TEST AV Epson EH-TW9000W

Den nya 3D-kung en

Tekniken har blivit mycket bĂ€ttre sedan de första 3-projektorerna kom. Epsons toppmodell Ă€r kanske den bĂ€sta hittills – Ă€ven i 2D.

Ljud & Bild tycker:
Klassledande 3D-behandling. NÀstan perfekta fÀrger. Enorm kontrast.
Saknar konvergensjustering. Bara manuell linsjustering.

Det Ă€r först nu med sin senaste generation projektorer som Epson Ă€ntligen kan erbjuda 3D, en vĂ€lkommen funktion som mĂ„nga av konkurrenterna har haft ett bra tag vid det hĂ€r laget. Nu har dĂ€remot Epson lanserat en hel rad olika 3D-projektorer, frĂ„n TW5900 för 11 000 kronor och Ă€nda upp till toppmodellen som vi testar hĂ€r: TW9000W för lite drygt 30 000 kronor. Och Epson har gjort saker och ting pĂ„ sitt eget sĂ€tt, precis som vanligt – och resultatet Ă€r inte illa.

W:et i slutet av beteckningen stÄr för Wireless och innebÀr trÄdlös överföring av HD-video via en HDMI-adapter. Som ingÄr. Detsamma gör tvÄ par aktiva 3D-glasögon och en fjÀrrkontroll som har bakgrundsbelysta knappar och en helt ny knapplayout om man jÀmför med vad vi Àr vana vid frÄn Epson.

Men det mest intressanta sitter pÄ insidan. I den mattvita TW9000W (modellen utan trÄdlös adapter heter TW9000 och Àr mattsvart) har Epson satt i D9 LCD-paneler med mycket mindre ljuslÀckage mellan pixlarna. Det betyder att kontrasten och ljusutbytet har ökat. Rent teoretiskt Àr kontrasten uppemot 200 000:1, vilket Àr en hel del mer Àn exempelvis 70 000:1 som Sony VPL-HW30ES har för samma pengar. Ljusutbytet anges till hela 2400 ANSI Lumen, vilket lÀr innebÀra att man har en hel del att gÄ pÄ nÀr man kalibrerar projektorn.

Läs också: Sony VPL-VW260ES
Superupplösning för en rimlig peng

Superupplösning för en rimlig peng

Äntligen fĂ„r vi Ă€kta 4K för 50 000 kronor. Sony tar jobbet pĂ„ allvar, med knivskarp bild, snygg kontrast och fantastisk djupkĂ€nsla.

TW9000W har tvÄ HDMI-ingÄngar men ocksÄ trÄdlös HDMI-anslutning.

För Ă€ven om bilden ser vĂ€ldigt bra ut direkt ur kartongen, i synnerhet nĂ€r fĂ€rginstĂ€llningarna sĂ€tts i ”naturligt lĂ€ge”, sĂ„ finns det mycket att hĂ€mta pĂ„ en riktig kalibrering. Och TW9000W gĂ„r utmĂ€rkt att kalibrera till seriös High End-bildkvalitet.

BÀst pÄ grÄ duk
Ett hett tips Ă€r att hitta en duk som passar till TW9000W:s utmĂ€rka svĂ€rta och kontrast i mellantonerna. Fram tills nu har det nĂ€mligen varit sĂ„ att mĂ„nga av 3D-projektorerna tappat mycket ljus nĂ€r man vĂ€xlat frĂ„n 2D till 3D och satt pĂ„ sig de aktiva glasögonen. DĂ„ har oftast en vit duk, med positiv reflektion (gain-vĂ€rde) som kompenserar för ljusförlusten, varit helt nödvĂ€ndig för att bilden inte ska bli för mörk. Detsamma gĂ€ller bildstorleken, som helst inte ska överstiga 120–150 tum, dĂ„ sjunker ljusstyrkan Ă€nnu mer.

Projektorn har en blÀndare (iris) som kan aktiveras om man vill ha Ànnu bÀttre svÀrta. Den Àr inte direkt ljudlös men vi upplevde att den blev mÀrkbart tystare nÀr den hade anvÀnts ett tag.

