annonse
annonse

Ken Kreisel Q125 + DXD-12012

Explosiv hemmabio

Du som tycker att en stor biografsalong låter för mesigt kan prova om det duger med Kreisels nya hemmabiosystem. Explosivare filmljud får du leta efter!

Extrem dynamik och ”headroom” i diskanten THX-referensnivå utan förvrängning
Mellanregistret en smula tillbakadraget i förhållande till diskanten

Glöm ljudlimpor och plastiga allt-i-ett-system. Månadens hemmabiohögtalare vänder sig till dig som vill ta upp kampen med den lokala biografen när det gäller ljudkvalitet och ljudnivå! Vi rör oss definitivt i tungviktsklassen i hemmabiosammanhang.

Ken Kreisel, mannen bakom Miller & Kreisels eminenta biohögtalare, är tillbaka för fulla muggar. Förra året lanserade han en av de grymmaste subbasarna vi har hört (DXD-12012) och med helt nya front-, center- och bakhögtalare är cirkeln nu sluten med ett komplett biosystem. Förra gången vi testade en hel MK-anläggning slutade det med att vi behöll dem och hade dem som referenssystem i många år, så de här högtalarna har en hel del förväntningar att leva upp till …

Brutala byggklossar
Front- och centerhögtalaren Q-125 är kärnan i Kreisels nya system. Den finns i särskilda höger-, vänster- och centerversioner och utgör de tre frontkanalerna i ett typiskt 5.1-system. Byggkvaliteten är övertygande och där de gamla MK-högtalarna bara fanns i ett industriellt mattsvart utförande är det blankpolerad pianolack som gäller i den nya Kreisel-serien.

Längst bak hittar vi Q-125 TriFX, som är en bakhögtalare med många talanger. Genom att flytta på ett bleck på högtalarterminalerna kan man växla mellan dipol- och tripol-läge. I dipol-läget sprids ljudet främst ut mot sidorna i stället för direkt mot lyssnaren. I tripol-läget, som är den rekommenderade konfigurationen för moderna Dolby Digital- och DTS-ljudspår, sprids ljudet 180 grader ut från väggen. Men det stannar inte där, högtalaren finns i speciella versioner för höjd- och breddkanaler (Audyssey DSX) och i Kreisel-manualen finns beskrivningar för hur man installerar 7.1, 9.1 och ända upp till 11.1 kanaler!

Kreisel-høyttalere

Quattro-diskant
Gemensamt för samtliga högtalare är att de är utrustade med många diskanter, närmare bestämt fyra stycken, bland annat för att klara högre ljudtryck. I en vanlig hemmabio har man oftast sammanlagt 5 diskanter men hos Kreisel har man 20 stycken! Det säger sig självt att det betyder högre ljudstyrka och dynamik, men det är också nödvändigt för att uppfylla de stränga kraven på en THX-godkänd hemmabio. De flesta domediskanter har svårt att hänga med på de höga ljudnivåer vi förväntar oss i biosammanhang utan att låta ansträngda. Flera tillverkare, till exempel Klipsch, JBL och Procella, har därför horndiskanter i sina högtalare. Kreisel håller dock fast vid domediskanter för ljudkvalitetens skull.

Ett annat skäl sägs vara möjligheten att påverka högtalarnas spridningskarakär. Var och en av de fyra diskanterna matas med olika signaler från delningsfiltret, så att de kan fokusera ljudet mot lyssningsplatsen och (åtminstone till en viss grad) reducera mängden reflekterat ljud från tak, golv och sidoväggar.

Installation
Vi kopplar in Q-125 och DXD-12012 i vår hemmabio precis så som Kreisel rekommenderar, med center- och fronthögtalarna i öronhöjd och med bakhögtalarna placerade 90 grader vid sidan om lyssningsplatsen. Ju längre bort man sitter desto högre ska bakhögtalarna sitta på väggen. Det slutade med att vi hade dem 170 cm över golvet.

