TESTDevialet Phantom I 103 dB

En extrem högtalare – på alla sätt

Den sensationella livsstilshögtalaren Phantom har blivit ännu bättre. Devialet Phantom I 103 dB är helt enkelt unik.
Phantom I black SPREAD
Karakter
Devialet Phantom I 103 dB
Ljud & Bild tycker
Stor och transparent ljudbild, vansinnig dynamik från ett så litet kabinett. Och så den avgrundsdjupa basen!
Basen kan vara en utmaning för placeringen. Begränsad basdynamik på hög volym.
Specifikationer
  • Typ: Aktiv, trådlös kompakthögtalare
  • Nätverk: Wifi, ethernet
  • Trådlöst: Spotify Connect, AirPlay, UPnP, Bluetooth 5.0
  • Frekvensrespons: 16–25 000 Hz (+/–1 dB)
  • DAC: 24 bit/96 kHz
  • Element: 2 x 7-tums bas, 5-tums koaxialelemenent
  • Ljudtryck: 103 dB (1 m)
  • Förstärkareffekt: 500 watt max
  • Kabinettvolym: 6 liter
  • Vikt: 11,4 kg
  • Färg: Matt svart, matt vit med silverfärgade sidor
  • Webb: audionord.se
forfatter

Jag trillade nästan baklänges när jag lyssnade på Devialet Silver Phantom 2015. En högtalare för stilmedvetna som vill ha både bekvämlighet och häftigt ljud. Otroligt häftigt ljud.

Hur var det möjligt att en högtalare med ett kabinett på bara 6 liter kunde flytta så stora mängder luft? Basen var monstruös, gick djupare än många subwoofers. Det var faktiskt helt galet vad den lyckades åstadkomma.

Silver Phantom var helt enkelt ett tekniskt underverk, med få begränsningar. Bortsett från att baselementen hålls tillbaka när man spelar högt för att skydda dem. Slaglängden måste nämligen vara enorm för att tvinga fram en så djup bas ur de små kabinetten, någonstans måste de stoppas.

Devialet Phantom I black angle
Devial Phantom I 103 dB är verkligen läcker i matt svart. Foto: Devialet
Devialet Phantom Reactor 600 Devialet Phantom Reactor 600 löser ett problem för sig som vill ha det smått – men tufft! Nu i stereopar.

Användarvänligheten kunde vara bättre

Användarvänligheten i Silver Phantom (och dess storasyster Gold Phantom) var bra, men en del lösningar kunde förbättras.

För det första, om man köpte två högtalare för att koppla ihop som ett stereopar så var man beroende av en separat box (Dialog). Den var tvungen att kopplas in till nätverket med kabel och kommunicerade sedan trådlöst med högtalarna.

Musiken måste spelas via Devialets egen app, Spark. Personligen gillade jag den när den kom, men strömningstjänsterna utvecklas ständigt och numera föredrar förmodligen väldigt många att spela sin musik i original-appen från tjänsten de är vana vid.

Den minsta Phantom Reactor heter numera Phantom II. Devialet har använt sig av erfarenheterna från utvecklingen av dem när de större Phantom-högtalarna har genomgått viktiga förbättringar. Foto: Devialet.

Har lärt sig av de minsta

På senare tid har Devialet vidareutvecklat sin högtalarteknik, 2018 hade de lyckats pressa ut ett snarlikt imponerande ljud ur ännu mindre kabinett med Phantom Reactor. Till den hoppade Devialet dessutom över Spark-appen, i stället fick man använda antingen AirPlay eller Bluetooth för att spela musiken. Man behövde inte heller Dialog-boxen, eftersom högtalarna kunde kopplas ihop till både stereo och multiroom på egen hand.

Med hjälp av erfarenheterna från de ännu mindre högtalarna har det legat i luften att Devialet skull visa vad den bättre tekniken har att erbjuda när man utnyttjar den i de större modellernas kabinett.

