TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Vi har provkört Hongqi E-HS9

Nej, det är ingen Rolls-Royce! Den över 5,2 meter långa, helelektriska Hongqi E-HS9 är den mest speciella bil vi sett – och provkört.

Av / 2023-02-23 - 23:06
Vi har provkört Hongqi E-HS9

Om du aldrig har hört talas om Hongqi tidigare är du inte ensam. Men bakom premiumbilmärket står Kinas äldsta biltillverkare FAW. Vilket också är den 9:e största biltillverkaren i världen.

Bilmärket Hongqi har funnits på den norska marknaden sedan slutet av 2021, men nu finns det äntligen i Danmark och Sverige också.

Vi har provkört den första bilen på den svenska marknaden, den helelektriska premium-SUV:en E-HS9. Med en längd på över 520 centimeter bör du nog mäta upp garaget innan du trycker på köp …

Hongqi E-HS9 left side
Det är svårt att se på bilder hur stor Hongqi E-HS9 är. Men 520 cm är minst en halv meter längre än Skoda Enyaq och 30 cm längre än Audi e-tron 55. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Om du får associationer till Rolls-Royce Cullinan är det inte konstigt. E-HS9 är inte bara en skamlös kinesisk kopia, utan faktiskt ritad av Giles Taylor, som tidigare har varit involverad i utvecklingen av Rolls-Royce Cullinan och även Phantom. Han arbetar nu som chefsdesigner på Hongqi.

Hongqi E-HS9 & Graabein
E-HS9 är ingen liten bil. Foto: Geir Gråbein Nordby

Detta är Hongqi E-HS9

Låt oss först gå igenom de viktigaste detaljerna om den gigantiska premium-SUV:en E-HS9. Den finns i tre utgåvor (Comfort, Premium, Exclusive), där all utrustning är förvald. Det finns med andra ord inget att kryssa för.

Annonce

Batteriet är tillverkat av CATL och är på 76,5 kWh netto med Comfort-paketet och 90 kWh netto på Premium- och Exclusive-versionerna. Detta ger en räckvidd (WLTP) på 396 respektive 465 kilometer. Ingen jättestor skillnad, med andra ord. Du kommer dock att märka en skillnad i muskelkraft, som är 436 hk på det minsta batteriet, medan det största paketet ger 551 hk och acceleration till 100 km/h på bara 4.9 sekunder. Inte illa för en best på 2,6 ton!

Hongqi E-HS9 spread(1)
Att få 2,6 ton upp till 100 km/h på under 5 sekunder är ingen liten bedrift. Foto: Geir Gråbein Nordby

Oavsett version får du fyrhjulsdrift, en blandning av syntetläder och Alcantara-textil samt fönster och panoramatak med dubbelt ljudisolerat glas.

Alla avancerade digitala förarassistent-system ingår också.

Hongqi E-HS9 frunk
Den svenska versionen av E-HS9 får en ”frunk” på cirka 90 liter. Foto: Geir Gråbein Nordby

Comfort- och Premium-versionerna har 7 säten, medan Exclusive har 6. Comfort har 4 justerbara klimatzoner, där Premium och Exclusive har 5. Det innebär att bakersta sätet kan justera sitt eget klimat.

Bilens viktiga funktioner styrs från en infotainmentskärm i mitten av instrumentbrädan. Föraren har också en lång skärm med instrumentpanelen, medan passageraren har en motsvarande skärm där hen kan titta på Netflix och göra annat roligt.

Hongqi E-HS9 front wideangle
Foto: Geir Gråbein Nordby

Körturen

Vi körde Exclusive-versionen som börjar på 1 169 900 kronor, med luftfjädring och fantastisk komfort i baksätena. Armstöd och allt, och med sammetslena kuddar i nackstöden.

Resan sträckte sig från tät trafik, till slingrande enfiliga småvägar, där hastighetsbegränsningen tekniskt sett är 80 km/h, men där du som baksätespassagerare snabbt kan bli ganska omskakad om föraren väljer att köra just det. Något jag personligen kan intyga, när jag satt i baksätet medan en journalist från en annan hemsida omväxlande trampade på gasen och bromsen och försökte få bilen att ”prata med oss”.

 

 

Se dette innlegget på Instagram

 

Et innlegg delt av Lyd & Bilde (@lydogbilde)

Vid normal körning är E-HS9 vansinnigt bekväm och glider fram längs vägen. Den enorma motorhuven gör dig ständigt medveten om hur stor bil du faktiskt kör, och det ska sägas att på en slingrande väg känns det nästan mer som en båt än en bil. Ja, det kränger lite. Det måste den nödvändigtvis göra när en 2,6 ton tung bil ska balanseras mot komfort snarare än sport.

