Search
Generic filters
 itemprop

Nu kommer OLED-spelskärmarna

Gaming-industrin fnyser åt att inbränning skulle vara ett problem, flera tillverkare lanserar 55-tums OLED-skärmar 2020.

Även om det fanns många coola produkter på årets CES-mässa så var de inga större överraskningar. 8K-TV, 5G och WiFi 6 var årets nyckelord. Och elbilar.

På gaming-fronten handlade det främst om nya, snabbare datorer. Men det var en sak som väckte min uppmärksamhet: flera tillverkare av gaming-utrustningar lanserade 55-tums OLED-skärmar.

Överlägsen svärta, spektakulära färger

OLED-tekniken är känd för sin överlägsna svärta. Den är helt enkelt kolsvart och det formligen smäller om färgerna! Skälet till att inte alla TV-apparater använder sådana paneler – bortsett från att de är dyra och att det bara är LG som gör dem i den här storleken – är att OLED är ökänt för att bilden efter ett tag kan bränna fast på skärmen. Om man har en statisk bild tillräckligt länge. Detta är samma problem som plasma-TV-apparaterna hade, även om OLED är betydligt mer motståndskraftig mot inbränning än plasma.

Faktiskt så motståndskraftig att gaming-branschen nu säger: pyttsan! Och lanserar OLED-spelskärmar.

LG gör inga spelskärmar, men hade ställt upp sin 49-tums OLED-TV i gaming-miljö. Foto: Geir Gråbein Nordby

Gaming och inbränning

Om det finns något användningsområde där man borde oroa sig för inbränning så är det spel. De flesta spel har text som är statisk praktiskt taget hela tiden. Och om du är en riktig storspelare så handlar det om många timmar åt gången. Just därför var det aldrig aktuellt att använda plasma-TV-apparater för seriös gaming. Därför skulle man kunna tro att spelindustrin borde sky OLED som pesten.

Lägre ljusstyrka

När jag besökte på Alienware, Dells spelavdelning, frågade jag om hur det var med OLED och inbränning. Svaret jag fick var att den normala ljusstyrkan för en OLED-TV är mer än 500 nits. Men för spel blir det för ljust eftersom man sitter nära skärmen och spelar i många timmar. Därför har det bara varit naturligt att sänka ljusstyrkan till 400 nits. Och då sänker man samtidigt risken för förbränning markant.

Alienware AW5520QF såg häftig ut på CES. Foto: Geir Gråbein Nordby

Inte HDR-certifierat

Men det betyder att ljusstyrkan är för låg för att skärmarna ska kunna bli HDR-certifierade. De klarar att visa HDR10-innehåll men man gör inte reklam för det. Å andra sidan tyckte jag inte att skärmarna såg ljussvaga ut alls. Jag sänker ofta min OLED-TV:s ljusstyrka i mitt eget vardagsrum (LG OLED65G7) på kvällen eftersom jag tycker den är för ljusstark.

annons

Det är väldigt intressant att spelindustrin börjar ta till sig OLED-tekniken, kanske vi kommer att få se den i mindre skärmar också. När allt kommer omkring är 55 tum väldigt stort när du sitter så nära. Och framför allt är det dyrt: 30 000–50 000 kronor!

annons
Las Vegas är platsen där årets elektroniknyheter visas upp. Foto: Geir Gråbein Nordby

4K 120 Hz, G-Sync

OLED-spelskärmar har 4K-upplösning och 120 Hz uppdateringsfrekvens. Och visar drygt 98 procent av den stora färgrymden DCI-P3. G-Sync-certifiering och kort fördröjning (input lag) på ungefär 0,5 ms är inte dåligt heller. Det här kommer att bli häftigt!

Priser

På CES fanns 55-tums OLED-skärmar från Alienware, Acer och ViewSonic. Men det kommer nästan garanterat fler.

Priserna på skärmarna vi känner till är 29 000 kronor för Acer Predator CG552K och hela 43 000 kronor för Alienware AW5520QF. Å andra sidan kom den redan förra året och är på väg ner i pris. ViewSonic har ännu inte meddelat något pris på sin Elite XG550.

annons
Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
Logga in för att läsa vidare.


Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

Läs också