Nu i dagarna skulle årets highend-mässa i München ha gått av stapeln. Men precis som allting annat är den tyvärr inställd på grund av coronaviruset. Vi tycker dock inte att L&B:s läsare ska bli snuvade på ett mässreportage. Därför gör vi den här helgen ett återbesök till tidigare års München-mässor.
På den stora highend-mässan i München hittar man allt det senaste inom tung hifi. Under vårt besök såg vi naturligtvis massor av sprillans ny digitalteknik och trådlösa, nätverksanslutna apparater. Men det fanns också en del märken som hade valt helt andra och mer återblickande vägar.
Sida vid sida med klass D-förstärkare på tusentals watt hittar man alltså single-ended triod-rörförstärkare med ensiffriga watt-siffror. Det verkar som nostalgi, men det gjorde LP-skivornas återkomst för ett par år sedan också. Och nu för tiden står det skivspelare hemma hos var och varannan musikälskare.
Har man väl sagt ”single-ended” så måste man också säga ”hornhögtalare”. För även om hornhögtalare är en teknik som nådde sin höjdpunkt före andra världskriget så har de högeffektiva högtalarna fortfarande sina anhängare. Och att döma av utbudet på High End 2018 så blir de fler och fler.
Tyska Voxativ hade klassiska, fullregister-kvartsvågshorn som påminner om engelska Lowther. Foto: John Alex Hvidlykke
Alpha II från tyska Cessaro Horn Acoustics. Foto: John Alex Hvidlykke
Avantgarde Acoustic var bland de första som hoppade på den nya hornvågen. Foto: John Alex Hvidlykke
Grekiska Arcadian Audio har gått längre än de flesta med sina gigantiska horn! Foto: John Alex Hvidlykke
Mycket större går inte! Foto: John Alex Hvidlykke
XL (längst bak) från Stein Musik är inte ett rent hornsystem, utan en hybrid med inbyggd 3-kilowatts förstärkare för de åtta (!) 18-tums bashögtalarna på varje sida. Ett stereopar har en sammanlagd membranyta på fyra kvadratmeter! Foto: John Alex Hvidlykke
Klassisk Voigt-kvartsvåghorn. Foto: John Alex Hvidlykke
Single-ended triod-rörförstärkare med få watt men ett silkeslent ljud som älskas av analog-entusiaster. Foto: John Alex Hvidlykke
En annan högtalarteknik från akustikens barndom som har vind i seglen: öppen baffel. Alltså högtalare utan kabinett, där elementet bara sitter på en platta. Foto: John Alex Hvidlykke
(f. 1964): Journalist. John har arbetat för Ljud & Bild sedan 2013. Han skriver om hifi, högtalare, datorer, spel och teknikhistoria. John har ägnat sig åt teknikjournalistik sedan 1982(!) och har arbetat för många olika tidskrifter i olika roller, bland annat GEAR, High Fidelity, Computer för alla, Illustrerad vetenskap, Ny elektronik, PC World och Privat Computer. Han har också skrivit många böcker och utbildningsprogram om IT.
1 reaktion på ”Öl, high-end och horn”
Peder Knutsson
Det ser naket ut, funkar det ljudmässigt utan låda?
Det ser naket ut, funkar det ljudmässigt utan låda?