Släpp lös musiken

Genom att jorda högtalarna har Audiovector lyckats förbättra ljudet.

Knäpp, säger det och plötsligt har ljudet förändrats. Inte till det bättre, för fokus försvann och basen blev slappare. Jag tittar bort mot Ole Klifoth. Som ser nöjd ut när han ser min förvåning.

– Det var värst, utbrister jag.

Det är mer än ett halvår sedan jag hörde Audiovector R8 Arreté för första gången på High-End 2018 i München. Då tyckte jag att Audiovector hade ett av mässans bästa ljud. Så när Ole Klifoth bjöd in till närmare lyssningssession i deras lokaler var jag inte sen att tacka ja.

Det blev ett par intressanta timmar med massor av varierad musik och trevligt prat om allt möjligt – mest om musik, högtalare och gamla klass A-förstärkare.

Freedom

R8 Arreté är en mindre version av Audiovectors flaggskepp R11. Foto: Lasse Svendsen
R8 Arreté är en mindre version av Audiovectors flaggskepp R11. Foto: Lasse Svendsen

Ole Klifoth, som just passerade de 70, har sysslat med högtalare längre än de flesta. I mer än 40 år faktiskt. Några av de mest kända högtalarna är den sluttande Trapez och lite längre fram de uppgraderbara högtalarna i M- och S-serien.

Annons: Artikeln fortsätter nedan

Den långa erfarenheten av högtalarkonstruktion har lett till många utmärkelser. Bland annat flera Årets högtalare från oss på Ljud & Bild.

Läs vårt test av SR3 Arreté Raw Surface.

R8 Arreté

Foto: Lasse Svendsen
Foto: Lasse Svendsen

Men det här är något helt annat. De stora R8-golvhögtalarna är visserligen mindre än flaggskeppet R11, men tar ändå gott om plats i Audiovectors lyssningsrum.

Detsamma kan man säga om ljudet. Det är inte resultatet av slumpmässigt hopsatta högtalarelement och komponenter, utan av en långsam evolution.

– I mina öron är de här bättre än R11, hasplar jag ur mig.

– De kan de en del som R11 inte kan och vice versa, svarar Ole Klifoth.

Verkligen.

En av de saker som gör R8 Arreté så speciell är Freedom. Audiovectors namn för jordning av högtalarelementen. Fast inte alla.

– Det åstadkommer inget särskilt med diskantelementet, säger Ole Klifoth.

Resten av elementen är jordade på insidan med en kabel som mynnar ut en kontakt på baksidan. Delningsfiltret är monterat på en platta av kolfiberplatta, som ger bättre ljud (– Vi har provat, som Ole Klifoth säger), och har en separat kontakt till jordkabeln. Som säljs separat.

Läs vårt test av SR6 Avantgarde Arreté v2.0

Kontakten och omkopplaren för jordning på baksidan av R8 Arreté. Foto: Lasse Svendsen
Kontakten och omkopplaren för jordning på baksidan av R8 Arreté. Foto: Lasse Svendsen

Jordkabeln ska bara stickas in i ett jordat vägguttag, men det är bara jordstiften som är anslutna till själva kontakten. Strömstiften är inte aktiva utan sitter bara där för att hålla kontakten på plats i vägguttaget.

Effekten med och utan är märkbar.

Om jag aldrig hade hört effekten av Freedom i verkligheten så skulle jag ha vetat vad jag gått miste om. Nu skulle jag inte vilja vara utan Freedom.

Delningsfiltret till R8 Arreté, monterat på kolfiberplatta. Foto: Lasse Svendsen
Delningsfiltret till R8 Arreté, monterat på kolfiberplatta. Foto: Lasse Svendsen

Att jorda högtalarelementen ska minimera förvrängningen som kan uppstå mellan elementen i högtalarna, och i mina öron ger det ett skarpare fokus, bättre dynamisk kontrast och stramare ljud.

Man kan själv höra vad tekniken gör, det är bara att knäppa på och av Freedom-omkopplaren för att aktivera/inaktivera jordningen.

Sju element

Ole Klifoth med jordkabeln för R8 Arretés Freedom-system. Foto: Lasse Svendsen
Ole Klifoth med jordkabeln för R8 Arretés Freedom-system. Foto: Lasse Svendsen

Formen på högtalarna följer Audiovectors tradition med avrundade kabinett utan parallella ytor, och som i alla märkets påkostade högtalare används Oscar Heils Air Motion Transformer. Tredje generationens bandelement, av samma typ som vi har sett i av Avantgarde Arreté.

AMT-diskanten med det veckade membranet, neodym-magneterna och polstycket. Foto: Lasse Svendsen
AMT-diskanten med det veckade membranet, neodym-magneterna och polstycket. Foto: Lasse Svendsen

Tre 20 cm baselement med membran i en sandwich av aramidfiber och syntetiskt träfiberlim överlappar varandra delvis i frekvens, och på insidan finns en så kallad isobarik-baskonstruktion.

Baskonstruktionen fungerar som en inbyggd subwoofer, och ett delvis dolt 10 cm mellanregister på baksidan ger ljudbilden mer realism och skala.

Talspolarna rör sig i luftgap med titankärnor som ger mindre rörligt motstånd. Detta bidrar också till högtalarnas fina känslighet på 92,5 dB.

Klass A

Den massiva högtalarfoten i stål. Foto: Lasse Svendsen
Den massiva högtalarfoten i stål. Foto: Lasse Svendsen

De 145 cm höga, 21,8 cm breda och 47 cm djupa högtalarna väger nästan 70 kilo styck och når ner mot 22 Hz i basen.

Det märks tydligt när Gryphon Diablo 300 driver högtalarna. Basen i Agnes Obels ”The Curse”, spelad av en Naim ND5-nätverksspelare, går nästan oändligt djupt och högtalarna skapar en skala som får musiken att sväva.

I Pat Methenys längre version av ”Are You Going With Me?” kan man spela skrämmande högt utan hörbar förvrängning. För skojs skull byter vi till en drygt 20 watt stark klass A-förstärkare som Jean Hiraga konstruerade för 40 år sedan – ungefär samtidigt som Ole Klifoth började bygga högtalare.

Den saknar Gryphon-förstärkarens muskler, men lyckas förbluffande nog driva de stora högtalarna med bravur. Det beror alldeles säkert på Oles Klifoths effektiva konstruktion.

Enligt min åsikt är R8 Audiovectors bästa högtalare. Foto: Lasse Svendsen
Enligt min åsikt är R8 Audiovectors bästa högtalare. Foto: Lasse Svendsen

De stora högtalarna briljerar med en oansträngd och framför allt djup och fysisk presentation av musiken. Kören och orkestern i Matteuspassionen sätter luften i rörelse på ett sätt som får mig att drömma mig bort till en stor stenkyrka.

Det låter mäktigt, stort och enormt behagligt. Den dynamiska kontrasten har jag knappt hört bättre och högtalarna verkar helt befriade från det kalla och analytiska ljud som många highend-högtalare kan ha.

Kolfiber som bas, titanspolar, invändig isobarik-bas samt ett extra bas/mellanregister på baksidan. Foto: Lasse Svendsen
Kolfiber som bas, titanspolar, invändig isobarik-bas samt ett extra bas/mellanregister på baksidan. Foto: Lasse Svendsen

En 36-watts AirTight ATM-1S med 6CA7-rör får också prova på R8 Arreté, och låter som om den hör hemma med stora highend-högtalare.

Den låter härligt med bland annat jazz, där träblås, mässingsblås och inte minst röster återges otroligt väl av Audiovector-högtalarna.

Kort sagt låter allting praktfullt genom de stora R8 Arreté. Att hitta något att sätta på fingret på är inte så lätt, vilket tyder på en lyckad konstruktion.

Ole Klifoth tittar bort mot högtalarna.

– Jodå, jag är i princip nöjd med resultatet.

Foto: Lasse Svendsen
Foto: Lasse Svendsen

Har du något att tillägga?

