När Ljud & Bild besökte CES-mässan i Las Vegas tidigare i januari var vi naturligtvis nyfikna på att se vad världens elektroniktillverkare skulle dra ur sina hattar. Men en helt annan attraktion som vi också hade på vår bucket list var förstås Sphere!
Sphere är en av de nyaste nöjesarenorna på Las Vegas Strip. Den fascinerande strukturen ligger bredvid hotellen Venetian och Palazzo. Det extravaganta byggnadsverket stod färdigt i juli 2023, tog fem år att bygga och kostade 2,3 miljarder dollar(!) att förverkliga.
Sphere i Las Vegas: Enorm, sfärisk nöjesarena
Alla som har besökt Las Vegas kan intyga att ”allt” är lite större än på andra ställen, och Sphere är utan tvekan också en byggnad för rekordböckerna.
Med en höjd på 112 meter och en bredd på 157 meter är detta världens största sfäriska byggnad. Utsidan är klädd med 1,2 miljoner lysdioder som bildar en sammanhängande, sfärisk LED-skärm. Byggnaden kan skymtas vid inflygningen till Las Vegas, där den är upplyst med grafik, reklam och alla möjliga runda motiv.
På insidan av Sphere sitter en annan gigantisk men mycket skarpare sfärisk LED-skärm. Den spänner över 270 grader och omsluter publiken på sidorna och ovanför våra huvuden. Den totala skärmytan är 15 000 kvadratmeter och upplösningen är 16K, vilket motsvarar 132 megapixlar.
En sådan kolossal skärm behöver naturligtvis ett ljudsystem som matchar, och utvecklarna av Sphere har gått grundligt till väga. Skärmväggen är delvis akustiskt transparent, så att ljud från totalt 164 000 högtalare (!) monterade på baksidan kan passera igenom. Det finns också separata högtalare i golvet under sätena.
Högtalarna sänder ut 3D-surroundljud från alla riktningar, vilket gör att musik och ljudeffekter kan lokaliseras och formas exakt i förhållande till objekten på skärmen. Avancerade tekniker som beamforming och wavefield synthesis används för att leverera ett klart och realistiskt ljud till alla platser. Allt från små insektsljud till stora naturfenomen ska kunna återges med en realistisk nivå och skala.
Dessutom använder Sphere 4D-effekter som vibrationer, vind och dofter för att skapa en uppslukande upplevelse. Under sätena finns subharmoniska generatorer (”rumpsparkare”) som kan återge ultralåga frekvenser ner till 5 Hz. Vindmaskinerna kan skapa allt från dimma och lätta brisar till starka vindar, och kan även påverka temperaturen och luftfuktigheten i salongen.
A Postcard from Earth: The Sphere Experience
En sådan arena kräver naturligtvis skräddarsytt innehåll, och under CES-veckan i Las Vegas fick vi möjlighet att titta på filmen A Postcard from Earth, som är en av huvudattraktionerna. Filmen kommer från regissören Darren Aronofsky och är gjord exklusivt för Sphere.
Råmaterialet är filmat med den specialiserade Big Sky-kameran, som utvecklats internt av Sphere Studios. Den använder en kvadratisk 18K-bildsensor från STMelectronics och ett enormt 150-graders fisheyeobjektiv. Detta är den optik som krävs för att fylla den enorma Sphere-skärmen med en skarp och detaljerad bild. Vi antar att den här typen av kamerateknik även kan ha mer intressanta tillämpningar i framtiden, till exempel VR-glasögon. Apple Vision Pro, anyone?
Så hur upplevs Sphere i praktiken?
Handlingen i A Postcard from Earth är ganska enkel och lätt melankolisk – ”så här såg jorden ut innan vi lämnade den” – men sättet den förmedlas på är bortom allt vi tidigare har upplevt. Som nämnts har Sphere en arsenal av verktyg som resulterar i en slående realistisk filmupplevelse.
Berättelsen tar oss först ut i universum och ett futuristiskt rymdskepp, där jorden bara är en prick i fjärran. Så småningom flyger vi tillbaka till jorden och får en närbild av natur- och djurvärlden på sju kontinenter – naturfenomen såväl som människoskapade monument – allt återgivet av Sphere’s enorma bild-, ljud- och vindmaskiner.
Bildkvaliteten – kontrast, ljusstyrka och färg – är utmärkt, i nivå med en förstklassig TV-skärm eller biografduk eller bättre – bara oändligt mycket större. Det är också skarpare och mer detaljerat än något annat vi har sett, och praktiskt taget sömlöst.
Vi noterade ett par skärmpaneler där färgerna skiljde sig något från de andra, men på det hela taget var bildkvaliteten skarp och sammanhängande. Vi kunde vrida på huvudet och titta på olika objekt i bilden, precis som vi gör i verkligheten.
Ljudåtergivningen är lika enorm som bilden. Ljudlandskapet kunde variera i storlek beroende på handlingen, från små och exakt lokaliserade ljudeffekter till stora ljudevenemang i massiv skala. Och så det realistiska mullret från subwoofrarna som gick genom märg och ben – med hjälp av infrasoniska vibratorer monterade under sätena. Inget för svaga hjärtan!
Med så massiva effekter som påverkar flera av våra sinnen samtidigt uppnås en helt annan realism än vad vi är vana vid från vanlig bio. Det var inte alltid lika bra under hela filmen, men när alla system fungerade tillsammans fanns det ögonblick där vi upplevde en total inlevelse, där handlingen helt enkelt kändes verklig – som att vara där, med både kropp och själ.
Min kollega John Alex Hvidlykke, som tidigare var biografmaskinist på en digital 3D-biograf, håller med:
”Det är den största bioupplevelse jag har haft i hela mitt liv. Inte den största filmupplevelsen, men visuellt den största.”
En sak är säker, vi vill gärna se och höra mer av detta! I Las Vegas förstås, men vi hoppas också att tekniken så småningom kommer till Europa och de nordiska nöjesparkerna. Vi har nog bara sett början på hur den här kamera- och skärmtekniken kan användas för att förmedla olika typer av innehåll. Till och med de häftigaste IMAX-biograferna bleknar i jämförelse…
Sphere kommer att vara öppen även i fortsättningen och förutom A Postcard from Earth kommer man att kunna uppleva band som U2 och Phish inne i ”sfären”. Biljettpriserna ligger runt 150 dollar och uppåt.
Se mer om tekniken bakom Sphere och Big Sky-kameran i den här videon från Wall Street Journal: