Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

BMW i4 eDrive35 – bra räckvidd med mindre batteri

Billigare modell når nästan 50 mil.

Av / 2023-02-27 - 15:53
BMW i4 eDrive35 – bra räckvidd med mindre batteri

BMW utökar utbudet av elektriska modeller med nya i4 eDrive35. Den börjar tillverkas den 1 mars och blir en billigare version av i4 eDrive40.

Den angivna räckvidden på 490 km enligt WLTP-normen räcker långt för de flesta. Batteriet på 66 kWh netto är något mindre än för BMW i4 M50 och i4 eDrive40, och laddningskapaciteten på 180 kW är också något lägre.

286 elektriska hästkrafter driver bakhjulen på en i4 eDrive35. Och det är ingen sölkorv. 0–100 km/h tar bara sex sekunder, jämfört med 5,7 för i4 eDrive40, och toppfarten är begränsad till 190 km/h.

Det är i nuläget osäkert om den kommer till alla nordiska länder.

– Vi erbjuder för tillfället BMW i4 eDrive35 i Danmark och funderar nu på om fler nordiska marknader ska bli aktuella i framtiden, säger Marius Tegneby, kommunikationsdirektör BMW Group.

Foto BMW

I Danmark kostar den 469 500 danska kronor, vilket är nästan 45 000 kronor mindre än i4 eDrive40.

Invändigt känns den igen på samma 12,3-tums instrumentpanel och den böjda 14,9-tums pekskärmen med BMW:s iDrive 8-operativsystem och Apple CarPlay.

i4 eDrive35 levereras med en lädersportratt, uppvärmda framsäten, elektriska dörrspeglar, smidig stängning av bagageluckan, trezons klimatanläggning, parkeringsassistent, farthållare, FM- och DAB-radio, fotgängarvarning, Live Cockpit Plus och 17-tums hjul.

BMW i4 eDrive35

Längd                                                4.783 mm
Hjulbas                                       2.856 mm
Effekt                                                  210 kW
Vridmoment                                       400 Nm
0-100 km/h                                         6,0 s
Räckvidd (WLTP)                              490 km

Batterikapacitet                                   70,2 kWh (brutto) / 66,0 kWh (netto)
Max laddeffekt                                   180 kW (DC), 11 kW (AC)
Laddningstid 10-80 % SOC med DC              32 min.

 

BMW i4 eDrive40

BMW i4 eDrive40

Längre räckvidd och lägre pris, men fortfarande med körglädje i förarsätet.

Läs hela testet
Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Första titten på Audi Q6 e-tron

Tesla Cybertruck är i Sverige

Beijing Auto Show 2024: Nya elbilar på löpande band

Billigare Tesla kan komma redan i år

Nyast med en ansiktslyftning: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: En riktig mardröm

Ny Mini-modell på väg

Topless och vackert från Maserati

Snart går Mercedes EQS ännu längre

Alfa Romeos första elbil

Tesla Model Y med 600 km räckvidd

Fullständigt vansinne

Ljud & Bild
Rulla till toppen