Nyhet

Vill sticka ut på vägarna

Kan få mer än 300 hästkrafter och fyrhjulsdrift
forfatter

Cupra är ett ganska så oskrivet blad här hemma i Norden. Från början var Seats systermärke modifierade versioner av Seat-modeller, som i sin tur var spanskbyggda versioner av Volkswagen-modeller.

Men nu har Cupra knoppats av från Seat och står på egna ben, ungefär som Polestar är lite släkt med Volvo, men gör sina egna saker. Och nu händer det saker och ting från Cupra.

Som den här. Cupra Tavascan har tidigare bara visats upp som konceptbil, men nu berättar Cupra-chefen Wayne Griffiths att Tavascan verkligen ska byggas.

Cupra Tavascan

Den färdiga bilen ska inte heller skilja sig särskilt mycket från designen i konceptbilens bilder, som bygger på VAG:s MEB-plattform. Alltså samma som används i Volkswagen iD.4 och iD.3.

Från början var det tänkt att Tavascan  skulle vara fyrhjulsdriven, med en elmotor på varje axel, ett 77 kWh-batteri och 306 hästkrafter, men det återstår att se.

På insidan kommer den att likna sina VW-släktingar, med en stor mittmonterad pekskärm och en skärm framför föraren. Men färgerna, designen på ratten och förmodligen även ätena kommer att vara av det mer sportiga slaget.

Bilen kommer inte att ses på vägarna förrän 2024, men vi får säkert reda på fler detaljer innan dess. Det hade varit coolt om Tavascan hade sett ut som på konceptbilderna, då hade Cupra-bilen verkligen stuckit ut på vägarna.

2025 planeras en ny elbil som kommer efter el-Born, som är baserad på samma MEB-plattform som Tavascan och iD.4.

Ännu så länge finns den bara som skiss och är en kompakt crossover – eller CUV om man så vill – som ska byggas på en ny plattform för elektriska småbilar.

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Redan prenumerant?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.