Nu är resultatet här, i form av Phantom I. Den här serien ersätter de största Phantom-högtalarna (på samma gång som de mindre Reactor-högtalarna döps om till Phantom II).

Devialet Phantom I woofer
Ett 7-tums baselement på varje sida. De flyttar mycket mer luft än man skulle kunna tro! Foto: Geir Gråbein Nordby

Bort med appen

Phantom I behöver inte heller Spark-appen. I stället har högtalarna AirPlay 2 för iPhone-användare och Spotify Connect och Bluetooth för alla andra.

Dessutom har alla nya Phantom-högtalare just uppdaterats med Roon Ready-certifiering. Det är goda nyheter för Roon-användare, för nu kan Roon på PC och Mac hitta högtalarna automatiskt i nätverket utan att gå via AirPlay. Det betyder att man kan skicka HD-ljud upp till 96 kHz förlustfritt till högtalarna. Detta gäller även MQA-filer från Tidal, som avkodas till PCM-format i själva programvaran innan musiken skickas vidare till högtalarna.

Högtalarna har även optisk digital ingång för häftigt ljud från TV:n. Om man vill koppla in en skivspelare behöver man dock köpa till den externa boxen Arch.

Läs också

Släng din soundbar
Devialet-Phantom-inside-architectural-width-3840px-gigapixel
Liten på utsidan, proppfull av teknik på insidan. Foto: Illustration: Devialet

Bättre innanmäte

Rent ljudmässigt har Phantom I uppgraderats med bättre digitalbehandling och en mer sofistikerad förstärkare än sina föregångare. Dessutom har de nya högtalarna en bättre spridning av värme och påstås vara fyra gånger mer energieffektiva.

Precis som andra Phantom-högtalare – och Devialets förstärkare – använder Phantom I Devialets patenterade ADH-förstärkning (Analog Digital Hybrid). Det handlar om ett finurligt sätt att låta analog klass A- och digital klass D-förstärkning komplettera varandra och på så sätt öka effektiviteten utan att kompromissa med ljudkvaliteten. Fråga inte mig exakt hur det går till, jag är ingen ingenjör. Men att kalla Devialets förstärkare för bra är en underdrift.

SAM styr elementen

För att förhindra att högtalarelementen rör sig längre än sin slaglängd använder Devialet en teknik som de kallar för SAM (Speaker Active Matching). Systemet vet exakt hur långt baselementen kan röra sig och håller dem tillbaka när de når denna punkt. Det är detta som gör att högtalarna kan spela så högt.

Dessutom är högtalarna byggda för att sprida ljudvågor från det runda kabinettet jämnt åt alla håll.

Tre kvalitetsnivåer

Det finns tre olika Phantom I-modeller: 103 dB, 108 dB och 108 dB Opéra de Paris. Den senare har samma prestanda som 108 dB, men ett dyrare exteriör.

Jag ville testa den mest förnuftiga av de tre, alltså 103 dB-versionen. Varje högtalare kostar tiotusen kronor mindre än 108 dB, och eftersom jag anser att man naturligtvis bör ha två för att spela i stereo så sparar man extra mycket. Dessutom: om man spelar lite högre än maxnivån så plattas basen ändå till och sätter gränser för partyfaktorn.

Devialet Phantom I light chrome angle
Phantom I 103 dB, här i vitt och silver. Foto: Devialet

Devialet Phantom I 103 dB – svart eller vit

103 dB-versionen finns i två utföranden: matt vit med sidopaneler i silver eller matt svart med svarta paneler.

Exemplet jag fick för test var den svarta varianten, och jag måste säga att den är läcker. Den smälter in anonymt in i inredningen, men de runda kurvorna är ändå något riktigt speciellt. Tyvärr hade importören bara ljusa stativ i vitt och trä tillgängliga, vilket är ett utseende som matchar de svarta högtalarna dåligt, men jag kunde åtminstone testa hur högtalarna låter på originalstativ. Och stativen har ett par smarta lösningar som döljer kablarna vilket kan göra dem värda att överväga, även om de kostar 4 000 kronor styck.