Välkommen till Ljud & Bilds diskussionsforum. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till ämnet och var saklig så slipper vi ta bort eller moderera inlägg. Övriga frågor och synpunkter hänvisas till redaktion@ljudochbild.se.
Knäpp, säger det och plötsligt har ljudet förändrats. Inte till det bättre, för fokus försvann och basen blev slappare. Jag tittar bort mot Ole Klifoth. Som ser nöjd ut när han ser min förvåning. – Det var värst, utbrister jag. Det är mer än ett halvår sedan jag hörde Audiovector R8 Arreté för första gången på High-End 2018 i München. Då tyckte jag att Audiovector hade ett av mässans bästa ljud. Så när Ole Klifoth bjöd in till närmare lyssningssession i deras lokaler var jag inte sen att tacka ja. Det blev ett par intressanta timmar med massor av varierad musik och trevligt prat om allt möjligt – mest om musik, högtalare och gamla klass A-förstärkare.

Freedom

[caption id="attachment_92767" align="alignnone" width="4261"]R8 Arreté är en mindre version av Audiovectors flaggskepp R11. Foto: Lasse Svendsen R8 Arreté är en mindre version av Audiovectors flaggskepp R11. Foto: Lasse Svendsen[/caption] Ole Klifoth, som just passerade de 70, har sysslat med högtalare längre än de flesta. I mer än 40 år faktiskt. Några av de mest kända högtalarna är den sluttande Trapez och lite längre fram de uppgraderbara högtalarna i M- och S-serien. Den långa erfarenheten av högtalarkonstruktion har lett till många utmärkelser. Bland annat flera Årets högtalare från oss på Ljud & Bild. Läs vårt test av SR3 Arreté Raw Surface.

R8 Arreté

[caption id="attachment_92757" align="alignnone" width="4736"]Foto: Lasse Svendsen Foto: Lasse Svendsen[/caption] Men det här är något helt annat. De stora R8-golvhögtalarna är visserligen mindre än flaggskeppet R11, men tar ändå gott om plats i Audiovectors lyssningsrum. Detsamma kan man säga om ljudet. Det är inte resultatet av slumpmässigt hopsatta högtalarelement och komponenter, utan av en långsam evolution. – I mina öron är de här bättre än R11, hasplar jag ur mig. – De kan de en del som R11 inte kan och vice versa, svarar Ole Klifoth. Verkligen. En av de saker som gör R8 Arreté så speciell är Freedom. Audiovectors namn för jordning av högtalarelementen. Fast inte alla. – Det åstadkommer inget särskilt med diskantelementet, säger Ole Klifoth. Resten av elementen är jordade på insidan med en kabel som mynnar ut en kontakt på baksidan. Delningsfiltret är monterat på en platta av kolfiberplatta, som ger bättre ljud (– Vi har provat, som Ole Klifoth säger), och har en separat kontakt till jordkabeln. Som säljs separat. Läs vårt test av SR6 Avantgarde Arreté v2.0 [caption id="attachment_92761" align="alignnone" width="3552"]Kontakten och omkopplaren för jordning på baksidan av R8 Arreté. Foto: Lasse Svendsen Kontakten och omkopplaren för jordning på baksidan av R8 Arreté. Foto: Lasse Svendsen[/caption] Jordkabeln ska bara stickas in i ett jordat vägguttag, men det är bara jordstiften som är anslutna till själva kontakten. Strömstiften är inte aktiva utan sitter bara där för att hålla kontakten på plats i vägguttaget. Effekten med och utan är märkbar. Om jag aldrig hade hört effekten av Freedom i verkligheten så skulle jag ha vetat vad jag gått miste om. Nu skulle jag inte vilja vara utan Freedom. [caption id="attachment_92762" align="alignnone" width="4736"]Delningsfiltret till R8 Arreté, monterat på kolfiberplatta. Foto: Lasse Svendsen Delningsfiltret till R8 Arreté, monterat på kolfiberplatta. Foto: Lasse Svendsen[/caption] Att jorda högtalarelementen ska minimera förvrängningen som kan uppstå mellan elementen i högtalarna, och i mina öron ger det ett skarpare fokus, bättre dynamisk kontrast och stramare ljud. Man kan själv höra vad tekniken gör, det är bara att knäppa på och av Freedom-omkopplaren för att aktivera/inaktivera jordningen.

