in de senaste bilderna - och videon - av Rolls-Royce Spectre Den första elektriska Rollsen kommer 2023. Körkomforten ska vara som ett flygande matta!
Första tjuvtitten på ny konceptbil från Mini Konceptbilen Mini Concept Aceman ger ett första intryck av framtidens formspråk hos Mini.
Kolla in Fords automatiska "laddningsrobot" Ford testar en ny typ av automatisk laddstation där du inte behöver plugga in laddkabeln själv.
Porsche Taycan får längre räckvidd Får ökad räckvidd efter service, men det är mer än räckvidden som har förbättrats.
Följ Ljud & Bild
Send this to a friend