GlÀdjande nog fungerar TW9000W utmÀrkt pÄ en grÄ duk med gain-vÀrde pÄ 1,0 eller 0,8. DÄ kommer svÀrtan mycket bÀttre till sin rÀtt, och inte bara kontrasten i mellantonerna blir bÀttre, Àven detaljer och konturer i vitt blir tydligare. VÄrt exemplar av Epson-projektorn testades först med en vit Othello Screenline-duk med 1,2 i gain. DÄ var svÀrtan lite för svag, sÄ vi bytte till en grÄ Dream­screen Tab V3 med gain 1,0. Det innebÀr en stor förbÀttring av svÀrtan, men ocksÄ av kontrasten som blev mycket bÀttre.

Supervitt
Projektorn har för övrigt Epsons utmĂ€rka Super White-instĂ€llning som reducerar överexponeringen av vitt (”utbrĂ€nning”) och fĂ„r fram fler detaljer i ljusa omrĂ„den. Den har ocksĂ„ olika fĂ€rglĂ€gen, fyra i 3D och tvĂ„ i 2D, och en mycket vĂ€l fungerande linjeinterpolering som tar bort flimmer i hastiga actionscener. Vi tycker inte att interpoleringen egentligen behövs nĂ€r man tittar pĂ„ Blu-ray, men den kan vara praktisk om man tittar pĂ„ sport. SĂ€rskilt fotboll, dĂ„ rör sig bollen mer sömlöst över duken.

Problemlösaren
Ett problem med 3D Ă€r crosstalk, alltsĂ„ dubbelkonturer som kan uppstĂ„ i 3D-lĂ€ge och som syns som dubbelbilder pĂ„ duken – eller ”miss­pass”, som grafiker skulle kalla det. Och som förstör bildkvaliteten ordentligt. Epson har lyckats minska crosstalk sĂ„ mycket att fenomenet knappt Ă€r synligt Ă€ven om man verkligen letar efter det. Och sĂ„ har de löst ett annat 3D-problem. NĂ€mligen ljusförlusten man fĂ„r i 3D-lĂ€ge och har pĂ„ sig aktiva glasögon, samt den inte obetydliga förĂ€ndringen av fĂ€rgĂ„tergivningen. TW9000W kör med dubbelt sĂ„ hög bildfrekvens i 3D, i 480 Hz i stĂ€llet för vanliga 240 Hz. Det ger en synbart bĂ€ttre bild som Ă€r ljusare, utan att kontrastomfĂ„nget eller fĂ€rgerna pĂ„verkas.

Det Àr ocksÄ fullt möjligt att anvÀnda 2D-till-3D-omvandling sÄ att vanliga DVD-filmer eller TV-program fÄr den extra dimensionen. Det Àr dock en process som bara Àr halvlyckad och 3D-effekten kommer inte i nÀrheten av 3D pÄ Blu-ray. Men kul kan det vara, Ätminstone nÄgon gÄng emellanÄt.

Anamorf
TvÀttÀkta cineaster kan glÀdja sig Ät att Epson-projektorn stöder bÄde anamorfisk utdragning och förskjutning av bilden, utan separat processor, sÄ att man kan utnyttja filmernas ursprungliga 2,35:1-bildformat helt ut, och alltsÄ slipper ha mörka fÀlt ovanför och under bilden.

NödvÀndig konvergensjustering
Som sĂ„ mĂ„nga andra projektorer behöver TW9000W konvergensjustering. HĂ€r gĂ„r det att förskjuta pixlarna för att rĂ€tta till konvergensfel horisontellt och vertikalt (pixelprecision mellan rött och blĂ„tt). Fast pĂ„ de europeiska modellerna Ă€r det inte möjligt utan att gĂ„ in i servicemenyn – och dĂ„ mĂ„ste du veta precis vad du hĂ„ller pĂ„ med.

NÀr vi vÀl listat ut rÀtt tillvÀgagÄngssÀtt fick vi gjort den efterlÀngtade trimningen. Som görs genom att man justerar hörnen först och sedan mitten. Det Àr en process som Àr bÀst att överlÄta Ät proffsen och vÄrt tips Àr att betala för en kalibrering nÀr du köper projektorn. Korrekt konvergensjustering kan Àven mildra kromatisk aberration och borde vara ett standardalternativ i instÀllningsmenyn.

Installation
Projektorn Àr inte sÄ stor och tung, och Àr dÀrför förhÄllandevis lÀtt att fÄ pÄ plats. Om den ska hÀnga i taket behövs ett takfÀste med fyra armar, annars Àr allt man mÄste tÀnka pÄ att inte tÀcka för luftkanalerna. De viktigaste funktionsknapparna sitter pÄ sidan medan linsförskjutning, fokus och zoom görs manuellt med reglage som sitter runt optiken.

