Nyhet

Amazon köper MGM!

2021 ser ut att bli det stora året för sammanslagningar inom streamingbranschen. Nu växer Prime Video-innehållet kraftigt.
forfatter

Coronapandemin med lockdown, inställda kulturevenemang och hemmakontor har gett de internationella streamingtjänsterna en riktig boost.

Coronatrötta familjer runt om i världen som sitter instängda eller mer eller mindre isolerade har sett till att prenumerationstillväxten har gått i taket för Netflix, Disney+, HBO Max, Amazon Prime Video, Apple TV+ och nykomlingen Paramount+.

Och nu ser 2021 ut att bli det stora året för sammanslagningar inom streamingbranschen.

För en dryg vecka sedan kom nyheten att AT&T och Discovery går samman. AT&T äger redan CNN, HBO och Warner Bros., nu slår de ihop Warner Bros. Entertainment (som bland annat sitter med Harry Potter i sin filmportfölj) med Discoverys nätverk – och skapar tillsammans en ny streaming-jätte.

Om det godkänns av konkurrensmyndigheterna kommer det nya företaget (under ledning av David Zaslav) att kicka starta under 2022.

Harry Potter (Foto: Warner Bros.)

Strax därefter florerade det ett välkvalificerat rykte om att Jeff Bezos också varit på shoppingtur. Och i dag har det bekräftats att Amazon Prime Video har köpt den historiska filmstudion MGM!

Vi utser den bästa strömningstjänsten I och med Disney+ har strömningskriget satt igång på allvar, men vilka av de stora MÅSTE du ha?
Nu får Daniel Craig, som James Bond, nya ägare. (Foto: MGM)

Metro-Goldwyn-Mayer (MGM) sitter bland annat på rättigheterna till:

  • James Bond
  • Hobbiten
  • Rocky
  • The Silence of the Lambs
  • Four Weddings and a Funeral
  • Legally Blonde
  • Valkyrie
  • Poltergeist
  • A Star is Born
  • Stargate
  • Fargo
  • The Handmaid’s Tale
  • The Real Housewives of Beverly Hills
  • The Hills

 

Med ett bud på 8,45 miljarder dollar (ungefär 75 miljarder kronor), säkrar sig Amazon rättigheterna och filmarkivet tillhörande det legendariska filmföretaget (som grundades 1924). MGM påstås sitta på ett filmarkiv med närmare 4 000 titlar och med MGM-filmerna i katalogen stärker Prime Video markant sin ställning – och attraktion – på strömningsmarknaden.

Det har länge varit känt att Bezos & Co har större ambitioner för sin streamingtjänst Prime Video, och med ett sådant förvärv kommer de ta upp kampen mot Netflix, Disney + och HBO Max. Prime Video har idag många prenumeranter, men väldigt lite originalinnehåll (de har bland annat den superba serien: The Marvelous Mrs. Maisel) jämfört med Netflix och Disney.

Amazon meddelade nyligen att de har passerat 200 miljoner abonnenter, och flåsar därmed Reed Hastings & Co i nacken (Netflix har cirka 220 miljoner).

Med ett nytt filmutbud, med unikt innehåll, kommer de säkra ännu fler nya abonnenter, samt att de som redan finns kommer spendera mer tid per vecka på streamingtjänsten – vilket gör att de därmed kan höja månadspriset.

 

Bioindustrin har drabbats så hårt att vissa nu siar om Covid-19 kommer döda, eller åtminstone rakikalt förändra bioindustin för all framtid. En sak är säker, pandemin med efterföljande lockdown och hemmasittande har varit en guldgruva för streamingtjänsterna.

Huruvida Corona kommer vara biografernas nådestöt återstår att se, men med filmföretag som pressar på för att krympa det exklusiva ”biofönstret” och beslut om att lansera sina stora filmer direkt på sina egna streamingtjänster (som Disney + och HBO Max) kommer biokedjorna att ha en tuff tid framöver.

Med kommande förvärv och sammanslagningar växer tre solklara flaggskepp fram bland streamingtjänsterna: Netflix, Disney+ och Prime Video.

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Redan prenumerant?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.