Inkoppling

Det är väldigt enkelt att koppla in högtalarna. Ladda ner Devialet-appen, se till att mobilen är ansluten till hemnätverket och tryck på ”Ja” när appen säger att den har hittat två högtalare som den vill ansluta till nätverket. Ett ljud hörs från den första högtalaren och du blir ombedd att lägga handen på ”pannan” på den. Då bekräftar högtalaren med ett ”plopp”. Upprepa på den andra högtalaren och bekräfta i appen att högtalarna är ett stereopar. Det är allt!

Devialet Phantom I coax driver
Koaxialelementet längst fram ger en perfekt spridning av mellanregister och diskant. Foto: Geir Gråbein Nordby

Ljudkvalitet

De mindre högtalarna Reactor 900 och 600 är imponerande kompetenta med sina kabinett på bara 3 liter, men det är bara naturligt att det blir ännu mer kött på benen när man fördubblar storleken. Och det är bra, för även om jag blev imponerad så saknade inte minstingarna kompromisser.

De mindre högtalarna måste stå närmare varandra än jag är van vid för att mötas i en sammanhängande stereobild. Ungefär 2 meter är optimalt, och jag var tvungen att dra soffan lite närmare högtalarna än jag brukar.

Med Phantom I är situationen en annan. De fyller testrummet på ett helt annat sätt, med största självklarhet. Högtalarna kan placeras där jag vill ha dem: med bra avstånd till bak- och sidoväggar, cirka tre meter från varandra och delvis vinklade inåt mot lyssningsplatsen.

Bara en?

Bara så det är sagt: Du kan naturligtvis köpa och använda bara en högtalare. Men personligen tycker jag att det är ganska så bortkastat. Jodå, Phantom I kommer att låta imponerande, men om du bara ska ha en enda högtalare är det mycket förnuftigare att köpa en Sonos Five eller Denon Home 350. Vill du ha det snyggt så köp en B&O Beosound Balance, den spelar i 360 grader och gör sig mycket bättre solo än vad Phantom I gör.

Transparent!

Jag hade tänkt börja med den dundrande, avgrundsdjupa basen. Men i stället vill jag fokusera på den allmänna ljudkvaliteten. Den är nämligen exceptionellt bra.

Ljudet upplevs som oerhört linjärt, med stor transparens och en upplösning som är få förunnat. Springsteens röst är skör och öppen i balladen One Minute You’re Here, den är stor och ändå viktlös där den svävar framför mig i rummet mellan högtalarna. Strängarna från gitarren är väl separerade på samma gång som harmonierna i ackorden är felfria. När sedan försiktigt slagverk (eller är det en puka?) fyller ut längst ned och stråkarna breder ut sig så kommer gåshuden krypande.

Gudfadern briljerar

Det legendariska huvudtemat från filmen Gudfadern från 1972 är en liten uppenbarelse. Phantom I lyfter fram trumpeten i rummet, innan pianot i den vänstra kanalen skapar en obehaglig dissonans, varpå cellon kommer in och återställer harmonin. Pizzicato-stråkar dyker upp innan soloklarinetten anländer och introducerar trumpeten igen. Alltihop är en härlig dans med instrument, i stram regi av Phantom I.

Rymden och luften är verklighet, och dynamiken är ett faktum.

Devialet Phantom I remote-art-width-3840px-gigapixel
En puckformad fjärrkontroll ingår. Den styr enkla funktioner, som att hoppa mellan låtar och ställa in ljudnivå, när du vrider på den. Ljudnivån fungerade däremot inte med musik som spelades med AirPlay. Foto: Devialet

Ljudtryck och bas

Sedan kommer vi till det som många kommer att bli mest imponerade av: bastrycket. Phantom I är nämligen exceptionellt pigg, ända ner till den djupaste basen. Det är nästan alltid en skön smäll i ansiktet och det känns som om det står en subwoofer någonstans. Och 103 dB är mer än tillräckligt högt för att bjuda in till fest.

