Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

: Sim2 Nero 3D-2

Färgmästaren

Om man undrar varför en projektor kostar ett sexsiffrigt belopp så är svaret enkelt. Bildkvalitet. Med stort B.

Av / 2012-05-24 - 06:32
Sim2 Nero 3D-2
Lasse Svendsen

När man ska inreda ett biorum – för om vi ska vara helt ärliga så är det just det man gör när man lägger en månadslön eller tre på en projektor – vill man självfallet ha så hög bildkvalitet som möjligt. Tittar man i de högre prisklasserna är urvalet av projektorer stort, större än man kanske anar, och det är ingen idé att bli förvånad över priserna. En bra projektor kan lätt kosta 30 000 eller      40 000 kronor. Eller dubbelt så mycket om man vill ha en superb bild. I både 2D och 3D.

Men det stoppar inte där. De allra galnaste entusiasterna tycker inte det är märkvärdigt att lägga 100 000 kronor på en projektor. Precis som en audiofil knappt blinkar när han eller hon hostar upp lika mycket för en förstärkare eller ett par högtalare. De vet nämligen att de får en kvalitet som inte bara kostar i form av en sofistikerad och påkostad teknik, utan upplevelser för ögat eller örat som kan vara svåra att komma i närheten av ens i biografer eller konsertsalar.

Italienska Sim2 är ett av märkena i High End-klassen. De bygger projektorer för särskilt intresserade som är villiga att betala för att få det allra bästa. Sim2-projektorerna används ofta i installationer och privata biosalonger, och det är få av ägarna som fintrimmar och ställer in projektorerna själva.

High End
Ingen av Sim2:s modeller kan sägas vara billig, fast så är det ju inte direkt snack om PowerPoint-projektorer heller. De flesta projektorerna från Pordenone i Italien bygger på DLP-paneler från Texas Instruments. En DLP-panel skiljer sig från en LCD- eller SXRD-panel genom att den har mikroskopiska rörliga speglar i stället för små ljussensorer. De små speglarna vinklas mot eller ifrån ljuskällan och beroende på dess läge kan de reflektera vitt eller grått ljus – eller inget ljus alls, alltså svart. Ljuset passerar sedan genom ett färghjul med röda, gröna och blå fält. DLP-panelens ursprungliga teknik gav 1024 gråtoner och 16 miljoner färger. De senaste versionerna har dock förbättrats vilket givit DLP-projektorer för biobruk ännu större färgspektrum.

Tekniken har funnits i 16 år och har utvecklats mycket under den tiden. Äldre DLP-projektorer hade problem med att färghjulet snurrade för långsamt, vilket ledde till att de som tittade kunde uppfatta en regnbågseffekt, särskilt när blicken flyttades snabbt över duken i exempelvis actionscener. Detta problem är mycket mindre med dagens paneler men har inte försvunnit helt och hållet. DLP-teknikens fördelar är ändå tämligen uppenbara. Om man ska lita på Texas Instruments egna tester så avviker inte DLP-projektorernas färger eller kontrast med tiden lika mycket som LCD-projektorernas. Vi ska dock betona att vi inte har sett några empiriska bevis för att så fortfarande är fallet (testet utfördes 2003), LCD-tekniken har ju också utvecklats mycket.

Nero 3D-2
Man blir inte direkt mållös när man ser specifikationerna som Sim2 lämnar för Nero 3D-2. Det är en läckert designad 3D-projektor med DLP-teknik och en oklanderlig byggkvalitet. Och kostar 175 000 kronor. Men som bekant är specifikationer inte allt här i världen och när det handlar om projektorer är det ofta stor skillnad på teori (specifikationer) och praktik (kalibrerade mätningar). Så är inte fallet här.

Eller rättare sagt: kalibreringen av Nero 3D-2 fullfördes aldrig innan detta skrevs. Och det berodde på att PC-programvaran som måste användas för att få tillgång till alla inställningar, Live Colors Calibration, inte är färdig. Men som synes av våra mätningar är projektorn enastående korrekt även utan kalibrering. Det finns naturligtvis ännu lite mer att hämta genom att göra en omfattande kalibrering för att anpassa bilden efter filmduken och rummets belysning, men Sim2-projektorn ger en oerhört bra bild med fabriksinställningarna. Den går också att kalibrera nästan helt automatiskt.