Sju element

[caption id="attachment_92766" align="alignnone" width="3296"]Ole Klifoth med jordkabeln för R8 Arretés Freedom-system. Foto: Lasse Svendsen Ole Klifoth med jordkabeln för R8 Arretés Freedom-system. Foto: Lasse Svendsen[/caption] Formen på högtalarna följer Audiovectors tradition med avrundade kabinett utan parallella ytor, och som i alla märkets påkostade högtalare används Oscar Heils Air Motion Transformer. Tredje generationens bandelement, av samma typ som vi har sett i av Avantgarde Arreté. [caption id="attachment_92758" align="alignnone" width="3474"]AMT-diskanten med det veckade membranet, neodym-magneterna och polstycket. Foto: Lasse Svendsen AMT-diskanten med det veckade membranet, neodym-magneterna och polstycket. Foto: Lasse Svendsen[/caption] Tre 20 cm baselement med membran i en sandwich av aramidfiber och syntetiskt träfiberlim överlappar varandra delvis i frekvens, och på insidan finns en så kallad isobarik-baskonstruktion. Baskonstruktionen fungerar som en inbyggd subwoofer, och ett delvis dolt 10 cm mellanregister på baksidan ger ljudbilden mer realism och skala. Talspolarna rör sig i luftgap med titankärnor som ger mindre rörligt motstånd. Detta bidrar också till högtalarnas fina känslighet på 92,5 dB.

Klass A

[caption id="attachment_92759" align="alignnone" width="4736"]Den massiva högtalarfoten i stål. Foto: Lasse Svendsen Den massiva högtalarfoten i stål. Foto: Lasse Svendsen[/caption] De 145 cm höga, 21,8 cm breda och 47 cm djupa högtalarna väger nästan 70 kilo styck och når ner mot 22 Hz i basen. Det märks tydligt när Gryphon Diablo 300 driver högtalarna. Basen i Agnes Obels ”The Curse”, spelad av en Naim ND5-nätverksspelare, går nästan oändligt djupt och högtalarna skapar en skala som får musiken att sväva. I Pat Methenys längre version av ”Are You Going With Me?” kan man spela skrämmande högt utan hörbar förvrängning. För skojs skull byter vi till en drygt 20 watt stark klass A-förstärkare som Jean Hiraga konstruerade för 40 år sedan – ungefär samtidigt som Ole Klifoth började bygga högtalare. Den saknar Gryphon-förstärkarens muskler, men lyckas förbluffande nog driva de stora högtalarna med bravur. Det beror alldeles säkert på Oles Klifoths effektiva konstruktion. [caption id="attachment_92764" align="alignnone" width="4736"]Enligt min åsikt är R8 Audiovectors bästa högtalare. Foto: Lasse Svendsen Enligt min åsikt är R8 Audiovectors bästa högtalare. Foto: Lasse Svendsen[/caption] De stora högtalarna briljerar med en oansträngd och framför allt djup och fysisk presentation av musiken. Kören och orkestern i Matteuspassionen sätter luften i rörelse på ett sätt som får mig att drömma mig bort till en stor stenkyrka. Det låter mäktigt, stort och enormt behagligt. Den dynamiska kontrasten har jag knappt hört bättre och högtalarna verkar helt befriade från det kalla och analytiska ljud som många highend-högtalare kan ha. [caption id="attachment_92763" align="alignnone" width="3552"]Kolfiber som bas, titanspolar, invändig isobarik-bas samt ett extra bas/mellanregister på baksidan. Foto: Lasse Svendsen Kolfiber som bas, titanspolar, invändig isobarik-bas samt ett extra bas/mellanregister på baksidan. Foto: Lasse Svendsen[/caption] En 36-watts AirTight ATM-1S med 6CA7-rör får också prova på R8 Arreté, och låter som om den hör hemma med stora highend-högtalare. Den låter härligt med bland annat jazz, där träblås, mässingsblås och inte minst röster återges otroligt väl av Audiovector-högtalarna. Kort sagt låter allting praktfullt genom de stora R8 Arreté. Att hitta något att sätta på fingret på är inte så lätt, vilket tyder på en lyckad konstruktion. Ole Klifoth tittar bort mot högtalarna. – Jodå, jag är i princip nöjd med resultatet. [caption id="attachment_92756" align="alignnone" width="4736"]Foto: Lasse Svendsen Foto: Lasse Svendsen[/caption]
Läs hela artikeln och över 450 nya tester i året med prenumeration på Ljud & Bild.
är du redan prenumerant? Logga inn.
Provaprenumeration
0:-
Fri tillgång till ljudochbild.se
Bronsprenumeration
349:-/halvår
1/2 år (6 nr) Digitalutgåva varje månad Fri tillgång till ljudochbild.se
Silverprenumeration
580:-/år
1 år (11 nr) Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Guldprenumeration
999:-/år
1 år (11 nr) Ny digital film varje månad Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Prenumerationen kommer automatiskt att förnyas till vanligt pris: Månad 49:-

