Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Toyota lovar 1 000 km räckvidd

Toyota kommer att fördubbla sin räckvidd till 2026 och kommer att erbjuda fler batterityper för olika behov.

Av / 2023-06-16 - 17:25
Toyota lovar 1 000 km räckvidd

Toyotas elbilssatsning har inte gått särskilt bra hittills. Det är inte bara namnet på bZ4X som inte är någon hit, utan först och främst det faktum att bilen inte går särskilt långt på en laddning. NAF lyckades dock pressa ut 443,5 km ur den på en varm sommardag, med en genomsnittlig förbrukning på 14,1 kW per 100 km. NAF-ägda Motor, å andra sidan, kom bara 318 km med en förbrukning på 19,1 kW per 100 km, med åtta grader värme i luften. Vintertesterna, som kommer senare i år, kan snabbt bli jobbiga.

Läs också Snart laddar de 40 mil på 5 minuter Nya batterier blir billigare och bättre och löser alla problem med räckvidd. Och de kommer innan du vet ordet av.

1000 km räckvidd

Men Toyota, världens största biltillverkare, ligger inte på latsidan. På en teknisk workshop i Japan under temat ”Let’s Change the Future of Cars” tillkännagav de att flera helt nya batterier är på väg, för nästa generations elbilar.

– Toyota siktar på att bli världsledande inom batterier. På samma sätt som vi har haft olika varianter av konventionella motorer kommer vi i framtiden att behöva olika batterialternativ anpassade till olika bilmodeller och behov, säger Piotr Pawlak, vd för Toyota Norge.

Fyra nya batterier kommer att lanseras i slutet av decenniet.

Läs också Nu börjar batterirevolutionen Vi står på tröskeln till en batterirevolution. Superbatterierna kommer kanske redan i år.

Litium-ion

Först kommer ett litiumjonbatteri i en ”högpresterande version” 2026. Detta är förmodligen ett batteri med en hög koncentration av kisel i anoden för att öka effekten. Exakt hur mycket effektivare batteriet kommer att bli i första versionen nämns inte, men vi gissar att cirka 30 procents ökning av energitätheten borde vara möjlig. Mer på längre sikt. Detta, i kombination med att bilarna kommer att ha lägre luftmotstånd och minskad totalvikt, ska bidra till en körsträcka på mer än 1000 kilometer. Samtidigt ska batteriet bli 20 procent billigare än det nuvarande batteripaketet i bZ4X. Laddningstiden från 10 till 80 procent uppges vara mindre än 20 minuter.

LFP

Under 2026–27 är planen att lansera ett billigare LFP-batteri (litiumjärnfosfat) med en bipolär struktur. Detta ska öka räckvidden från dagens med cirka 20 procent, samtidigt som kostnaderna minskar med så mycket som 40 procent. Snabbladdning tar mindre än 30 minuter (10–80 procent).

Nickel-katod

Parallellt med LFP-batteriet utvecklas ett batteri med en högpresterande bipolär struktur med en nickelkatod. Batteriet planeras vara klart 2027–28 och ska ha ytterligare 10 procent längre räckvidd och 10 procent lägre kostnad än den högpresterande versionen av litiumbatteriet.

Toyota solid state-enhanced
Foto: Toyota

Solid state

Slutligen det som ska vara batteriernas heliga graal, nämligen solid state. Från 2027-28 kommer Toyota att kommersialisera ett solid state-batteri, vilket ytterligare kommer att öka räckvidden med 20 procent jämfört med prestandabatteriet som kommer 2026, samt minska laddningstiden till bara 10 minuter (10-80 procent). En högpresterande variant av solid state-batteriet finns också i planerna, men Toyota går inte in på mer detaljer.

Elbilar med extremt lågt luftmotstånd

Toyota studerar i samarbete med Mitsubishis flygdivision ny teknik som ska sänka den så kallade luftmotståndskoefficienten ner till Cd 0,1. Det är detsamma som en delfin, som jämförelse har Tesla Model S ett luftmotstånd på 0,208, medan Mercedes-Benz EQS ligger på 0,202.

Vi kan komma på en bil som närmar sig 0,1, och det är den soldrivna Aptera. En trehjuling med exceptionell aerodynamik (Cd 0.13), som Toyota alltså vill överträffa.

aptera solar car
Aptera har bland de mest aerodynamiska bilarna på marknaden, med en luftmotståndskoefficient på 0,13. Foto: Aptera

”Dessa nya tekniker kommer att ligga till grund för en ny serie av nästa generations elfordon. Dessa utvecklas nu genom en ny metod på Toyotas nyöppnade division ”BEV Factory”. Fordonen kommer att ha nya batterier, plattformar, programvara och produktionsmetoder, säger Pawlak.

Biltillverkaren uppskattar att cirka 1,7 miljoner av de elbilar som säljs 2030 kommer att bestå av nästa generations fordon från BEV Factory.

Läs hela pressmeddelandet (norska) här.

2023-toyota-crown-platinum-enhanced
Toyota vill så småningom lansera en elektrisk version av Crown. Foto: Toyota
Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Polestars snabbaste bil är en dröm på långa resor

Tesla-batterier: - Degraderas knappt

Ammoniakmotor hotar elbilarna

Fisker är nära avgrunden

Fyrkantig charmklump

Familje-lyxbilen snabb som en raket

Mäktigt imponerande debut

Nytt infotainmentsystem och upp till 600 km räckvidd

Skulle hämta sin Cybertruck – fick åka till akuten

Batteridriven trädgårdstraktor från Husqvarna

Hybrid-elcykel gjord för Norden

”Ingen” vill ha Tesla Full Self Driving

Rulla till toppen