TESTER GUIDER FILM & TV HÖGTALARE TV HÖRLURAR HI-FI FOTO SMART HEM HEMMABIO DATOR MOBIL GAMING
L&B:s Julkalender 2022
Nyhet

Polestar 3 får lång räckvidd

Kommer att bli billigare än befarat och ha längre räckvidd än vi hoppats.

forfatter
Publicerad 2022-10-12 - 19:00

Polestar 3 har världspremiär i Köpenhamn, där vi är på plats för att se och lära oss mer om Polestars första eldrivna SUV.

Precis som Polestar 1 och 2 har Polestar 3 också ett distinkt formspråk. Med en sluttande taklinje som slutar i en skarpskuren d-stolpe, med en bakspoiler hängande som en liten snödriva över den smala bakrutan. Ett panoramaglastak täcker alla fem sätena.

Den ser särskilt dynamisk ut sedd bakifrån. Framtill har den samma Dual Blade-strålkastare som vi känner till från Polestar 2, men markfrigången och den förlängda hjulbasen säger oss att det här är en SUV.

Foto: Polestar

Om man väljer Performance-paketet får man en maximal effekt på 380 kW (517 hk) och 910 Nm vridmoment, vilket accelererar den över 2,5 ton tunga elbilen från noll till hundra på 4,7 sekunder.

Räckvidd

Då äter den snabbt av batterikapaciteten på netto 107 kWh, som ska nå 610 km räckvidd – med en förbrukning angiven till 20,1–21,1 kWh/100 km – innan den måste laddas. Om du väljer Polestar 3 utan Performance-paketet.

Då tappar man lite effekt, men vinner räckvidd jämfört med versionen med Performance-paketet, som har en angiven räckvidd på 560 WLTP-kilometer och en förbrukning på 21,9–23,1 kWh/100 km.

Foto: Polestar

250 kW snabbladdning

De två första versionerna av Polestar 3 har båda två elmotorer. En fram och en bak. Long Range Dual Motor, utan Performance-paketet, producerar 489 hk och 940 Nm, vilket räcker för 0–100 på 5 blankt, och en toppfart på 210 km/h. Vilket är identiskt med versionen med Performance-paketet.

Batteripaketet med 400 V-teknik är byggt med 204 prismatiska battericeller, med nickel-mangan-kobolt i 17 moduler. Batteripaketet är inrymt i aluminium och skyddat med borstål. Batteriet kan laddas med upp till 11 kW AC-anslutning, eller upp till 250 kW vid laddning med en DC-snabbladdare.

Foto: Polestar4

Luftfjädring

Bottenplattan är uppbyggt med en aluminiumfjädring och är utrustat med adaptiv luftfjädring med aktiva dämpare från ZF, som justerar fjädringen varannan millisekund (500 Hz) för att anpassa fjädringens komfort till väglaget.

Polestar 3 får samma säkerhetssystem som Volvo EX90, som styrs av en Nvidia-processor, och använder komponenter från leverantörerna Zenseact, Luminar och Smart Eye.

ADAS-teknik (Advanced Driver Assistance System) med flera sensorer tar hand om föraren och passagerarna.

Från och med andra kvartalet 2023 får pilotpaketet LiDAR från Luminar, tre kameror, fyra ultraljudssensorer med kamerarengöring fram och bak, och realtidsdata om bilens omgivning, vilket förbereder bilen för autonom körning.

Foto: Polestar

Däck och bromsar

Polestar 3 levereras med fyrkolvs Brembo-bromsar och 400 mm borrade och ventilerade främre bromsskivor och 390 mm ventilerade bromsskivor bak. Long range Dual Motor-versionen är utrustad med Michelin Pilot Sport 4 EV eller Continental SportContact 7, i dimension 265/45R21 fram och 295/40R21 bak.

Större 22-tumsdäck är tillval och då får man Pirelli P-Zero med 265/40R22 fram och 295/35R22 bak.

Foto: Polestar

Utrymme och bagageutrymme

Med en hjulbas på nästan tre meter – 298 cm – och en total längd på 4,9 meter är den 1,61 cm höga Polestar 3 bland de större stadsjeeparna. Trots det är bagageutrymmet begränsat till 484 liter, inklusive 90 liter under lastgolvet. Det är 16 liter mindre än i en BMW iX M50, men då har Polestar 3 en liten ”frunk” framtill på 32 liter, med plats för laddningskablar. Och möjligen en weekendväska.

Baksätets ryggstöd kan fällas ner och då ökar lastvolymen till 1411 liter.  Takbelastningen är begränsad till så mycket som 100 kg.

Det kan ta en släpvagnsvikt upp till 2,2 ton, en liten hästvagn – med häst alltså. Eller en större husvagn om man föredrar det.