Vi har alltid varit förtjusta i Kreisels subbasar och i det här fallet får högtalarna potent hjälp av två stycken DXD-12012. Subbasarna ställs i hörnet, staplade på varandra och med en av dem uppochned. Det är en princip som höjer ljudnivån med 6 decibel samtidigt som det bidrar till att utjämna vibrationer från de två kabinetten. Sammanlagt kan man stapla fyra subbasar på varandra, om man har pengar – och takhöjd – så det räcker.

Importören försåg oss också med förstärkare för ändamålet, närmare bestämt den potenta ATI-effektförstärkaren AT2005 (28 000 kr) som lämnar 5 x 200 watt i 8 ohm. Rikligt med effekt, alltså. Slutsteget kopplades till Marantz surroundprocessor AV8801 med balanserade kablar och Electrocompaniet EMP-2 agerade blu-ray-spelare.

QUATTRO-CENTER-CHANNEL-KK-Q125C-no-grill

Ljudkvalitet med musik
Förra generationens MK-högtalare lät mästerliga med film men musikaliteten var inte något att skriva hem om. Den välkontrollerade spridningen skapade visserligen en vägg av ljud, fast utan anmärkningsvärt djup eller stereoperspektiv.

Just på detta område märker vi en klar skillnad i de nya Kreisel-högtalarna. Direkt från första tonen imponerar Q-125 med ett strålande stereoperspektiv som är ovanligt för renodlade hemmabiohögtalare. Den tonala karaktären känns också livligare än förut. Röster och instrument släpps mer fria ur högtalarkabinetten i stället för att låta instängda.

Rachelle Ferrells mäktiga sångröst (”Individuality: Can I Be Me?”) är bergfast planterad mellan högtalarna, med ett imponerande djup i ljudbilden. Ett klart lyft från den endimensionella presentation vi upplevde med de gamla S150-högtalarna.

På diskantfronten har vi varit bortskämda med många bra högtalare den senaste tiden, bland annat Elacs foliediskanter och horndiskanten i våra Procella-referenshögtalare. Kreisel är inte sämre, varken när det gäller finess eller råhet. Ferrells kraftiga röst spänner över hela sex oktaver och kan vara en svår prövning för många högtalare, men här framträder hon med full kraft.

Flerkanalsmusik låter också trivsamt. Med 2L:s ”Quiet Winter Night” i BD-spelaren lyckas Kreisel omsluta oss med musik, och front- och bakhögtalarna bildar en helgjuten, homogen ljudbild. De fyra diskanterna återger stråkar och blåsinstrument på ett ytterst detaljerat sätt, utan att det känns påträngande eller ansträngt.

För att säga det rakt ut är vi imponerade över de musikaliska egenskaperna i Q-125, som kan utmana många renodlade ”hifi-högtalare”, särskilt när det gäller dynamik. Det enda som saknas är djupbas: Q-125 är gjorda för att delas av vid 80 Hz och måste alltså kombineras med en subbas för att ge full utdelning i basregistret.

QUATTRO-TriFX™-Surround-KK-Q125TFS

Ljudkvalitet med film
De imponerande kraftresurserna kommer till sin fulla rätt med Star Trek: Into Darkness i BD-spelaren. När ärkeskurken Khan anfaller stjärnflottans huvudkvarter kände jag mig bokstavligt talat tvungen att ducka när en hård fasersalva dundrade förbi i bakkanalerna. Jag blev helt enkelt vettskrämd! Högtalarna har en förmåga att gå från avslappnade och ”väluppfostrade” till eldsprutande infernon på bråkdelen av en sekund. Ljudet är bestämt, direkt och osminkat, precis vad vi förväntar oss av biohögtalare av högsta klass.

Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk, och många hemmabiografer har problem med begränsningar i centerkanalen. Maffigt bioljud hjälper inte om Tyrannosaurus Rex låter som en liten salamander när den passerar centerkanalen! Lyckligtvis har Kreisel inga sådana problem. Återgivningen av dialogen är en av styrkorna vi minns från MK 150THX-systemet och Q-125 måste betraktas som en bra efterträdare. Khan (som spelas av Hobbit-aktuelle Benedict Cumberbatch) låter precis lika skurk-aktig som han ser ut, och hans skälvande röst fyller testrummet med stor övertygelse. Talförståelsen är extremt bra och bidrar till att göra scenerna mer fängslande. I början av filmen när Kirk får en utskällning av amiral Pike känns det nästan som om vi är tvungna att ställa oss i givakt!

Bra filmljud står och faller med att centerkanalen har dynamik, fyllighet och tyngd, och på det området måste Kreisel sägas leverera varorna.

Med tre helt identiska högtalare längst fram blir ljudet framifrån väldigt enhetligt och helgjutet, och som gjort för att kompletteras av en riktigt stor bild. Den extra starka diskantåtergivningen gör också att högtalarna utan problem kan ställas bakom en akustiskt transparent filmduk.

Bakhögtalarna i Kreisel-systemet sprider ljudet åt tre håll och skapar en suverän rumskänsla. Jämfört med våra mer direktstrålande Procella-högtalare har Q-125 TriFX en aning mer luftig och rymlig ljudbild. Panoreringen mellan front- och bakkanalerna är så gott som sömlös. Detta är särskilt påtagligt i scenen där Kirk susar genom världsrymden och passerar förbi skrot från rymdskepp från alla håll och kanter.

Vi ska inte ägna så mycket tid åt DXD-12012. Vi har testat subbasarna både på egen hand och parvis tidigare, och en av sakerna vi noterade när vi testade dem var förmågan att låta exakta och hårtslående brutala på samma gång. Med en sådan jordbävning av en subbas krävs det också en hel del av högtalarna som ska hänga med. Lyckligtvis återser vi många av de dynamiska egenskaperna i Q-125-satelliterna.

Har då Kreisel-högtalarna inga svagheter? Självklart har de det. Emellanåt kan den energiska diskanten bli i starkaste laget i förhållande till mellanregistret, som är en smula mer tillbakadraget och civiliserat. Det märks också att våra större (men betydligt dyrare) Procella-högtalare har ännu mer pondus i dialogen och lite mer tryck i de hårdaste actionscenerna. Å andra sidan kostar en Procella P6-högtalare lika mycket som två Kreisel Q-125! Detta är bara en bekräftelse på att Kreisel-systemet – som inte är helt gratis det heller – ger oerhört mycket för pengarna och är prisvärt för alla som överväger att skaffa ett ännu mer omfattande 7.1- eller 9.1-system.

Slutsats
De här högtalarna borde egentligen ha en varningstext på kartongen. Till och med de mest råbarkade hemmabiofantasterna kommer antagligen att bli chockade över hur mycket dynamik och krut som finns i Kreisel-systemet. Q-125-högtalarna är något av det tuffaste vi har hört i form av renodlade surroundhögtalare i den här prisklassen, inte bara till film utan även till musik. Mycket beror på den unika fyrdelade diskanten som ger ljudet såväl detaljer som dynamikresurser.

Kort sagt: om du letar efter högtalare som orkar hänga med Kreisels tunga subbasar så är det de här du ska ha!