Inställning och kalibrering
Då behöver man en X-Rite Hubble, ett instrument som fungerar som spektrometer – kolorimeter – och skickar mätdata till projektorn via RS232-kontakten. Men innan man kommer så långt måste den installeras. Vilket går ganska så smidigt. Projektorn kan hängas i taket eller ställas på en hylla eller bänk, men tänk på att man inte har mycket linskorrigering att gå på. Prova dig fram med avstånd och höjd innan du skruvar fast någonting permanent.

Projektorn kan också levereras med optik som ger 2,35:1-format för dem som vill ha tvättäkta cinemascope-format i hemmabion.

Vertikal linsförskjutning måste för övrigt göras med en insexnyckel som sticks in bredvid objektivet. Fördelen med en sådan justering är att man undviker linsförskjutning med tiden. Något som ofta uppstår på många projektorer som har mekanisk linskorrigering, där inställningsrattarna är placerade runt objektivet.

Nero 3D-2 har för övrigt motorstyrd zoom och fokus och man kan styra båda direkt från fjärrkontrollen. Som är ett kapitel för sig i användarovänlighet. Den ser ut som en fjärr till en CD-spelare, med pause, play och så vidare. Man måste lära sig vilken knapp som gör vad, för funktionerna är inte i närheten av att vara tillräckligt väl märkta. Någon på Sim2 får se till att vakna och hitta på en fjärrkontroll som fungerar!

Alla anslutningar och knappar sitter på projektorns baksida och på sidorna finns luftgaller. Kvalitetskänslan är imponerande. En matt, gummerad yta täcker hela kabinettet, som är format som en skulptur och får många av konkurrenterna att nästan se hoprafsade ut. Jag nämner inga namn.

Silkeslen skärpa
Även utan kalibrering har Nero-projektorn en silkeslen och skarp bild. Färgerna påminner mer om resultatet efter en noggrann kalibrering av de flesta projektorer. Bilden är knivskarp från kant till kant och man ser tydligt fina konturer och detaljer på tre meters avstånd från filmduken (en 106-tums Dreamscreen).

Sim2 har givit projektorn Dynamic Black för att få en bättre svärta, men just denna egenskap har vi sett bättre i JVC X30 och Epson TW900, även med manuellt justerbar bländare och lampkontroll. Detsamma gäller till viss grad kontrastgraderingarna i de mörkaste scenerna. Sim2-projektorn briljerar däremot med sin kontroll över ljuset. Kontrasten mellan ljust grått och vitt sitter som gjuten. Färgmättnad, gråskala och vitbalans har bara små avvikelser (läs mer i avsnittet om kalibreringen) och det syns bland annat i landskapscener, hudtoner och skarpa komplementfärger att ingenjörerna bakom Nero-projektorn vet vad de sysslar med.

Crosstalt i 3D existerar inte. De irriterande dubbelkonturerna som ofta syns när andra projektorer visar 3D lyser helt enkelt med sin frånvaro. I grund och botten är 3D-kvaliteten nästan som 2D-kvaliteten. Alltså strålande. Ett knivskarpt fokus förstärker djupkänslan i bilden och det syns inga betydande rörelseartefakter. Jag har testat med både actionfilmer och sport, Nero har ett sömlöst flyt helt utan pixeleringar, flimmer eller hackningar. Film ser mer ut som film på bio, fast med mindre brus och bättre detaljskärpa.

Den fruktade regnbågseffekten är knappt synlig för de allra flesta. Färghjulets hastighet och bildens uppdateringsfrekvens är så hög att det bara är de med extra känsliga ögon som märker att de tittar på en DLP-projektor.

Slutsats
Man kan lätt föreställa sig hur bra den här projektorn kan bli efter en full kalibrering av färger, gråskala, vitbalans och kontrast. Men till och med direkt ut kartongen visar det sig att Sim2 har gjort ett mycket bra jobb med den individuella kalibreringen av Nero-projektorerna.

