TESTER GUIDER FILM & TV HÖGTALARE TV HÖRLURAR HI-FI FOTO SMART HEM HEMMABIO DATOR MOBIL GAMING
Nyhet

Polestar 3 satsar på lyx

Polestar satsar på lyx

forfatter
Publicerad 2021-09-19 - 10:16

Ingen har sett bilen ännu, men amerikanska Car & Driver har pratat med Polestar-chefen Thomas Ingenlath som berättade en del vi redan visste och en del vi inte visste.

Bilen ska byggas sida vid sida med nästa generation Volvo XC90 i South Carolina, fast det gäller bara för den amerikanska marknaden. Bilar som ska till Norden kommer att byggas hos Polestar i Kina.

Car & Driver talade med Ingenlath på IAA Mobility-mässan i München nyligen, där han kunde avslöja att Polestar 3 inte kommer att bli sjusitsig, som många trodde.

Thomas Ingenlath

– Jag har inget emot tre sätesrader i sig. Men i samma ögonblick som vi hade gjort det hade du frågat vad som skilde den från en XC90, säger han.

– Med två rader kan vi ge bilen en mer aerodynamisk taklinje och det ger oss bättre möjligheter att utnyttja området mellan första och andra raden, vilket verkligen ger den andra raden en känsla av lyx.

Polestar 3:s profil ser onekligen sportig ut.

Bilen kommer att finnas med både bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift, alltså med en eller två motorer. De flesta marknader efterfrågar och klarar sig bra med tvåhjulsdrift, men som Ingenlath också sade:

– Jag tycker det är en bra kombination. Två motorer ger trots allt mer kraft och acceleration, men det är många som inte behöver det, och många som inte behöver fyrhjulsdrift. I Norge och Österrike kommer vi alltid att sälja fler bilar med fyrhjulsdrift, men i USA och Kina är folk nöjda med en motor.

Ingenlath antyder att Polestar 3 kan lyfta produktionsvolymerna över 100 000 bilar, och ännu mer när och om Precept-konceptet – en coupéliknande fyradörrars sedan, som Polestar har sagt att de kommer att lansera – kommer.

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Kommentarer


Välkommen till Ljud & Bilds kommentarsfält. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till temat och var saklig, så slipper vi moderera inlägg. Andra frågor eller synpunkter skickas till Redaktion@ljudochbild.se

Subscribe
Notify of

0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
BMW:s råaste hittills BMW i4 M50 har modifierad kaross och unik drivlina.
Nu kan du beställa din Polestar 6 Polestar 6 blir en Porsche-mördare
Teslas hemliga vapen: en superdator Superdatorn Tesla Dojo är deras vapen i kampen om att ha de säkraste, mest självkörande bilarna.
Billigare Tesla Y? Det finns tecken på att Tesla har en bakhjulsdriven Model Y på gång. Den byggs i så fall i Tyskland och har ett mindre batteri – och den kan komma väldigt snart.
Bluetooth säkrar däcken Det finns en app för det: Håll digital koll på cykelns däcktryck.
Great Scott! DeLorean Alpha5 får ljud från Cambridge Audio Kan det bli en bilstereo med hela 1,21 gigawatt?
Följ Ljud & Bild
Send this to a friend