På IFA-mässan hade en mängd producenter av smarta hem-produkter samlats under namnet ”Smart Home League”. Där ingick bland annat Amazon, Google, Philips Hue, Ring, Yale, Tado och Ecovacs. Detta med anledning av en färsk konsumentundersökning om attityder och vanor inom smarta hem. De ville även prata om vad de ser för framtid och de ska få fler att våga komma igång.
Undersökningen visade nämligen att även om 63% av europeerna är positiva till det smarta hemmet är det bara 11% som faktiskt har någon smart produkt hemma. Till det kommer visserligen 17,5% som har en smart högtalare, men det lämnar ändå hela 71,4% helt utan.
När det gäller planerna är det däremot ganska jämnt fördelat. En dryg tredjedel, 36,7% planerar att köpa någon smart hem-produkt, 32,8% är osäkra och 30,5% har inga planer.
En av de saker som måste till är att produkterna blir lättare att använda. Bara 39,7 procent tycker det är okej att styra allting från mobilen. 27,8% vill ha röststyrning, medan 32,5 procent föredrar en kombination av appar och röststyrning.
Gruppen pratade om att de måste göra det mer uppenbart varför man skulle vilja automatisera hemmet, utan att prata om teknik och produkter. Genom konkreta fördelar, som exempelvis möjligheten att spara pengar på uppvärmning, ökar förhoppningsvis intresset.