Våra mätningar före kalibrering säger allt. Nero 3D-2 har en fantastiskt silkeslen bild som påminner mer om analog biofilm – fast utan brus – än en digital projektor. Vilket många föredrar, ja till och med eftersträvar, och är detta något som detta står högt på önskelistan så bör man definitivt titta närmare på den här projektorn. 3D-prestanda är fenomenala, utan dubbelkonturer och med oerhört mycket av färgbalansen och kontrasten intakt när man har på sig 3D-glasögonen. Ännu djupare svärta och ännu något bättre kontrastnivå hade gjort Nero-projektorn helt fulländad.
Det koster å utvikle projektorer med krav til ekstrem nøyaktighet innen farge- og detaljgjengivelse, slik tilfellet er i simulatorer, innen forskning og i grafiske miljøer. Ja selv innen hjemmekino, finnes det entusiaster med ekstreme krav til bildegjengivelsen, og som er villig til å betale for å realisere dette. Det er her aktører som Sim2 har sitt ”nedslagsfelt”. Med dette som bakteppe, overrasker det lite at projektoren, ”rett ut av esken”, har godt over gjennomsnittet korrekt fargegjengivelse, og linearitet i gråskalaen.

Korrigering, ikke kalibrering
Ved første måling på Sim2, bekreftes utsagnet fra leverandør, om at hver enhet er individuelt kalibrert fra fabrikk. Fargerommet projektoren tegner opp er pinlig nøyaktig i forhold til standarden (BT709), og selv gråskalaen har minimale avvik. Vi snakker egentlig ikke om avvik fra projektoren, men snarere i forhold til lerretet i testrommet. Alt som skal til, er en liten korrigering av hvitpunktet, for å kompensere for fargetemperaturavviket i lerretet. Godt er også det, for dette er alt vi har tilgang til å gjøre. For å kunne kalibrere Sim2, må vi koble PC til projektoren, og mykvaren til kalibrering av Nero er dessverre ikke klar før nærmere sommeren. Akkurat det er en gedigen nedtur, for jeg har tidligere jobbet med dette via en Sim2 Lumis, og da snakker vi presisjonskalibrering. Mykvaren er også elegant å jobbe med, og står således i sterk kontrast til den ubeskrivelig dårlig konstruerte menystrukturen i selve projektoren.

Målinger
Som vi kan se av RGB balansen før kalibrering, er det litt for lite blått i gråskalaen, resulterende i noe gulaktige gråtoner. Projektoren har ikke tradisjonell gråskala kalibrering, der man kan blande rødt, grønt og blått i hver ende av gråskalaen, for å balansere fargetemperaturen hele veien fra hvitt til sort. Dette er nemlig tiltenkt håndtert via PC, og siden mykvaren ikke er ferdig, kommer vi til kort her. Det vi imidlertid kan gjøre, er å endre hvitpunkt, noe som påvirker hele gråskalaen. Det betyr at vi løfter blått hele veien fra sort til hvitt, og således flytter avviket til den mørke enden, der det knapt nok er synlig. Etter denne lille justeringen er gulstikket borte, og vi sitter igjen med upåklagelig farge- og gråskalahåndtering. Om projektoren ikke er 100 prosent perfekt, er vi i alle fall tett på 98 prosent.

Oppsummering
God gråtone- og fargehåndtering er viktige aspekter for optimal bildegjengivelse, i tillegg til optisk skarphet og kontrast. Det er liten tvil om at Sim2 opererer på referansenivå i flertallet av disse ”disiplinene”. Eneste ankepunktene jeg har etter å ha lekt litt med Nero 3D, er innen kontrast og sortnivå. Her kommer projektoren til kort, i forhold til mange av sine langt rimeligere konkurrenter i hjemmekino markedet.

98 procent helt korrekt

Av: Grom Sørensen

På våra breddgrader är Sim2 en större aktör på den professionella marknaden än i hemmabiosammanhang. 

Det kostar att utveckla projektorer med extrema krav på exakt färg- och detaljåtergivning, vilket är fallet i simulatorer, inom forskning och i grafiska miljöer. Till och med inom hemmabio finns det entusiaster som har extrema krav på bilden och som är villiga att betala för att få det allra bästa. Det är här aktörer som Sim2 kommer in i bilden…

Det kommer med andra ord knappt som någon överraskning att Nero 3D-2 ”direkt ur kartongen” har en korrekt färgåtergivning och en linjaritet i gråskalan som ligger långt över genomsnittet.

