TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Porsche Macan debuterar 2024

Har körts mer än 3,5 miljoner kilometer.

Av / 2024-01-13 - 14:51
Porsche Macan debuterar 2024

Det sägs att det var SUV:arna som räddade Porsche, och utan Cayenne skulle de knappast ha överlevt. Men Porsche har varit nära konkurs flera gånger tidigare, även utan en SUV i katalogen, och överlevt.

Nu blomstrar bilförsäljningen. Den ikoniska 911:an säljer nästan sig själv och under 2023 ökade försäljningen med 24 procent till 50 146 bilar, mer än den eldrivna Taycan som slutade på 40 529 bilar under 2023. Det är bra, men fortfarande mycket mindre än SUV:arna Cayenne och Macan, som slutade på 87 553 respektive 87 355 bilar. Panamera 34 020 bilar och de snabba 718-modellerna nådde knappt över 20 000 bilar, dock en ökning med 13 procent jämfört med föregående år.

Läs också Porsches perfekta kompromiss Pris och prestanda gör GTS till Porsches kanske bästa Taycan-version.
Foto: Porsche

Men även hos Porsche är framtiden elektrisk, och snart får Taycan sällskap av vad som sannolikt kommer att bli bästsäljaren i katalogen. Den eldrivna Macan, som är byggd på Porsches Premium Platform Electric (PPE), som de delar med Audi.

Macan kommer att debutera 2024 och har redan genomgått omfattande tester runt om i världen. Porsche har kört över 3,5 miljoner kilometer totalt, i alla tänkbara förhållanden. Från minus 30 grader norr om polcirkeln i Skandinavien till plus 50 grader i Death Valley, Kalifornien.

Foto: Porsche

800 Volt

Macan får ett litiumjonbatteri på 100 kWh brutto, 95 kWh netto, och 800 Volt-arkitektur med upp till 270 kW laddningskapacitet. Porsche säger att det ska vara möjligt att ladda från 10 till 80 procent på mindre än 22 minuter.

Annonce

Vid laddning vid en 400 Volt-laddstation delar en omkopplare 800 Volt-batteriet i två delar till 400 V, för effektivare laddning upp till 150 kW. Hemmaladdning stöds med en 11 kW ombordladdare.

Foto: Porsche

Aktiv dämpning

Macan levereras med fyrhjulsdrift som standard, med fokus på bakhjulsdrift större delen av tiden, och de två elmotorerna levererar drygt 450 kW kraft till hjulen. Med ett vridmoment på 1000 Nm och Launch Control kommer vi sannolikt att få se 0-100-tider under fyra sekunder för Macan.

Den kan också fås med Porsches Active Suspension Management-system, som har dubbelkammardämpare, luftfjädring, bakre diffspärr och bakhjulsstyrning upp till fem grader.

Porsche säger ingenting om modellutbudet eller när du kan köpa en Macan, men förvänta dig att den kommer att finnas tillgänglig i en Turbo S-version, liksom en GTS-utgåva och som Macan 4S. När? Fråga din närmaste Porsche-återförsäljare. Svaret kommer sannolikt att vara leverans senare under 2024, men nästa besked från Porsche om Macan kommer den 25 januari. Då vet vi mer.

Foto: Porsche
Läs också Skär genom luften som en skalpell Lotus Eletre är fantastisk att köra, är rymlig som en limousin och går långt.
Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Kompakta Skoda Elroq redo för den svenska marknaden

Dyr el-MTB ska matcha dyr el-SUV

Elsparkcykel för terrängen

Nissan ska tillverka elektrisk GT-R

Vad hände med elbilsrevolutionen?

Äntligen: Handsfree-körning i Europa

750 km räckvidd och inbyggd ChatGPT

Nissan trimmar Ariya

Tesla Cybertruck till din tjänst!

Från drönare till elcyklar

Polestars snabbaste bil är en dröm på långa resor

Tesla-batterier: - Degraderas knappt

Rulla till toppen