TEST: NAD C298

Det bästa från storebror

NAD använder samma fina Purifi-förstärkarmoduler som i den betydligt dyrare M33. Det kan knappast gå fel.
Karakter
NAD C298
Ljud & Bild tycker
Tillräckligt stark för att driva de flesta högtalare. Musikalisk och med en härlig tyngd för rock.
Köp den inte för att imponera på grannen, för den ser ut som något som kostar hälften.
Specifikationer
  • Typ: Effektförstärkare
  • Effekt: 2 x 180 watt i 8 ohm, 2 x 340 watt i 4 ohm
  • Effekt, bryggkopplad: 1 x 620 watt i 8 ohm
  • Ingångar: Linje (RCA), balanserad (XLR)
  • Utgångar: 1 par högtalarterminaler (banan/skruv)
  • Mått/vikt: 43,5 x 12,0 x 39,0 cm/11,2 kg
  • Webb: hifiklubben.se
Annons
Annons
forfatter

När NAD lanserade premiumklass-förförstärkaren C658 blev vi nyfikna på ett test (det kan du läsa här). Men det saknades en effektförstärkare i samma viktklass för att göra kombinationen komplett. Nu har den äntligen kommit, i form av NAD C298.

C298 är en effektförstärkare i en design som bara kan beskrivas som klassisk NAD: en fullständigt spartansk apparat i en dammgrå färg. Bara en strömbrytare och en lysdiod på fronten. Och lysdioden lyser inte ens när förstärkaren sätts på, eftersom den är en indikator för bryggkoppling.

 

Enklare kan man inte få det: en strömbrytare och en lysdiod – som inte lyser, eftersom den bara används när man bryggkopplar. (Foto: NAD)

Baksidan är – för att vara på en effektförstärkare – lite mer komplicerad. Här hittar man både balanserade XLR-ingångar och vanliga RCA-kontakter, samt en nivåreglering som kan stoppas in i signalkedjan. Det finns också en uppsättning linjeutgångar som kan användas för att skicka vidare insignalen till en annan effektförstärkare.

Det intressanta finns inuti. Där hittar man samma Eigentakt klass D-förstärkarmoduler som i NAD M33, som vi tidigare har gett våra varmaste rekommendationer. Eigentakt-modulerna har utvecklats av danska Purifi, som har ljudpionjären Peter Lyngdorf bland grundarna, och utmärker sig med mycket, mycket låg förvrängning – oavsett frekvens, effekt och belastning.

Annons
NAD C298 har både balanserade och vanliga linjeingångar. Och en gain-kontroll som kan stoppas in i signalkedjan. (Foto: NAD)

NAD C298 har en uteffekt på 180 watt per kanal i 8 ohm och 360 watt per kanal i 4 ohm. Och 1 x 620 watt i 8 ohm som bryggkopplad! I M33 lämnar förstärkarmodulerna ett par watt till, men strömförsörjningen är förmodligen ett av de ställen som NAD har sparat in på. Om man nu kan kalla 2 x 180 watt för sparsamt.

Läs också
Musiken, rummet och allting NAD C658 är mer än den ser ut. Bakom den grå fasaden döljer sig en mångsidig förförstärkare, DAC och streamingmottagare som även kan kontrollera ditt lyssningsrum.

Ljudkvaliteten

Att lyssna på NAD C298 är en trevligt återhörande. Här återfinns den kroppslighet och närhet i mellanregistret som kännetecknade M33. Tillsammans med den stabila tyngden i basen. Det gör C298 till ett kul sällskap.

Jag använder ofta Sineads O’Connors a capella-version av ”I Am Stretched On Your Grave” när jag testar. Men versionen med rytmbackning på I Do Not Want What I Haven’t Got är roligare och har mer driv. Hur bra och fängslande röster återges ska vi sätta på Disturbed-covern av ”The Sound of Silence” för att höra. Här finns en fullständig översikt över alla lagren i vokalspåret. Och massor av resurser när orkestern går igång mot slutet. Mindre kapabla förstärkare tappar överblicken och upplösningen av den här låten, men inte den här.

Kontrollen över högtalarna är bra och jag saknar inte dynamik i C298. 2 x 180 watt räcker gott och väl i mitt 25 kvadratmeter stora vardagsrum. Men pisksnärtarna i ”Banditen Galopp” har jag hört smälla högre. Med exempelvis Musical Fidelity M8xi. Det är inget att skämmas för. Den kostar ju trots allt tre gånger så mycket!