Hongqi-E-HS9-rear-seats-989x989 Hongqi-E-HS9-rear-seats2-989x989
<
>
Gott om plats i baksätet. Foto: Geir Gråbein Nordby

Det faktum att bilen fortfarande är så pigg är guld när man ska på motorvägen och har en påfart med begränsad längd. Vi tvivlar dock på om vår bil faktiskt accelererar riktigt så snabbt. Efter provkörning känns både Tesla Model Y och Model 3 betydligt piggare. BYD Tang svarar bättre på gasen när du vill. Importören reserverade sig dock mot att all programvara inte var klar, så det kan vara så att något kommer att justeras där.

Hongqi-E-HS9-trunk2 Hongqi-E-HS9-trunk-989x556
<
>

Infotainment och ljudanläggning

Infotainmentskärmen gav oss inte den stora upplevelsen ännu, med skandinaviskt och engelskt språk om varandra. Men det kommer förmodligen att fixas tills bilen faktiskt levereras till kunderna.

Ljudsystemet är helt okej, men långt ifrån någon höjdpunkt. Det finns ingen subwoofer, bara en helt vanlig anläggning med ljud fram och bak. Lite nedslående på en sådan premiumbil som här, och det finns inte heller någon uppgraderad anläggning att välja när du köper. Här har Hongqi ett och annat att lära av Burmester-anläggningarna i Mercedes-Benz och Porsche, Bang & Olufsen i Audi e-tron. För att nämna ett par.

Hongqi E-HS9 right side
Foto: Geir Gråbein Nordby

Blir det en hit?

Huruvida Hongqi E-HS9 kommer att slå stort i Sverige och Europa i allmänhet är naturligtvis svårt att förutsäga. För det första har den ett okänt namn. För det andra är detta inte en billig bil på något sätt. Om du tittar på familje-SUV:er som Skoda Enyaq, Tesla Model Y och Ford Mustang Mach-E, är det nog få som lägger ytterligare 200 000 kronor från redan påkostade bilar.

Å andra sidan, om du har budgeten för en maxad Audi e-tron 55, men vill ha något helt annat, kanske E-HS9 träffar mitt i prick. Åtminstone om du ska ha baksätespassagerare med långa ben, en ännu större känsla av lyx, eller om du helt enkelt vill ha en stor bil. För Kina-SUV:en är verkligen gigantisk!

Och naturligtvis, om du drömmer om en Rolls-Royce Cullinan men inte har 5 miljoner att lägga på en bil, känns priset för E-HS9 plötsligt som småpengar …

Vi återkommer med ett riktigt test av Hongqi E-HS9 inom kort!

Mer info: hongqi.se

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

3 reaktioner på ”Vi har provkört Hongqi E-HS9”

  1. Provkörde bilen idag.
    Ljudsystemet är total katastrof. Bilen klarar inte ens att ta in vanlig radio. Ljudet låter som det kostar 200 kr på mediamarkt. Det finns tre reglage att justera equalizer, bas, mid och diskant. Hörs knappt någon skillnad.

    Vidare är det sjukt irriterande ljud från blinkers. Blinkers blinkar inte i takt utan det är en ojämn signal som är rätt irriterande.

    Vidare låter massagestolarna ganska mycket.

    Rattens reglage är väldigt plastiga. Känns som de kommer hålla i 3 månader.
    Det är plastimitationer av läder på dörrar och instrumentpanel.

    Plåten på motorhuven är väldigt tunn – så pass att den nog rör sig i höga hastigheter.

    sammanfattningsvis känns det tyvärr precis så, som att man sitter i en Made in China-bil.
    Skulle aldrig betala 1.2M för deras ”exclusive”-variant. Köp en X7 – där är det kvalitet rakt igenom.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Kompakta Skoda Elroq redo för den svenska marknaden

Dyr el-MTB ska matcha dyr el-SUV

Elsparkcykel för terrängen

Nissan ska tillverka elektrisk GT-R

Vad hände med elbilsrevolutionen?

Äntligen: Handsfree-körning i Europa

750 km räckvidd och inbyggd ChatGPT

Nissan trimmar Ariya

Tesla Cybertruck till din tjänst!

Från drönare till elcyklar

Polestars snabbaste bil är en dröm på långa resor

Tesla-batterier: - Degraderas knappt

Rulla till toppen