Ojämn svärta. Dålig synvinkel.

46-tums 3D-LED, 1920 x 1080
4 HDMI, 2 USB
MPEG4-mottagare
Internet@TV
Pris: 40 000 kr

Samsungs toppmodell är inte vilken TV som helst. Med sina ynka 8 millimeter är detta den allra tunnaste flatskärmen som går att köpa just nu, och tveklöst en av de snyggaste att titta på.  UE46C9005Z har ett utförande i läcker, borstad aluminium, och precis som alla skönheter är den lika snygg bakifrån som framifrån. Nya 9-serien anses vara det yppersta Samsung kan få till, och finns även i 55-tums storlek.
Baksidan av skärmen är en helt mjuk yta av aluminium, utan kontakter, skruvhål eller något som sticker ut. Den är alltså perfekt för alla som vill ha TV:n stående mitt i rummet.

Dolt i sockeln
Tricket som Samsung har använt sig av är att flytta kontakter, elektronik och högtalare till bordsstativet. Om du vill väggmontera skärmen kan sockeln fästas på baksidan av skärmen, som sedan hängs upp på väggen med ett eget fäste. Men vi misstänker att många föredrar bordsversionen, just för att TV:n ser så bra ut när den står fritt. Om du föredrar väggmontering så har Samsung flera bra modeller i den något enklare 8-serien, som i praktiken ser lika bra ut på väggen.

Användning
En design-TV måste ligga i täten även när det gäller användarvänlighet. Därför har Samsung lanserat en speciell touch-fjärrkontroll till 9-serien (den kan också köpas som tillbehör till andra Samsung-modeller). Pekskärmen fyller alla funktioner som en vanlig fjärrkontroll har, och ger också snabbare tillgång till extrafunktionerna man annars måste trycka sig fram till. Den är programmerbar och har inbyggt minne för de flesta märken, så du behöver inte ladda ned något från nätet. Vi hittade snabbt fjärrkoderna till vår BD-spelare från Panasonic, som sedan gick att sköta från pekskärmen. Det tar lite tid att vänja sig vid fjärrkontrollen, och den är kanske lite ”overkill” till vardags, så en praktisk liten extrafjärr hade varit fint att ha vid sidan av.

Bildkvalitet
Så till den visuella njutningen. Är Samsung-skärmen lika snygg att titta på när vi sätter på den? Jodå, 9-serien har en väldigt, väldigt snygg bildkvalitet, men de kräsnaste av oss hittar fortfarande något att klaga på. 9-serien kännetecknas av alla fina kvaliteter från Samsungs övriga sortiment. Den ljusstarka LED-tekniken ger en sagolikt ljusstark och kontrastrik bild mer riktigt bra tryck i. Här behöver man inte dämpa belysningen eller täcka för några fönster. UE46C9005Z har tillräckligt med krut för att tackla de flesta ljusförhållanden.
Men det finns en nackdel: LED-tekniken som Samsung använder sig av har sina svagheter. Det är särskilt tydligt när man tittar på film om kvällen och hela familjen är samlad i soffan. Tekniken med LED-rader i bildpanelens över- och underkant gör att de svarta fälten runt filmen blir mer gråaktiga än vi hade velat. Samsung-skärmen kan bara reglera ljusstyrkan med den horisontella raden av lysdioder, och inte lokalt som en skärm med lysdioder bakom skärmen kan göra (”local dimming”). Det vi ändå är mest besvikna över är den dåliga synvinkeln. Skärmen blir påtagligt gråare och får mer matta färger så fort vi flyttar oss det minsta i sidled. Detta är en allmän svaghet med LED-skärmar, men den verkar vara extra olycklig på 9-serien och kan möjligtvis vara ett resultat av skärmens tjocklek.
9-serien är också utrustad med den senaste 3D-tekniken. Känslan är dock inte helt övertygande när vi tittar på ”Det regnar köttbullar”. UE46C9005Z uppvisar klara tecken på så kallad crosstalk, eller dubbelbilder, och det är svårt att hitta rätt perspektiv. Den store djupeffekten uteblir och det är tröttsamt att titta i längden. Samsung är inte ensamma om de här egenskaperna, men i dagsläget verkar det som om deras plasmaskärmar löser 3D-uppgiften bättre än LED-modellerna gör.

Samsung PS50C7705

3D-fyndet

Samsung flåsar sig själva i nacken med sin nya plasmaskärm, som utöver snygg design och bild är utrustad med 3D-bild!