Klass D-förstärkare anklagas ofta för att låta kallt och oengagerande. Och ofta med rätta. Men i slutändan handlar det troligtvis mer om den konkreta konstruktionen än om själva principen. Några av de bästa och mest musikaliska förstärkarna jag har testat har också varit klass D-konstruktioner. Bland dem finns Marantz PM-10, men även NAD M33. Och C298 rättar in sig i ledet av fängslande och musikaliska klass D-förstärkare. Utan att man kan jämföra dem direkt, eftersom det finns stora skillnader i både pris, kraft och funktioner.

Annons

En mer rättvis jämförelse med musikaliska förstärkare med ljud som ger en försmak av highend är svårare att hitta. Och om det behövs muskler för att driva svåra högtalare blir startfältet ännu mindre. Förutom NAD C298 kan jag bara komma på Emotiva XPA-DR2 och NuPrime ST-10. Den förstnämnda leder på kraft och blomstrande brutalitet, medan NuPrime är lika neutral som Schweiz. Men på ren musikalitet och upplösning avgår C298 med segern.

NAD C658 och C298 är ett givet partnerpar. Även om det är lockande att lägga upp en fjärdedel extra och gå upp till en M33 som har en lite starkare strömförsörjning samt ingång för MC-pickuper. (Foto: NAD)

Slutsats

NAD C298 påminner mig på ett bra sätt om ett antal NAD-förstärkare som jag har ägt eller lyssnat på under årtiondena. Massor av muskler och bra ljud till en rimlig peng – och billigt inpackat. De danska Purifi Eigentakt-förstärkarmodulerna är helt enkelt enastående prisvärda. Det var de redan i highend-förstärkaren M33 och nu kan man få nästan samma ljud ännu billigare. Har du en förstärkare eller DAC som du är nöjd med, så är det en självklar kombination. Om du ska sätta ihop en anläggning från grunden ligger det nära till hands att kombinera med C658 – men också lockande att langa upp lite extra pengar och ta en M33, som har utseendet med sig – och inbyggt MC-phonosteg.

Har du den här produkten?
Sätt ditt betyg.
0 / 6

Your page rank:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

  1. En underbar förstärkare men det blev fel ville ge den fem stjänor men det blev bara en.

forfatter

John Hvidlykke

(f. 1964): Journalist. John har arbetat för Ljud & Bild sedan 2013. Han skriver om hifi, högtalare, datorer, spel och teknikhistoria. John har ägnat sig åt teknikjournalistik sedan 1982(!) och har arbetat för många olika tidskrifter i olika roller, bland annat GEAR, High Fidelity, Computer för alla, Illustrerad vetenskap, Ny elektronik, PC World och Privat Computer. Han har också skrivit många böcker och utbildningsprogram om IT.
Annons
Annons

Läs också

BlueParrott M300-XT har upp till 15 timmars samtalstid och reducerar oväsen från omgivningen med 80 procent.
Alla kamerasystem behöver ett objektiv för porträtt, gärna ett ljusstarkt sådant.
Designmästarna gör det igen. Beolit 20 är en vacker bärbar högtalare som dessutom låter bra.
Fujifilms mellanformatkameror har saknat en bred vidvinkel. Här är den.
Motorola Moto G100 är nästan lika bra som betydligt dyrare mobiler från andra tillverkare. Och så döljer den en intressant överraskning.
Bang & Olufsen Beosound Emerge är en modig avvikelse från hur en multiroom-smarthögtalare kan se ut – och låta.
Det är ingen slump att C22 ser ut som om den är 50 år gammal. Och ingen slump att den låter så bra som den gör.
Old school-tekniken har aldrig varit bättre än i vår tid. McIntosh MC1502 är beviset för de som tvivlar.
SU-R1000 är en av de mest unika förstärkarna vi har sett – och hört – i highend-klassen.
Sonos första bärbara högtalare imponerar med sin integration och bekvämlighet.
Klipschorn fyller 70 år i år. Det firar vi genom att förvandla vårt testrum till ett inferno.
Asus ROG Flow X13 är smidig nog för att bara stoppas ner i väskan och kan dessutom användas som surfplatta. Men den har grafikmuskler i tungviktsklassen.
Den bästa kameran vi har testat har kommit i en mer kompakt version, till ett lägre pris.