Med prenumeration på Ljud och Bild får du:

Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva (iPad/Android) varje månad Rejäl rabattt Välj själv hur länge du vill prenumerera - och med eller utan film Fin välkomstpremie
test
Samsung QE65Q900R

8K mot 4K: ­Teknisk knockout

Är Samsungs minsta och billigaste 8K-skärm bättre än en vanlig, bra 4K-TV? Vi testar!

Mässbilder från Sound Society 2019

Även i vårt grannland Danmark finns det naturligtvis hifi-mässor. Här är bilder från en av dem!

Tidal ger studioljud i iPhone

Tidal-användare kan glädja sig åt att iPhone har fått MQA-stöd, och alltså kommer närmare ljudet från inspelningsstudion.

grupptest
5 trådlösa brusreducerande hörlurar

Tyst och skönt på flyget

Brusreducerande hörlurar motverkar trötthet och skonar hörseln på långa flygresor.

test
Line Magnetic Audio 805iA

Glödande klangmästare

En av de bästa rörförstärkare vi har testat raserar alla fördomar.

test
Audiovector QR5

Den mest kompletta ­högtalaren

Audiovector QR5 levererar rytmen utan att tveka, ger musiken luft – och slår nästan undan benen på sina egna toppmodeller.

test
ikko OH1

Glänsande ljud

Kinesiska ikko debuterar med stora ambitioner till små priser.

Recension
Triple Frontier

Greed is good…

Före detta amerikanska elitsoldater bestämmer sig för att råna en sydamerikansk knarkbaron. Det går inte riktigt som planerat.

test
RME ADI-2 DAC

Bästa ljudet vi har hört

Du hittar knappast en bättre DAC för pengarna än RME ADI-2 DAC.

test
Stax SR-009s

Detta är inte ljud – det är magi

Nu vet jag hur det känns att ha ett helt universum inklämt mellan öronen.

Recension
A star is Born

Gnistrande personkemi

Cooper och Gaga sjunger sig in i filmhistorien med en fängslande remake av motgångar-gör-dig-stark-klassikern.

test
IKEA Trådfri Set med uttag

På och av och mer

Gör dum elektronik lite smartare. Särskilt med Trådfri Gateway

test
IKEA Trådfri Gateway

IKEAs port till det smarta hemmet

Om du vill få ut det mesta ur dina Trådfri-enheter så klarar du dig inte utan en Trådfri Gateway.

test
IKEA Trådfri Set för dimning

Smart lampa för nybörjare

Det är enkelt att komma igång med de dimbara Trådfri-lamporna, men på egen hand är de inte så smarta.

MWC 2019: Nya datorer från Lenovo

MWC är inte bara en mobilmässa. Lenovo hade datorer för både lek och allvar.

test
Nikon Nikkor Z 50 mm f1.8 S

Nikons skarpaste 50 mm

Nikons bästa objektiv är en känslig 50 mm.

test
Pinell Supersound 701

Välljudande och kompetent stereo

Pinells kompakta anläggning är bäst i klassen.

Sigma släpper optik till Panasonic och Leica

11 nya Art-objektiv till fullformatkameror med L-fattning

Skarpare porträttobjektiv från Sony

Ljusstarka 135mm f1.8 är gjord för fullformatkamerorna.

10 mm ultravidvinkel för fullformat

Supervidvinkel för de största kamerorna.