Glöm ljudlimpor och plastiga allt-i-ett-system. Månadens hemmabiohögtalare vänder sig till dig som vill ta upp kampen med den lokala biografen när det gäller ljudkvalitet och ljudnivå! Vi rör oss definitivt i tungviktsklassen i hemmabiosammanhang. Ken Kreisel, mannen bakom Miller & Kreisels eminenta biohögtalare, är tillbaka för fulla muggar. Förra året lanserade han en av de grymmaste subbasarna vi har hört (DXD-12012) och med helt nya front-, center- och bakhögtalare är cirkeln nu sluten med ett komplett biosystem. Förra gången vi testade en hel MK-anläggning slutade det med att vi behöll dem och hade dem som referenssystem i många år, så de här högtalarna har en hel del förväntningar att leva upp till … Brutala byggklossar Front- och centerhögtalaren Q-125 är kärnan i Kreisels nya system. Den finns i särskilda höger-, vänster- och centerversioner och utgör de tre frontkanalerna i ett typiskt 5.1-system. Byggkvaliteten är övertygande och där de gamla MK-högtalarna bara fanns i ett industriellt mattsvart utförande är det blankpolerad pianolack som gäller i den nya Kreisel-serien. Längst bak hittar vi Q-125 TriFX, som är en bakhögtalare med många talanger. Genom att flytta på ett bleck på högtalarterminalerna kan man växla mellan dipol- och tripol-läge. I dipol-läget sprids ljudet främst ut mot sidorna i stället för direkt mot lyssnaren. I tripol-läget, som är den rekommenderade konfigurationen för moderna Dolby Digital- och DTS-ljudspår, sprids ljudet 180 grader ut från väggen. Men det stannar inte där, högtalaren finns i speciella versioner för höjd- och breddkanaler (Audyssey DSX) och i Kreisel-manualen finns beskrivningar för hur man installerar 7.1, 9.1 och ända upp till 11.1 kanaler! Kreisel-høyttalere Quattro-diskant Gemensamt för samtliga högtalare är att de är utrustade med många diskanter, närmare bestämt fyra stycken, bland annat för att klara högre ljudtryck. I en vanlig hemmabio har man oftast sammanlagt 5 diskanter men hos Kreisel har man 20 stycken! Det säger sig självt att det betyder högre ljudstyrka och dynamik, men det är också nödvändigt för att uppfylla de stränga kraven på en THX-godkänd hemmabio. De flesta domediskanter har svårt att hänga med på de höga ljudnivåer vi förväntar oss i biosammanhang utan att låta ansträngda. Flera tillverkare, till exempel Klipsch, JBL och Procella, har därför horndiskanter i sina högtalare. Kreisel håller dock fast vid domediskanter för ljudkvalitetens skull. Ett annat skäl sägs vara möjligheten att påverka högtalarnas spridningskarakär. Var och en av de fyra diskanterna matas med olika signaler från delningsfiltret, så att de kan fokusera ljudet mot lyssningsplatsen och (åtminstone till en viss grad) reducera mängden reflekterat ljud från tak, golv och sidoväggar. Installation Vi kopplar in Q-125 och DXD-12012 i vår hemmabio precis så som Kreisel rekommenderar, med center- och fronthögtalarna i öronhöjd och med bakhögtalarna placerade 90 grader vid sidan om lyssningsplatsen. Ju längre bort man sitter desto högre ska bakhögtalarna sitta på väggen. Det slutade med att vi hade dem 170 cm över golvet. Vi har alltid varit förtjusta i Kreisels subbasar och i det här fallet får högtalarna potent hjälp av två stycken DXD-12012. Subbasarna ställs i hörnet, staplade på varandra och med en av dem uppochned. Det är en princip som höjer ljudnivån med 6 decibel samtidigt som det bidrar till att utjämna vibrationer från de två kabinetten. Sammanlagt kan man stapla fyra subbasar på varandra, om man har pengar – och takhöjd – så det räcker. Importören försåg oss också med förstärkare för ändamålet, närmare bestämt den potenta ATI-effektförstärkaren AT2005 (28 000 kr) som lämnar 5 x 200 watt i 8 ohm. Rikligt med effekt, alltså. Slutsteget kopplades till Marantz surroundprocessor AV8801 med balanserade kablar och Electrocompaniet EMP-2 agerade blu-ray-spelare. QUATTRO-CENTER-CHANNEL-KK-Q125C-no-grill Ljudkvalitet med musik Förra generationens MK-högtalare lät mästerliga med film men musikaliteten var inte något att skriva hem om. Den välkontrollerade spridningen skapade visserligen en vägg av ljud, fast utan anmärkningsvärt djup eller stereoperspektiv. Just på detta område märker vi en klar skillnad i de nya Kreisel-högtalarna. Direkt från första tonen imponerar Q-125 med ett strålande stereoperspektiv som är ovanligt för renodlade hemmabiohögtalare. Den tonala karaktären känns också livligare än förut. Röster och instrument släpps mer fria ur högtalarkabinetten i stället för att låta instängda. Rachelle Ferrells mäktiga sångröst (”Individuality: Can I Be Me?”) är bergfast planterad mellan högtalarna, med ett imponerande djup i ljudbilden. Ett klart lyft från den endimensionella presentation vi upplevde med de gamla S150-högtalarna. På diskantfronten har vi varit bortskämda med många bra högtalare den senaste tiden, bland annat Elacs foliediskanter och horndiskanten i våra Procella-referenshögtalare. Kreisel är inte sämre, varken när det gäller finess eller råhet. Ferrells kraftiga röst spänner över hela sex oktaver och kan vara en svår prövning för många högtalare, men här framträder hon med full kraft. Flerkanalsmusik låter också trivsamt. Med 2L:s ”Quiet Winter Night” i BD-spelaren lyckas Kreisel omsluta oss med musik, och front- och bakhögtalarna bildar en helgjuten, homogen ljudbild. De fyra diskanterna återger stråkar och blåsinstrument på ett ytterst detaljerat sätt, utan att det känns påträngande eller ansträngt. För att säga det rakt ut är vi imponerade över de musikaliska egenskaperna i Q-125, som kan utmana många renodlade ”hifi-högtalare”, särskilt när det gäller dynamik. Det enda som saknas är djupbas: Q-125 är gjorda för att delas av vid 80 Hz och måste alltså kombineras med en subbas för att ge full utdelning i basregistret. QUATTRO-TriFX™-Surround-KK-Q125TFS Ljudkvalitet med film De imponerande kraftresurserna kommer till sin fulla rätt med Star Trek: Into Darkness i BD-spelaren. När ärkeskurken Khan anfaller stjärnflottans huvudkvarter kände jag mig bokstavligt talat tvungen att ducka när en hård fasersalva dundrade förbi i bakkanalerna. Jag blev helt enkelt vettskrämd! Högtalarna har en förmåga att gå från avslappnade och ”väluppfostrade” till eldsprutande infernon på bråkdelen av en sekund. Ljudet är bestämt, direkt och osminkat, precis vad vi förväntar oss av biohögtalare av högsta klass. Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk, och många hemmabiografer har problem med begränsningar i centerkanalen. Maffigt bioljud hjälper inte om Tyrannosaurus Rex låter som en liten salamander när den passerar centerkanalen! Lyckligtvis har Kreisel inga sådana problem. Återgivningen av dialogen är en av styrkorna vi minns från MK 150THX-systemet och Q-125 måste betraktas som en bra efterträdare. Khan (som spelas av Hobbit-aktuelle Benedict Cumberbatch) låter precis lika skurk-aktig som han ser ut, och hans skälvande röst fyller testrummet med stor övertygelse. Talförståelsen är extremt bra och bidrar till att göra scenerna mer fängslande. I början av filmen när Kirk får en utskällning av amiral Pike känns det nästan som om vi är tvungna att ställa oss i givakt! Bra filmljud står och faller med att centerkanalen har dynamik, fyllighet och tyngd, och på det området måste Kreisel sägas leverera varorna. Med tre helt identiska