Efter ett par minuters uppvÀrmning kan man göra grundinstÀllningarna och anpassa bilden efter dukens mÄtt. Allt Àr en relativt enkel process, se bara till att eventuellt takfÀste sitter fast ordentligt, annars Àr det svÄrt att pricka in bilden exakt pÄ duken.

VideokÀllorna kopplas till en av de tvÄ HDMI-ingÄngarna, eller bÄda tvÄ, och pÄ fjÀrrkontrollen finns en speciell knapp som styr en trÄdlöst inkopplad videokÀlla. Det gÄr ocksÄ att dela skÀrmbilden i tvÄ delar och visa tvÄ videokÀllor samtidigt.

Ännu bĂ€ttre
Redan innan bilden kalibrerats Ă€r det uppenbart att TW9000W Ă€r en fulltrĂ€ff. HĂ€r finns en enorm potential för mĂ€sterlig bildkvalitet, som bara blir bĂ€ttre med kalibrering. Men Ă€ven direkt ur kartongen och i naturligt fĂ€rglĂ€ge (”Natural” Ă€r samma som THX-lĂ€get i amerikanska versionen) och med lite fintrimning av kontrast, ljusstyrka och fĂ€rger, gĂ„r det att fĂ„ en bild som övertrĂ€ffar föregĂ„ngaren TW5500. Det finns inte bara mer ljus utan ocksĂ„ mycket jĂ€mnare kontrastgraderingar och en mer exakt fĂ€rgbalans.

Film i 2D ser verkligen trovÀrdig ut, sÄ lÀnge effekterna inte Àr för överdrivna. Efter kalibrering blir Àven hudtonerna realistiska, pÄ grÀnsen till perfekta, och kontrastgraderingarna pÄ den grÄ Dreamscreen-duken Àr mÀrkbart bÀttre Àn nÄgot annat vi har sett, möjligtvis bortsett frÄn JVC:s D-ILA-modeller som faktiskt har Ànnu bÀttre svÀrta Àn TW9000W.

Men svÀrta Àr inte allt. MÄnga filmÀlskare tycker att fÀrgÄtergivningen, kontrast och skÀrpa Àr mycket viktigare, Àven om det naturligtvis inte gör nÄgot om man fÄr allt pÄ samma gÄng.

I 3D Àr det lockande att sÀga att man fÄr allt pÄ samma gÄng. För maken till 3D-kvalitet fÄr du leta efter! JÀmfört med andra 3D-projektorer vi har testat syns det inte nÄgra nÀmnvÀrda tecken till att ljusmÀngden dÀmpas sÄ mycket att detaljer försvinner i mörka scener. Det gör de i högre grad i Sonys VPL-HW90ES och JVC:s DLA-X3.

Epson-projektorn Ă€r Ă€ven bĂ€ttre pĂ„ 3D Ă€n Sonys nyare modell VPL-HW30ES, eftersom den ger mer ljus genom glasögonen samtidigt som den har sĂ„ marginellt med crosstalk att du fĂ„r vara ovanligt skarpsynt och riktigt kinkig om du ska lĂ„ta dig pĂ„verkas av det. TW9000W Ă€r inte bara en av de bĂ€sta 2D-projektorerna vi har testat, det Ă€r den hittills bĂ€sta av alla pĂ„ 3D. I vĂ€lkĂ€nda filmen ”Avatar” syns fler detaljer i skuggorna i djungeln och bildskĂ€rpan Ă€r minst lika bra som med JVC DLA-X3. Och fĂ€rgerna i 3D uppfattas som mer neutrala och mer trovĂ€rdiga med Epson-projektorn. Inte minst i naturscener dĂ€r djupet i bilden förstĂ€rker realismen och fĂ€rgerna liknar verkligheten mer Ă€n med nĂ„gon annan projektor vi har testat.

Den trĂ„dlösa sĂ€ndaren Ă€r mĂ„hĂ€nda stor och klumpig men fungerar utmĂ€rkt. Och frĂ„n en inkopplad iPad 2 var bildkvaliteten förvĂ„nansvĂ€rt hög. ”The Adjustment Bureau” med Matt Damon hade en skĂ€rpa och upplösning som pĂ„minde om uppskalad DVD – och biokĂ€nslan blev betydligt tyngre i 1080p/60-kvalitet pĂ„ en 106-tums filmduk!

