TESTER GUIDER FILM & TV HÖGTALARE TV HÖRLURAR HI-FI FOTO SMART HEM HEMMABIO DATOR MOBIL GAMING
Nyhet

BMW iX M60 har 619 hk och 1100 Nm

Bowers & Wilkin-stereo, laserljus och luftfjädring är standard.

forfatter
Publicerad 2022-01-08 - 14:54

Om du inte tycker att BMW iX M50 är tillräckligt mycket M, hur är det med den här? Den kanske inte ser så speciell ut jämfört med en M50, men iX M60 är ett monster i förklädnad. Bilen, som kommer i sommar, har diskreta förändringar på utsidan, den klassiska M-loggan på sidorna och till och med på bromsoken.

Men det är inuti man hittar de viktiga uppgraderingarna.

Luftfjädring med nivåkontroll är liksom i M50 ​​standardutrustning. Detsamma gäller krängningshämmare på bakaxeln och två starkare elmotorer. Den bakre levererar 360 kW/486 hk, den främre 190 kW/258 så att den maximala motoreffekten är 619 hk.

Läs också BMW iX xDrive40: Förstklassig komfortexpress BMW iX xDrive40 är en skön plats att vara på, både på korta och långa resor.

Som om det inte vore nog är det totala vridmomentet 1100 Nm när launch control aktiveras, då skjuts den stora bilen från stillastående till 100 km/h på 3,8 sekunder. Toppfarten är, som vanligt för de flesta snabba, tyska bilar, begränsad till 250 km/h.

Men hur är det med räckvidden då, undrar du kanske. Inte illa alls. 566 km är inte dåligt, med tanke på att bilen använder samma batteri på 111,5 kWh som finns i iX xDrive50. Förbrukningen anges till 21,6 kWh/100 km vid blandad körning och med en laddkapacitet på 200 kW ska det gå att ladda från 10 till 80 procent på 35 minuter.

10 minuters snabbladdning ska räcka till 15 mil.

Den är inte bara vansinnigt snabb, den är välutrustad också.

Ljudsystemet från Bowers & Wilkins – Diamond Surround Sound System – är standard, och något av det bästa man kan hitta i en bil. iX M60 har även BMW Live Cockpit Professional och BMW Natural Interaction, med röst- och geststyrning. BMW Laser Light, Comfort Access och framsätesventilation finns också med på den långa utrustningslistan.

Man kan också köpa bilen med 22-tumsfälgar i Titanium Bronze-design.

Enligt BMW börjar återförsäljarna ta emot beställningar nu i januari och de första bilarna kan levereras redan i juni 2022.

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Kommentarer


Välkommen till Ljud & Bilds kommentarsfält. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till temat och var saklig, så slipper vi moderera inlägg. Andra frågor eller synpunkter skickas till Redaktion@ljudochbild.se

Subscribe
Notify of
3 Kommentarer
oldest
newest most voted
Inline Feedbacks
View all comments

Man undrar för vem och var? Möjligen någon som saknar ett sjrytibjejt? Eller potensförlängare!

M prestanda. Fanns en gång i tiden som något snabbt och häftigt men med elbilarna framfart kan detta inte längre anses speciellt.
Kollar man på en ny familje el suv från kia.
Ev6 GT så har den bättre fartresurser och även den en massa finesser. Och nu snackar vi Kia.
Sen finns andra el bilar med formligen överlägsen prestanda.
Att få artikelns BMW att låta extremt är endast med gamla bensin bilars mått och det är dax att tänka om.
El bil är framtiden som startar nyss

Knappast.Elbil,en parantes i bilhistorien.

Bluetooth säkrar däcken Det finns en app för det: Håll digital koll på cykelns däcktryck.
Great Scott! DeLorean Alpha5 får ljud från Cambridge Audio Kan det bli en bilstereo med hela 1,21 gigawatt?
Teslas vilddjur kan äntligen beställas De lyckligaste får sin Model S Plaid eller Model X Plaid redan innan nyår.
Därför köpte jag en Tesla Inte nödvändigtvis den bästa bilen. Men det är den jag behöver.
Kolla in de senaste bilderna - och videon - av Rolls-Royce Spectre Den första elektriska Rollsen kommer 2023. Körkomforten ska vara som ett flygande matta!
Första tjuvtitten på ny konceptbil från Mini Konceptbilen Mini Concept Aceman ger ett första intryck av framtidens formspråk hos Mini.
Följ Ljud & Bild
Send this to a friend