Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Tre nya elbilar från Skoda

Skoda Vision 7S är bara en av de tre.

Av / 2022-09-01 - 11:49
Tre nya elbilar från Skoda

Den stora Vision 7S blir flaggskeppet med 600 km räckvidd och sju säten. Bilen kommer förmodligen att vara ganska lik renderingen på bilderna här, med plats för sju. Men vi är inte säkra på om den faktiskt kan levereras med 2+2+2 säten och plats för en barnstol mellan de två sätena i mitten av bilen. Kanske om Skodas designers får som de vill, men erfarenheten säger dock att konceptbilarnas interiörer ofta tonas ner i produktionsversionen.

Vision 7S är bara en av tre modeller som ska lanseras på Volkswagens MEB-plattform innan 2026. Den sjusitsiga kan få en räckvidd på 600 km, en laddningshastighet på 200 kW och blir betydligt större än Skoda Enyaq.

skoda vision 7s concept 62
skoda vision 7s

Som renderingarna visar är grillen nedtonad jämfört med Enyaqs, och bakluckan har en ganska brant vinkel inte olik en BMW iX, och D-stolpen påminner faktiskt – säkert oavsiktligt – om Fisker Ocean.

På tidigare skisser Skoda har släppt är det tydligt att de har arbetat med ett nytt formspråk för den kommande generationen bilar. Vision 7S blir den första modellen med det nya formspråket som Skoda successivt kommer att introducera från början av nästa år.

2fa88bc2 9e9d 48d6 a35c 44af5e53ee64
Den nya logon

En ny logotyp och två nyanser av grönt som heter Emerald och Electric Green ska enligt Skoda betona hållbar mobilitet. Bland annat är stötfångarna gjorda av återvunna däck, så där används gamla bildäck till mer än fendrar och granulat. Samma material används också i hjulhusen, vilket framgår av bilderna. Bilen som visas här är den första från Skoda med matt metalliclack, här kallad Explorer Green.

skoda vision 7s concept 65
skoda vision 7s

Fram är sju vertikala luftintag till kylsystemet och bromsarna placerade under grillen, och bak ska det finnas nio vertikala luftutblås i stötfångaren. Som framgår av renderingarna finns det också luftutsläpp bakom hjulhusen och över sidokjolarna.

skoda vision 7s concept 50
skoda vision 7s

Bilen är utrustad med 22-tums fälgar som ska vara mer aerodynamiska med nästan helt stängda fälgsidor. Inuti är många av delarna i interiören gjorda av hållbara material. Golvet är också tillverkat av återvunna däck och tygerna i inredningen är tillverkade av 100 procent återvunnet polyestergarn.

c685bc9e c48f 46f8 99d9 f2f3d3a5f774 5cf4cf92 0f66 47af 8633 79217dd4ecca 0104835a 4e8e 4b7f 8200 c5123060ed21
<
>
Skoda Vision 7S

I framsätena möts du av en vertikal 14,6-tums pekskärm, som övergår till horisontell vy när du stannar för att ladda och väljer relaxläge. Detta drar också ratten och instrumenten bort från föraren och passagerarna för att ge mer utrymme.

d9828fed dde2 4ae5 8b6a 1f4ec05aea1b d540d955 f31d 4dbd afa2 d85bf6d394d2
<
>
Skoda Vision 7S

Om placeringen av den bakre barnstolen också kommer att finnas i produktionsbilen återstår att se, men det ser onekligen smart ut. Skoda menar att platsen i den bakre mittkonsolen är den säkraste platsen i bilen, och föräldrar kan också välja en inre kamera i taket som visar bilder av barnet på skärmen framför.

71506c2b d163 4808 a7be 82680ac5d8ef
Skoda Vision 7S

Om placeringen av den bakre barnstolen också kommer att finnas i produktionsbilen återstår att se, men det ser onekligen smart ut. Skoda menar att platsen i den bakre mittkonsolen är den säkraste platsen i bilen, och föräldrar kan också välja en inre kamera i taket som visar bilder av barnet på skärmen framför.

71506c2b d163 4808 a7be 82680ac5d8ef e28c0810 be3f 4b15 a739 ffb2590401d8
<
>
Skoda Vision 7S

 

Skoda Enyaq Sportline iV 80X

Ännu bättre med fyrhjulsdrift

När glädjeruset från första mötet lagt sig är slutsatsen fortfarande att Enyaq är en otroligt bra bil. Även om vi har börjat reta oss på ett par saker.

Läs hela testet
Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Snart går Mercedes EQS ännu längre

Alfa Romeos första elbil

Tesla Model Y med 600 km räckvidd

Fullständigt vansinne

Xpeng avtäcker el-SUV för folket

Här finns tillräckligt med utrymme

Snart kommer du att kunna snabbladda hos Ford

Så mycket bättre är nya Porsche Taycan

ID. Buzz - äntligen med fyrhjulsdrift

Familjebil med allt man behöver

Framtidens elbil enligt BMW

Ljud från Bang & Olufsen och OLED-strålkastare

0
Ljud & Bild
Rulla till toppen