Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Volvo EX30 visades upp

Se bilderna på Volvos nya baby.

Av / 2023-08-21 - 17:01
Volvo EX30 visades upp

Den är kompakt, blixtsnabb och går tillräckligt långt för de flesta. Men hur är Volvo EX30 egentligen? Finns det plats för människor i den, hur är det med bagage och hur är sätena? Vi ska försöka svara på allt detta och mer därtill. För vi har nämligen sett den i verkligheten och kollat in utrymmet, sätena, bagageutrymmet och mycket mer.

Men först en liten repetition för de som inte minns Volvo EX30 från lanseringen tidigare i våras.

EX30 är Volvos minsta elbil, och den snabbaste bland dem. Den är 423 cm lång och faller in i kategorin kompakt crossover. Bilen, som byggs i Kina, kan fås med bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift och kan köras upp till 480 kilometer på en laddning.

Den kan också beställas nu, men leverans sker först under första kvartalet 2024.

Från 340 till 480 km räckvidd

Foto: Lasse Svendsen

Volvos minsta tillverkas i tre versioner och finns i tre utrustningsnivåer. Den bakhjulsdrivna instegsmodellen har en elmotor på 200 kW eller 272 hk, ett batteri på 51 kWh och en beräknad räckvidd på 340 km. Den kan faktiskt dra släpvagnar på upp till ett ton och snabbladdas med 134 kW.

Den finns också med ett större batteri, en så kallad extended range-version, som har 69 kWh tillgängligt och en räckvidd på upp till 480 km. Här kan man ladda med upp till 153 kW och dra 1 400 kg.

Twin Performance

Foto: Lasse Svendsen

Den tvåmotoriga versionen heter Twin Performance och har en effekt på 315 kW eller 428 hk, och det är denna version som klarar 0-100 km/h på 3,6 sekunder. Räckvidden är beräknad till 460 km, denna version kan dra 1600 kg. Alla kan bära 75 kg taklast och bagageutrymmet är 318 liter. Det finns också ett litet fack fram för laddningskablar och liknande.

Core, Plus, Ultra

Foto: Lasse Svendsen

 

Bilen är utrustad med värmepump som standard från Extended Range-utgåvan. I Core-utrustningsversionen får du även high-performance-anläggningen, LED-strålkastare, elbackspeglar, uppvärmda säten, uppvärmd ratt, parkeringskamera, adaptiv farthållare och Volvos säkerhetsutrustning såsom safety awareness och driver awareness.

Foto: Lasse Svendsen

Om man kryssar för Plus får man även parkeringshjälp fram, en Harman Kardon-anläggning med en komplett soundbar i instrumentpanelen, klimatanläggning med dubbla zoner, trådlös mobilladdning, elektrisk baklucka, automatiskt avbländande backspegel samt Smart Storage mugghållare och förvaring fram.

Den allra högsta nivån kallas Ultra, och här finns det flera tillägg. Dessa inkluderar panoramatak, elektrisk sätesjustering, fyrvägs ländryggsstöd, 360-kamera, upp till 22 kW ombordladdare och park assist pro. Bortsett från instegsmodellen finns EX30 tillgänglig i fem färger.

Foto: Lasse Svendsen

 

Dragkrok är tillval

Bilen på bilden är faktiskt blå, tro det eller ej. Den finns också med 20-tumshjul, 18 och 19 är standard, och med interiören klädd i ett ganska smakfullt grått ulltyg. Bland tillbehören finns dragkrok, lasthållare, barnstolar, takbox och solskydd till panoramataket.

Volvo säljer EX30 med fem års garanti, eller 100 000 km, och åtta års batterigaranti, upp till 160 000 km. Ett femårigt serviceavtal, max 100 000 km, ingår också och inkluderar slitdelar som bromsbelägg.

 

Foto: Lasse Svendsen

Utrymmet är relativt bra tack vare den långa hjulbasen. Framstolarna på utställningsbilen var elektriska med svankstöd, och gjorde just det. Det gav bra stöd för rygg och lår och det var lätt att hitta en bra sittposition. Ratten kan justeras i höjd och längd och sikten är bra.

Det finns stora fickor i dörrarna, som inte har högtalare eller armstöd som tar upp plats. Mellan sätena har bilen smart förvaring med utdragbara mugghållare, ett stort fack undertill med lock och trådlös laddning av mobiltelefonen.

IMG_9661-scaled IMG_9668-scaled IMG_9662-scaled IMG_9660-scaled IMG_9658-scaled
<
>
Om framsätena inte är placerade för långt bak kan 189 cm långa passagerare nätt och jämnt få plats med benen. Foto: Lasse Svendsen

 

Det finns bara en skärm i EX30 och den sitter i mittkonsolen i Tesla-stil. Om vi flyttar oss till baksätet inser vi snabbt att sittkomforten är utmärkt, men att det finns lite utrymme för vuxnas ben. Om framsätet inte är nedsänkt hela vägen, och för långt bak, kan man sitta bekvämt. Men det kräver att personen i framsätet inte är lång.

IMG_9682-scaled IMG_9680-scaled IMG_9675-scaled IMG_9672-scaled
<
>
Foto: Lasse Svendsen

 

Volvos egna nyckeltal för EX30*:

  • Mått (L x B x H): 423 cm x 183 cm (utan spegel) x 155 cm
  • Hjulbas: 2 650 mm
  • Markfrigång: 165 mm
  • Sittplatser: Fem
  • Motorprestanda:
    • Single Motor/Single Motor Extended Range: 200 kW, 272 hk, 343 Nm. Bakhjulsdrift
    • Twin Motor Performance: 315 kW, 428 hk, 543 Nm. Fyrhjulsdrift
  • Acceleration 0–100 km/h:
    • Single Motor: 5,7 sekunder
    • Single Motor Extended Range: 5,3 sekunder
    • Twin Motor Performance: 3,6 sekunder
  • Toppfart: 180 km/h (standard på alla nya Volvobilar)
  • Batteri:
    • Single Motor: 51 kWh (brutto), 49 kWh (tillgänglig)
    • Twin Motor Performance: 69 kWh (brutto), 64 kWh (tillgänglig)
  • Beräknad förbrukning:
    • Single Motor Performance: 16.7 kWh/100km
    • Twin Motor Performance: 16,3 kWh/100km
  • Räckvidd*:
    • Single Motor: Upp till 344 km enligt WLTP (ej certifierad)
    • Single Motor Extended Range: Upp till 480 km enligt WLTP (ej certifierad)
    • Twin Motor Performance: Upp till 460 km enligt WLTP (inte certifierad)
  • Maximal laddningseffekt: 134 kW (Single Motor) och 153 kW (Single Motor Extended Range och Twin Motor Performance). 10-80% på ca. 26 min
  • Bagageutrymme: 318 liter bakom andra sätesraden, varav 61 liter under golvet. Frunk 7 liter.
  • Leverans: De första bilarna beräknas anlända under första kvartalet 2024

*preliminära uppgifter

Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fisker är nära avgrunden

Fyrkantig charmklump

Familje-lyxbilen snabb som en raket

Mäktigt imponerande debut

Nytt infotainmentsystem och upp till 600 km räckvidd

Skulle hämta sin Cybertruck – fick åka till akuten

Batteridriven trädgårdstraktor från Husqvarna

Hybrid-elcykel gjord för Norden

”Ingen” vill ha Tesla Full Self Driving

Första titten på Audi Q6 e-tron

Tesla Cybertruck är i Sverige

Beijing Auto Show 2024: Nya elbilar på löpande band

Rulla till toppen