Franska Revival Audio gjorde en hejdundrande debut när vi testade stativhögtalaren Atalante 3 nyligen. De eleganta små högtalarna imponerade med både hantverk och ljudkvalitet. Så vi var naturligtvis tvungna att prova den större modellen också.
Rent tekniskt är Revival Audio Atalante 5 en kompakthögtalare, eftersom den är avsedd att stå på ett stativ. Men det är verkligen inget kompakt med den. Med en höjd på 71 cm och en bredd på 42 cm – lite större än JBL L100 Classic – är det en utmaning att baxa högtalaren på plats i vardagsrummet. Och ovanpå det kommer eventuella svårigheter med husfriden.
Det sistnämnda kanske får lite hjälp av den ovanligt läckra designen. Precis som den mindre modellen är Atalante 5 gjord i äkta valnötsfaner med inlagda detaljer. Vackert, franskt möbelhantverk när det är som bäst.
Trevägs
Revival Audio Atalante 5 är något så relativt sällsynt som en äkta, gammaldags trevägshögtalare. Inget med överlappande register eller delad topologi: En 12-tums bas, ett 3-tums dome-mellanregister och en 28 mm dome-diskant. Alla högtalarelement är Revival Audios egna. Och delningsfiltret är ett lika klassiskt 12 dB/oktav-filter utan krusiduller, men med komponenter av fin kvalitet. Baselementet är gjort som en sandwich av flätade basaltfibrer och filt. Samma material som 7-tumselementet i Atalante 3. Två tygfronter med grå textil kan täcka elementen om man så önskar.
Högtalarna kan faktiskt stå på golvet. Det finns till och med en liten trälist inbyggd i botten som lutar dem ett par grader bakåt. Men golvplacering innebär så stora kompromisser i form av överdriven bas och perspektiv i golvhöjd att det måste avrådas. I stället bör högtalarna monteras på stativen som är avsedda för dem. Vilket höjer priset med knappt femtusen och gör de redan stora högtalarna väldigt dominerande i vardagsrummet.
Bas behöver plats
Det är svårare att få ett par bjässar som Atalante 5 att passa in i vardagsrummet än två vanliga stativhögtalare. För det första tar de lika mycket plats som ett par fåtöljer – speciellt som de helst ska flyttas ut en bit från bak- och sidoväggar. Och för det andra kan de stora 12-tumsbasarna leverera så mycket akustisk energi att små vardagsrum drunknar i bas. Det handlar inte om att det är något fel på konstruktionen – stora högtalare med stora baselement kräver ett stort vardagsrum.
Om basen blir för dominerande kan man dämpa den genom att trycka in de medföljande skumpropparna i basreflexportarna.
Med en känslighet på 89 dB är Atalante 5 relativt lättdrivna. Vilket inte är samma sak som att de kommer låta optimalt med vilken förstärkare som helst. Revival Audio rekommenderar att de används med förstärkare från 30 watt och uppåt. Och anger en hållbar lastkapacitet på 200 watt.
Men den välskrivna manualen betonar också att vilken förstärkare som helst kan förstöra vilken högtalare som helst om den pressas tillräckligt mycket. Och att lösningen, om det låter förvrängt, är att skruva ner tills det inte längre finns någon hörbar förvrängning! Det är helt korrekta råd som alla bör följa.
I praktiken ställer Atalante 5 stora krav på förstärkaren, men det handlar inte så mycket om uteffekten.
Ljudkvaliteten
Den mindre Revival Audio Atalante 3 överraskade positivt med en utomordentligt ren ljudåtergivning. Så förväntningarna var ännu högre den här gången. För vad skulle Revival kunna åstadkomma med mycket mer resurser – och till dubbla priset?
Atalante 3 hade en tunn ljudbild, storebror har en annan fyllighet längst ned. Den stora tolvtumsbasen återger så djupa toner som rummets dimensioner tillåter. Ljudet är inte lika fysiskt överväldigande som med Vestlyd V15C, men ändå tillräckligt starkt för att sätta alla lösa föremål i rummet i rörelse. Och basen är tillräckligt nyanserad för att man lätt ska kunna höra skillnaden mellan en elbas och en kontrabas.
”Högtalardödaren” Limit to Your Love med James Blake klaras av utan problem. Och den långsamma, djupa basglissandot i slutet av spåret låter inte bara som ett enhetligt mullrande, utan som glidande, nyanserade tonala övergångar.
Ofärgat mellanregister
När vi testade Atalante 3 fick den välförtjänt beröm för sitt mellanregister, som var sällsynt befriat från resonanser och färgningar. Atalante 5 klarar den disciplinen minst lika bra. Men inte utan utmaningar för testaren.
Jag använde NAD-förstärkarkombinationen C658/C298, som fungerar som min normala referens i den här prisklassen. Effektförstärkaren C298 är en klass D-förstärkare med Purifi-moduler och en uteffekt på respektabla 340 watt i fyra ohm, vilket är den nominella impedansen för Atalante 5. Förstärkaren är ett av de mest musikaliska klass D-stegen för icke-vansinniga belopp.
Men det lät ganska torrt och oengagerat. Detaljerna fanns där, men utan samma musikaliska nerv som fick mig att fortsätta sätta på nya album med Atalante 3.
Magiska Pass
I stället plockade jag fram min handbyggda Nelson Pass Zen V2-förstärkare. Den ser ut som ett hobbyprojekt (vilket den också är) och lämnar bara ungefär åtta watt. Men det är i ren, single-ended klass A. Och den är känd för sin fantastiskt musikaliska mellanregisteråtergivning. Som förförstärkare fortsatte jag att använda NAD C658.
Det gjorde skillnad.
Plötsligt var sångarna närvarande i rummet. Levande och med tydlig textur i rösterna. Och Atalante 5 kunde nu tydligt urskilja de många sångarna i kören i Koyaanisqatsi. Rumsåtergivningen var också flera klasser bättre än tidigare. I bra orkesterinspelningar, som Telarc-utgåvan av Johann Strauss Banditen Galopp sträckte sig utrymmet djupt, brett – och inte minst högt – bakom högtalarna.
Det är en intressant paradox, eftersom förklaringen inte är så enkel som att NAD-effektförstärkaren är dålig. Med de flesta inställningar är den välljudande och ytterst exakt. Och jag har ofta hört den låta bättre än den gjorde med Revival Audio Atalante 5.
Och Zen-förstärkaren är för övrigt inte heller rätt lösning, eftersom den saknar både råstyrkan och kontrollen som krävs för att driva de stora Atalante 5. Trots närvaron blev den uppenbart andfådd i dynamiska passager.
Konkurrenter
Revival Audio har gett Atalante 5 en prislapp som befinner sig i (den nedre delen av) highend-segmentet, där det finns gott om konkurrenter. Man kan få roliga och tuffa högtalare som JBL L100 Classic och Klipsch Heresy IV. Och man kan få ultraprecisa återgivare som KEF R7 Meta och Dynaudio Confidence 20. Så varför välja en ny utmanare? Det måste i slutändan bero på din egen bedömning och smak. Under rätt omständigheter kan Atalante 5 leverera en riktigt ren och ofärgad återgivning och ett utsökt perspektiv. Så den förtjänar att tas med i övervägandet. Men du bör lyssna på den med din egen förstärkare.
Slutsats
Revival Audio Atalante 5 är en riktigt imponerande högtalare. Inte minst mer tanke på att allt är gjort från grunden och företaget bara är ett och ett halvt år gammalt. Hantverket håller hög klass och rent ljudmässigt kan den mäta sig med mer etablerade konkurrenter i samma prisklass. Atalante 5 har ingen monitorklang, men låter sig inte styras av vad som helst. Men para ihop den med en bra rörförstärkare eller en klass A-förstärkare så kan resultatet bli magiskt!
1 reaktion på ”Revival Audio Atalante 5”
Skriv en kommentar
Läs hela artikeln med LB+
Hösterbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckar
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i en månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser
Kan ni inte testa Totem Element Fire V2