Pris och tillgänglighet

Utgångspriset för upplagan med Long range Dual motor, är ca 970 000 kronor. Detta inkluderar både Polestars Pilot- och Plus-paket, inklusive panoramatak, 360-kamera och värmepump. Samt luftfjädring och Brembo-bromsar.

Lägg till 70 000 kronor för Performance-paketet, som förutom mer effekt och sportfjädring innehåller Polestars signatur-gulddetaljer, inklusive ventillock, säkerhetsbälten och en laseretsad inre ljusremsa.

Polestar 3 blir en 2023-modell, där den första bilen väntas levereras till kunder under fjärde kvartalet, men den kan beställas redan nu.

Bildgalleri

Polestar-3-B-17-Snow-Performance-Pack Polestar-3-C-1-Jupiter-Nappa-Black-Ash-Performance-Pack Polestar-3-C-13-Jupiter-Nappa-Black-Ash-Performance-Pack Polestar-3-C-20 Polestar-3-C-6-Repurposed-Aluminium-Performance-Pack Polestar-3-A-Snow-Performance-Pack-1 Polestar-3-A-Snow-Performance-Pack-4 Polestar-3-B-9-Snow-Performance-Pack
<
>
Foto: Polestar

Teknisk

Polestar 3 Long range Dual motor
Lanseringspris 970 000 SEK
Plus-paket Inkluderat
Pilot-paket Inkluderat
Pilot-paket med LiDAR Tillval, förväntas vara tillgänglig från Q2 2023
Performance-paket 70 000 kr
Effekt 360 kW (380 kW med Performance-paket)
Vridmoment 840 Nm (910 Nm med Performance-paket)
0-100 km/t (målsiffra) 5,0 sekunder (4,7 med Performance-paket)
Toppfart  210 km/h
Batterikapacitet (nominell) 111 kWh
Batterityp 400V litiumjon
Batterikonstruktion 204 prismatiska celler, 17 moduler, batterihölje i aluminium förstärkt med borstål
Räckvidd (preliminär målsiffra) Upp till 610 km (WLTP)
Elektrisk motortyp Permanentmagnet synkron
Motorkonfiguration Dubbla motorer (en fram och en bak)
Torque vectoring Dubbla kopplingar (endast bakre motorn)
Växellåda Reduktionsväxel
Luftmotståndskoefficient 0,29 Cd
Luftmotstånd 0,78 CdA
Laddningseffekt (DC) Upp till 250 kW
Laddningseffekt (AC) Upp till 11 kW
Axelavstånd 2 985 mm
Längd 4 900 mm
Höjd 1 614 mm 
Bredd inkl. sidospeglar 2 120 mm
Markfrigång 201 mm 
Tjänstevikt 2 584-2 670 kg
Viktfördelning 50:50
Max dragvikt (bromsat släp) 2 200 kg
Chassi Stål, med axlar i aluminium
Kaross Stål
Hjul och däck 21–22 tum
Bromsar Brembo 4-kolvsok, 400 mm borrade och ventilerade (fram)

Standard 1-kolvsok, 390 mm ventilerade skivor (bak)

Vändcirkel 11,8 m
Hjulupphängning Dubbla triangellänkar (fram)

Multilänk (bak)

Dämpare Adaptivt, automatiskt nivåreglerande tvåkammars luftfjädring med aktiva dämpare från ZF
Främre förvaringsutrymme 32 liter
Bagageutrymme, kapacitet 484 liter (inkl 90 liter under golvet)
Bakre lastkapacitet (baksätet nedfällt) 1 411 liter (inkl 90 liter under golvet)
Maximal taklastningsvikt 100 kg

 

 

Annons
forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

1 svar på ”Polestar 3 får lång räckvidd”

  1. Med namnet ljud och bild hade jag förväntat mig i alla fall några ord om det briljanta ljudsystemet i bilen på 25 högtalare, Dolby atmos och 1750W.

    Svara

Lämna en kommentar

Opel Astra lanseras i två elektriska versioner Sports Tourer Electric kan bli bilen familjen önskar sig.
Buzz vänder på en femöring! Den moderna versionen av folkvagnsbussen är en riktig fullträff – bortsett från ett problem.
Snabbare Abarth Fiat 500e Kommer snart med mer kraft och fejkat motorljud.
Den ikoniska Golf återuppstår som elbil Kommer förmodligen som elektrisk Golf GTI också.
Porsche Macan blir elektrisk: Här är de färska detaljerna Porsche har släppt fler detaljer om den elektriska versionen av Macan, som förväntas på vägen 2024. Det lovas över 600 hästkrafter, 100 kWh batteri och lång räckvidd!
Grymma Morgan får ljud från Sennheiser Morgan är sann brittisk bilkonst. Och nu får de ljudanläggning från självaste Sennheiser. Först ut är Plus Four och Plus Six.
Följ Ljud & Bild