Slutsats
Än sĂ„ lĂ€nge har EH-TW9000 – med eller utan W i beteckningen – bara en enda reell konkurrent. Det Ă€r Sony VPL-HW30ES som pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt Ă€r lika bra i 2D. Men Epson-projektorn Ă€r bĂ€ttre i 3D. Mer ljus, noll flimmer och synligt bĂ€ttre kontrastomfĂ„ng utan crosstalk ger 3D-film en skĂ€rpa och ett djup som vi hittills inte sett maken till.

VÄrt rÄd Àr dÀrför att det finns andra bra alternativ om 2D-material Àr viktigast, men om man stÀller krav Àven pÄ 3D-kvaliteten sÄ Àr EH-TW9000W kungen just nu. Behöver man inte den trÄdlösa funktionen sÄ Àr EH-TW9000 utan W lika bra. DÄ sparar man 3 000 kronor men behÄller bildkvaliteten.

BÀttre bild med kalibrering 

Fakta & Betyg:
    • Digital 3D-projektor
    • 0,74-tums D9 LCD-bildpaneler
    • 1920 x 1080p-upplösning
    • Max 200 000:1 i kontrast
    Pris: 30,400,-
    Les ogsÄ
    TEST: Sony VPL-VW260ES

    Superupplösning för en rimlig peng

    Äntligen fĂ„r vi Ă€kta 4K för 50 000 kronor. Sony tar jobbet pĂ„ allvar, med knivskarp bild, snygg kontrast och fantastisk djupkĂ€nsla.
    TEST: Sony UBP-X800

    Perfekt till hemmabion

    Om du vill titta pÄ dina favoritfilmer i absolut högsta kvalitet sÄ klarar du dig inte utan en 4K Blu-ray-spelare som Sonys UBP-X800.
    TEST: Test av fyra hemmabioreceivrar

    Den allra hÀftigaste hemmabion

    De hÀr maffiga flaggskeppen har tillrÀckligt med kraft och finess för att övertrÀffa allt du hört i nÄgon biosalong.
    TEST: Fyra soundbar-högtalare med trÄdlösa bakhögtalare

    Sladdlöst i TV-rummet

    Hemmabio Àr fortfarande bÀst med riktigt surroundljud. Men det kan vara praktiskt ocksÄ. Som med en soundbar och trÄdlösa bakhögtalare.
    TEST: M&K Sound MP-9 5.1

    Äkta hemmabio med soundbar

    M&K Sound bygger sitt högtalarsystem pĂ„ en soundbar – men nĂ€r vi snackar hemmabiokĂ€nsla Ă€r det Ă€kta vara!
    TEST: Denon Heos

    BakvÀgen till hemmabio

    Om du ryser över blotta tanken pÄ en stor förstÀrkarklump och ett ormbo av kablar sÄ har Denon ett mer diskret alternativ.
    TEST: JVC DLA X7500

    Kontrastkungen

    NÀr det handlar om hemmaunderhÄllning finns det ingenting som kan ersÀtta en riktigt bra projektor. Och detta Àr en av de allra, allra bÀsta.
    TEST: Oppo UDP-203

    Kompromisslös!

    Snabb, snygg och grym: Oppo UDP 203 har högst prestanda hittills av allt vi sett frÄn Ultra HD Blu-ray-formatet.
    TEST: Nvidia Shield TV v2

    TV:ns bÀsta vÀn

    Nvidia Shield anno 2017 Àr bÀttre och mindre Àn sin föregÄngare.
    TEST: Beam Projector

    För slö och för dyr

    Beam Àr ett bra exempel pÄ att alla Kickstarter-projekt inte Àr vÀrda att förverkliga.
    TEST: Samsung GX-VI680SJ UHD

    Viasat Ultra HD imponerar

    Det finns inte mycket som sÀnds i 4K Ultra HD. Men Viasat har en box för bÄde fiber- och satellit-TV samt en UHD-kanal. Vi har testat.
    TEST: 5 hemmabioreceivrar

    GĂ„shud i hemmabion

    Den modernaste tekniken. Fantastiskt ljud! Även frĂ„n ovan. HĂ€r finns receivern du bara mĂ„ste ha.
    Support Prenumeration

    VÄrt kundcenter hjÀlper dig om du har frÄgor eller behöver hjÀlp med din prenumeration.

    Du kan skicka mail eller kontakta oss pÄ telefon

    MĂ„ndag- Fredag

    0900 – 1130 ock 1230 – 1500.

    Support Tlf: 08-411 49 90
    Support: prenumeration@ljudochbild.se
    ×