Nyhet

Specialutgåva av nästa folka

Snart kan du köpa Volkswagen ID.3 1SToch få den i år – om du är snabb.
forfatter

Den kommande Volkswagen ID.3 tillhör egentligen nästa generations VW Golf. Även om VW har en ny generation Golf på gång, men olika drivlinor, är det ingen tvekan om att ID.3 representerar ett paradigmskifte för VW:s – näst mest – ikoniska bil.

Nu kan du beställa en specialutgåva av elbilen som heter ID.3 1ST. Under skalet är den som de andra utgåvorna men den kan köpas med nya designdetaljer.

Elbilen kommer att ha en 1ST-logotyp, en något annorlunda design på den bakre stolpen, 1ST-dekor på ratten samt paus- och play-symboler på pedalerna! Fiffigt. Den har också en speciell välkomsthälsning på infotainmentskärmen. Men kanske viktigast för köparna är gratis laddning det första året – upp till 2000 kWh.

VW kallar laddningstjänsten We Charge och ger tillgång till Ionity-över hela världen. 1ST-versionen har bara kWh och en räckvidd på upp till 420 km.

1ST-edition

1ST-utgåvan kommer 2020, det ska byggas 30 000 bilar med 1ST-märket och beställningen går att göra från 17 juni. De som vill ha sin bil levererad i år gör klokt i att förbeställa sin bil så snart som möjligt. Det medför en kostnad på ett par tusenlappar, men summan dras från totalpriset. Man kan när som helst annullera beställningen, enligt Volkswagen.

ID.3 kommer i två utrustningsversioner utöver 1ST. En Plus-version med bland annat 19-tums lättmetallfälgar, LED-matrisljus fram och LED bak, backkamera, tyginredning och nyckellös start. MAX-versionen har 20-tumsfälgar, åtta högtalare, trafikassistent, head-up-display, ljuddämpande vindruta, panoramaglas och massage i sätena.

Man kan också välja ljudsystem från Beats.

1ST-versionen har bara 18-tumsfälgar men en rejäl utrustningslista med bland annat LED-lampor fram och bak, 10-tums navigationsskärm, fem högtalare, adaptiv farthållare, pre crash-krocksystem, filkörningsassistent, nödbroms och fotgängarkontroll.

Bilen finns ljus- och mörkgrått, vitt och turkos.

Korta fakta om ID.3:

  • Batteri: 45, 58 eller 77 kWh
  • Räckvidd: 330, 420 eller 550 km
  • Laddhastighet: 100 kW
  • Ombordladdare: 11 kW
  • 204 hk, framhjulsdrift
  • 0–100 km/h på 7,3 sekunder
  • 385 liter bagagerum
  • 4,26 cm lång

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.