Ett återseende av Martin Logans hybridhögtalare Electromotion ESL är som att träffa en gammal vän efter många år och bli förvånad över hur väl han eller hon har åldrats.
Det är snart 10 år sedan vi testade den kompakta golvhögtalaren som tog oss med storm. Sedan dess har vi testat otaliga högtalare, från Martin Logan också, men även om priset har gått upp så är den smala Electromotion ESL fortfarande ett väldigt bra köp.
Men något har hänt sedan sist, enligt ryktena har Martin Logan nämligen uppgraderat högtalaren utan att berätta det för någon. Dagens version ska alltså vara lite bättre än originalet, utan att den har fått ett ”Mark II” i beteckningen.
Vi var naturligtvis tvungna att ta reda på om det stämmer.
Exakt vilka ändringarna är har inte varit så lätt att ta reda på, men bättre komponenter följda av en mild ”re-tuning” ska ha gett högtalarna ett lyft i riktning mot de betydligt dyrare Masterpiece-högtalarna. Till exempel Impression ESL 11A.
I övrigt har högtalarna samma typ av transparent och böjt elektrostatmembran som vi känner igen, parat med ett 20 cm baselement i ett basreflexkabinett. Det tunna membranet är en konduktiv film som är uppspänd på en välvd ram och som behöver ström för att skapa ljudvågor. Strömmen får den från två små 15 V-transformatorer.
Det elektrostatiska elementet heter XStat och täcker alla frekvenser över 500 Hz, medan basen tar hand om området från 500 till 42 Hz. XStat är 86 cm högt och 22 cm brett, men även om den totala ytan är så stor som 1892 cm² så når det inte särskilt lågt i frekvens.
Detta är en av utmaningarna för elektrostatiska membran. Trots stor yta har membranet inte tillräckligt med slaglängd för att kunna skapa låga frekvenser. Därav hybridlösningen med ett dynamiskt baselement i eget kabinett.
Konkurrenter
Den större och 20 000 kronor dyrare Electromotion ESL X, också från Martin Logan, är det närmaste man kommer. Den har ett ännu större elektrostatmembran och ett extra baselement som pekar bakåt.
Placering och installation
Som de flesta elektrostater kräver ESL att man är noggrann med placeringen i rummet. Eftersom de har genomskinliga elektrostatmembran – man ser bakväggen genom dem – så blir de inte riktigt lika dominerande i ett vardagsrum.
Ljudvågorna från det genomskinliga membranet strålar både framåt och bakåt. Alltså kan det vara en utmaning att få till timingen mellan höger och vänster kanal. Det löser man genom att se till att avståndet till bakväggen är samma för höger och vänster högtalare.
Högtalarna har gummerade fötter, dem låter man sitta på tills man har hittat optimal placering. Sedan kan man ta bort gummihattarna och använda de justerbara piggarna för att få bättre stabilitet.
Man ska läsa bruksanvisningen. Den är en av de bästa som finns och beskriver väl varför Martin Logan rekommenderar att vinkla in högtalarna mot mitten av soffan. Det ger bättre balans i ljudet och man slipper oönskade reflektioner från sidoväggar.
Snabb, precis och festlig
Det finns några saker som de här högtalarna inte gör. De spelar inte våldsamt högt och man får ingen bas som skakar om väggarna och får besticken att flyga ur kökslådorna.
Men de spelar med en precision, snärt och balans som är sällsynt. Konsertinspelningen med Brad Mehldau från Tokyo låter öppet och fräscht, klangen från pianot sträcker sig långt ner i oktaverna. Det finns inte samma djup i den lägsta oktaven som i de större ESL X, men det är sannerligen inte långt ifrån.
Små nyanser i Mehldaus spelande framträder strålande väl i ljudbilden.
I Al Jarreaus Cold Duck låter Christian McBrides bas tillräckligt fet för att man ska känna att det vibrerar i byxbenen när man drar på lite, och när trummorna kommer in är det med en förbluffande tyngd och dynamik.
Samtidigt finns det hastighet och blixtsnabba transienter, på en nivå man sällan upplever med en dynamisk högtalare. Kantslag på virveltrummor och liknande låter nästan skrämmande dynamiskt. Anthony Wilsons gitarrsolo glider iväg med lätta steg och högtalarna återger klangen med kirurgisk precision. Men ljudet saknar inte värme.
Sir Neville Marriners inspelning av Mozarts Trollflöjten – med Cheryl Studer, Sam Ramey och Kiri Te Kanawa – låter aldrig skarpt eller hårt. Vokalklangen är kristallklar och högtalarna återger inspelningen med ett fenomenalt djup och en enastående rumskänsla. Det är något speciellt med högtalare som strålar ut ljudvågorna bakåt också.
Slutsats
Martin Logan Electromotion ESL har inte blivit sämre med åren. Snarare tvärtom. Vad än Martin Logan har gjort med högtalaren är så är den fortfarande ett av de bästa köpen en musikälskare kan göra i den här prisklassen. Få högtalare har maken till klangdjup, otvungen dynamik eller precis detaljåtergivning. Spänn fast dem till en Naim Uniti Atom eller en Hegel H190 och tryck på Play. Tacka mig efteråt.
1 reaktion på ”Martin Logan Electromotion ESL”
Skriv en kommentar
Läs hela artikeln med LB+
Hösterbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckar
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i en månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser
Gej. Skriv basarna och elementen i tum istället, är ju så man pratar i högtalarspråk, old school iaf, jag benämner inte mina JBL högtalare i cm utan i tum. Bättring tack. Tack för en i annars underbart bra tidning och hemsida