Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Polestar 3 satsar på lyx

Polestar satsar på lyx

Av / 2021-09-19 - 10:16
Polestar 3 satsar på lyx

Ingen har sett bilen ännu, men amerikanska Car & Driver har pratat med Polestar-chefen Thomas Ingenlath som berättade en del vi redan visste och en del vi inte visste.

Bilen ska byggas sida vid sida med nästa generation Volvo XC90 i South Carolina, fast det gäller bara för den amerikanska marknaden. Bilar som ska till Norden kommer att byggas hos Polestar i Kina.

Car & Driver talade med Ingenlath på IAA Mobility-mässan i München nyligen, där han kunde avslöja att Polestar 3 inte kommer att bli sjusitsig, som många trodde.

Thomas Ingenlath

– Jag har inget emot tre sätesrader i sig. Men i samma ögonblick som vi hade gjort det hade du frågat vad som skilde den från en XC90, säger han.

– Med två rader kan vi ge bilen en mer aerodynamisk taklinje och det ger oss bättre möjligheter att utnyttja området mellan första och andra raden, vilket verkligen ger den andra raden en känsla av lyx.

Polestar 3:s profil ser onekligen sportig ut.

Bilen kommer att finnas med både bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift, alltså med en eller två motorer. De flesta marknader efterfrågar och klarar sig bra med tvåhjulsdrift, men som Ingenlath också sade:

– Jag tycker det är en bra kombination. Två motorer ger trots allt mer kraft och acceleration, men det är många som inte behöver det, och många som inte behöver fyrhjulsdrift. I Norge och Österrike kommer vi alltid att sälja fler bilar med fyrhjulsdrift, men i USA och Kina är folk nöjda med en motor.

Ingenlath antyder att Polestar 3 kan lyfta produktionsvolymerna över 100 000 bilar, och ännu mer när och om Precept-konceptet – en coupéliknande fyradörrars sedan, som Polestar har sagt att de kommer att lansera – kommer.

Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Nyast med en ansiktslyftning: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: En riktig mardröm

Ny Mini-modell på väg

Topless och vackert från Maserati

Snart går Mercedes EQS ännu längre

Alfa Romeos första elbil

Tesla Model Y med 600 km räckvidd

Fullständigt vansinne

Xpeng avtäcker el-SUV för folket

Här finns tillräckligt med utrymme

Snart kommer du att kunna snabbladda hos Ford

Så mycket bättre är nya Porsche Taycan

0
Ljud & Bild
Rulla till toppen