högtalare längst fram blir ljudet framifrån väldigt enhetligt och helgjutet, och som gjort för att kompletteras av en riktigt stor bild. Den extra starka diskantåtergivningen gör också att högtalarna utan problem kan ställas bakom en akustiskt transparent filmduk. Bakhögtalarna i Kreisel-systemet sprider ljudet åt tre håll och skapar en suverän rumskänsla. Jämfört med våra mer direktstrålande Procella-högtalare har Q-125 TriFX en aning mer luftig och rymlig ljudbild. Panoreringen mellan front- och bakkanalerna är så gott som sömlös. Detta är särskilt påtagligt i scenen där Kirk susar genom världsrymden och passerar förbi skrot från rymdskepp från alla håll och kanter. Vi ska inte ägna så mycket tid åt DXD-12012. Vi har testat subbasarna både på egen hand och parvis tidigare, och en av sakerna vi noterade när vi testade dem var förmågan att låta exakta och hårtslående brutala på samma gång. Med en sådan jordbävning av en subbas krävs det också en hel del av högtalarna som ska hänga med. Lyckligtvis återser vi många av de dynamiska egenskaperna i Q-125-satelliterna. Har då Kreisel-högtalarna inga svagheter? Självklart har de det. Emellanåt kan den energiska diskanten bli i starkaste laget i förhållande till mellanregistret, som är en smula mer tillbakadraget och civiliserat. Det märks också att våra större (men betydligt dyrare) Procella-högtalare har ännu mer pondus i dialogen och lite mer tryck i de hårdaste actionscenerna. Å andra sidan kostar en Procella P6-högtalare lika mycket som två Kreisel Q-125! Detta är bara en bekräftelse på att Kreisel-systemet – som inte är helt gratis det heller – ger oerhört mycket för pengarna och är prisvärt för alla som överväger att skaffa ett ännu mer omfattande 7.1- eller 9.1-system. Slutsats De här högtalarna borde egentligen ha en varningstext på kartongen. Till och med de mest råbarkade hemmabiofantasterna kommer antagligen att bli chockade över hur mycket dynamik och krut som finns i Kreisel-systemet. Q-125-högtalarna är något av det tuffaste vi har hört i form av renodlade surroundhögtalare i den här prisklassen, inte bara till film utan även till musik. Mycket beror på den unika fyrdelade diskanten som ger ljudet såväl detaljer som dynamikresurser. Kort sagt: om du letar efter högtalare som orkar hänga med Kreisels tunga subbasar så är det de här du ska ha!
Läs hela artikeln och över 450 nya tester i året med prenumeration på Ljud & Bild.
är du redan prenumerant? Logga inn.
Provaprenumeration
0:-
Fri tillgång till ljudochbild.se
Bronsprenumeration
349:-/halvår
1/2 år (6 nr) Digitalutgåva varje månad Fri tillgång till ljudochbild.se
Silverprenumeration
580:-/år
1 år (11 nr) Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Guldprenumeration
999:-/år
1 år (11 nr) Ny digital film varje månad Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Prenumerationen kommer automatiskt att förnyas till vanligt pris: Månad 39:-

Med prenumeration på Ljud och Bild får du:

Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva (iPad/Android) varje månad Rejäl rabattt Välj själv hur länge du vill prenumerera - och med eller utan film Fin välkomstpremie

Q-125 front/centerhögtalare

  • Front/centerhögtalare
  • 4 x 1-tums diskant
  • 2 x 5,25-tums mellanregister/bas
  • Pris: 16 000 + 8 500 kr

Q-125 TriFX surroundhögtalare

  • 4 x 1-tums diskant
  • 5,25-tums mellanregister/bas
  • 2 x 3-tums fullregister
  • Dipol- eller tripol-konfiguration
  • Pris: 15 000 kr

DXD-12012 aktiv subwoofer

  • 2 x 12-tums baselement
  • 2 x 325-watts förstärkare
  • Pris: 22 500 kr

Totalpris: 62 000 kr

Pris: 62000,-

Alltid uppdaterad!

Fri tillgång till Ljud & Bild i en månad

0:-