Jag märker fortfarande att poprytmer som ska trycka till i magen kan låta lite mjuka. I vissa låtar kommer basen lite som efterdyningar snarare än de blixtrande Bruce Lee-slag man hoppas på. Ju mer basenergi som finns i inspelningen desto mer framträdande blir detta.

För att få ut så mycket bas från så små kabinett måste nämligen elementen röra sig väldigt långt. Och även med mycket förstärkarkraft bakom sig så tar det lite längre tid än om större baselement ska röra sig en kort sträcka. Därför kan basen ibland låta lite mjuk.

Dessutom lyckas inte heller Phantom I bryta mot naturlagarna och basen blir precis som hos föregångarna plattare när man spelar väldigt högt. Men jag tycker att det låter mindre sterilt den här gången.

Tips: om du tycker att basen tar överhanden, eller om du ska spela musik eller titta på film på kvällen när andra vill sova, så finns det en Night Mode-funktion i Devialet-appen. Den rullar av basen effektivt. Fast då låter det ganska så platt och tamt också, så den här funktionen bör inte vara aktiverad jämt.

Bowers & Wilkins Formation Duo är en av ärkerivalerna till Devialet Phantom. Foto: B&W

Konkurrenter

På många sätt är Phantom I 103 dB en unik högtalare, men den saknar inte konkurrenter helt och hållet. Ovan nämnda B&O Beosound Balance är en tuff rival och jag hade köpt den om jag bara skulle ha en enda högtalare. Men Balance har inte riktigt samma dynamik och baskvalitet, så jag skulle nog inte köpa två för att ha i stereo.

Bowers & Wilkins Formation Duo är en mycket svårare rival till Devialet. Utan att ha jämfört dem sida vid sida är jag ganska säker på att Formation-högtalarna låter varmare och ännu mer inbjudande och sammanhängande, särskilt i mellanbasregistret. Och har en ännu silkeslenare diskantåtergivning. Personligen skulle jag kunna välja Formation Duo i stället för Phantom I 103 dB, om det inte vore för en viktig detalj: de har ingen optisk digitalingång och kan inte kopplas till TV:n utan en separat nätverksspelare (Formation Audio). Av den anledningen är Phantom I 103 dB ett bättre alternativ för många.

Den som vill spara pengar kan också välja KEF LS50 Wireless II. De kan spela ännu högre än Phantomerna, men då med en mer återhållsam basåtergivning. Dessutom har de flera anslutningsmöjligheter – inklusive HDMI med eARC – och en DAC med högre upplösning som även stöder MQA-musikformatet direkt.

Devialet Phantom I det
Foto: Geir Gråbein Nordby

Slutsats

Om du letar efter en högteknologisk livsstilshögtalare som låter mycket större än den ser ut, bör Devialet Phantom I finnas med högt upp på önskelistan. Devialet har verkligen överträffat sig själva med Phantom I 103 dB. Trots ett högtalarkabinett med bara 6 liters volym pressar den ut djupbas som nästan ingen annan kan, och den kan spela högt – och klockrent!

Ljudet är ännu mer raffinerat än tidigare och nu behöver du inte längre en separat box för att koppla ihop två stycken i stereo. Som vi trots dubbla priset tycker ger ännu mer och bättre ljud för pengarna än bara en enda högtalare.

Användarvänligheten är utmärkt, även om somliga kanske tycker att det är lite pyssel med AirPlay 2, Spotify Connect och Bluetooth. Och Roon, för hifi-invigda.

Hur man än vänder och vrider på saken så är Phantom I 103 dB en sagolik högtalare som du genast bör skynda dig att provlyssna på!

 

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

  1. Väldigt nöjd med dessa ”puddingar” som smeker vardagsrummet med all typ av musik. Allround för all typ av musik, basen kan vara utmanande men tycker det fungerar bra med rätt placering och möbler i rummet.

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.