Korrigering, inte kalibrering
Första mätningen bekräftar Sim2:s uttalande om att varje enhet kalibreras individuellt på fabriken. Färgrymden som tecknas följer standarden (BT709) exakt och till och med gråskalan har bara minimala avvikelser.

Det handlar egentligen inte om avvikelser här, utan snarare om en anpassning till filmduken som sitter i testrummet. Allt som behövs är en liten korrigering av vitpunkten för att kompensera för dukens avvikelser i färgtemperatur. Och det är lika bra det, för det är allt vi har tillgång till. För att kunna kalibrera Nero-projektorn måste vi koppla den till en PC och mjukvaran blir dessvärre inte klar förrän framåt sommaren. Det är riktigt synd, för jag har tidigare jobbat med ett sådant program till en Sim2 Lumis, och vi snackar precisionskalibrering! Mjukvaran är elegant att arbeta med och är alltså en stark kontrast mot den dåligt uppbyggda menystrukturen i själva projektorn.

Mätningar
RGB-balansen för kalibrering har för lite blått i gråskalan vilket leder till en aning gulaktiga gråtoner. Projektorn har ingen traditionell kalibrering av gråskalan, där man kan blanda rött, grönt och blått i varje ände av skalan för att balansera färgtemperaturen hela vägen från vitt till svart. Detta är nämligen tänkt att göras via datorn, och eftersom mjukvaran inte är klar så är det stopp. Vad vi däremot kan göra är att ändra vitpunkt, vilket påverkar hela gråskalan, det betyder att vi lyfter blått hela vägen från svart till vitt, och alltså flyttar avvikelsen till den mörka änden där den knappt är synlig. Efter denna lilla justering försvinner gulsticket och vi får en perfekt hantering av färg och gråskala. Om projektorn inte är 100 procent perfekt så kommer vi i alla fall nära med 98 procent.

Sammanfattning
Bra färg- och gråtonshantering är viktiga aspekter för optimal bildåtergivning, utöver optisk skärpa och kontrast. Det är ingen tvekan om att Sim2 befinner sig på referensnivå i flertalet av dessa discipliner. Enda klagomålet jag kan komma på efter att ha lekt lite med Nero 3D-2 gäller kontrast och svärta. Här når projektorn inte riktigt hela vägen om man jämför med många av de betydligt billigare konkurrenterna på hemmabiomarknaden.

Före kalibrering

 

Som synes har Sim2 gjort en föredömlig fabrikskalibrering.

 

På en Dreamscreen V2-duk med 0,8 i gain ser färgbalansen ut så här.

 

Avvikelser före och efter är marginella.

 

Efter kalibrering:

 

Gråskala efter kalibrering.

 

Ytterst bra färgbalans efter korrigering, men den kan garanterat bli ännu bättre med Sim2:s kommande programvara som ger full kalibrering av alla parametrar.

 

Färgrymden efter kalibrering är av referensklass.

Ljud & Bild tycker

Briljant färgåtergivning. Silkeslen bild. Motorstyrd zoom och fokus. Svärta. Nästan oanvändbar fjärrkontroll. Högt fläktljud.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du läsa hela artikeln?

Med LB+ Total får du tillgång till ALLT innehåll på Ljud & Bild och LB Home

Redan prenumerant? Logga inn.

Vill du ha tillgång till enbart Ljud & Bild eller LB Home?

Klicka här för att beställa Ljud & Bild

Klicka här för att beställa LB Home

Precision ända ut i fingertopparna

Hemmabio: De här sopar banan med soundbars

Denon har överträffat sig själva

”Osynlig” storskärm med laser

Skrämmande realistisk biobild

Nya Apple TV är ett krutpaket

Laserskarp biobild

Nu får du Google TV på alla skärmar

Ta med dig bilden vart som helst!

Helt galet hemmabioljud

Gnistrande hemmabio med svindyr projektor

Sony HT-A9: Vilket surroundljud!

Ljud & Bild
Rulla till toppen