Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Polestar 2 med snabbare laddning och ökad räckvidd

Snabbare, sportigare och med längre räckvidd.

Av / 2023-01-25 - 09:00
Polestar 2 med snabbare laddning och ökad räckvidd

De tillkännagivna uppdateringarna för Polestar 2 kommer att resultera i snabbare laddning, räckvidden ökar med upp till 10 mil och de får kraftfullare motorer. Detta kommer knappt två månader efter att Volvo uppdaterat XC40 och C40 och flyttat motorn till bakaxeln och vips fick Volvomodellerna bakhjulsdrift.

Eftersom de tre modellerna delar plattform och drivlina är det helt naturligt för Polestar att uppdatera 2:orna också.

Det enklaste sättet att se om det är en ny Polestar 2 är att ta en titt på grillen, som är stängd precis som på Polestar 3.

Polestar 2 2023

Den nya elmotorn som driver bakhjulen, på Standard Range Single-motorn, har ökat effekten till 295 hk mot föregångarens 228 hk. Vridmomentet är ökad från 330 till hela 490 Nm och räckvidden har ökat med 40 km till 518 km från ett batteri på 69 kWh.

Samma bil med Long Range Single-motor, har en batterikapacitet på 82 kWh, vilket ökar räckvidden till 635 km. Accelerationen från 0 till 100 km/h slipas med 1,2 sekunder, till 6,2 sekunder.

Båda versionerna får uppgraderade och mer energieffektiva litiumjon-batterier och ökad laddningseffekt. 205 kW för Long Range och 135 kW för Standard Range.

Körupplevelsen hos Polestar 2 har nått en ny nivå. Det är tack vare att vi har bytt från fram- till bakhjulsdrift hos Single motor-versionerna och kalibrerat om vridmomentsfördelningen i Dual motor-versionen för en mer bakhjulsdriven känsla”, säger Joakim Rydholm, Head of Chassis Development på Polestar. Uppgraderade Polestar 2 är en ännu mer lekfull och spänstig bil. Den behåller sin kompakta karaktär och känsla av fullständig kontroll, samtidigt som den blir mer mogen med adderad komfort.

Alle foto: Polestar

Kraftfullare prestanda

Polestar 2 med fyrhjulsdrift, kallad Dual motor, får ökad effekt från 402 till 416 hk och vridmomentet från 660 till 740 Nm. Den levereras med det större batteriet, vilket ger en ökad räckvidd med 105 km, till 592 km. Detta gäller även versionen med Performance-paketet, som har ökat effekten till 476 hk och sänkt 0 till 100 till 4,2 sekunder.

Priser

Variant Drivning Batteri- kapacitet Max ladd-hastighet DC Preliminär räckvidd, WLTP Effekt Vridmoment 0-100 km/h Pris kr
Long range Dual motor med Performance-paketet AWD 82 kWh 205 kW Upp till 592 km 350 kW 740 Nm 4.2 s 790 000
476 hk
Long range Dual motor AWD 82 kWh 205 kW Upp till 592 km 310 kW 740 Nm 4.5 s 674 000
421 hk
Long range Single motor RWD 82 kWh 205 kW Upp till 635 km 220 kW 490 Nm 6.2 s 609 000
299 hk
Standard range Single motor RWD 69 kWh 135 kW Upp till 518 km 200 kW 490 Nm 6.4 s 559 000
272 hk

 

Polestar 2 Performance Engineered

Polestar 2 Performance Engineered

Polestar 2 får ännu högre effekt och blir ännu sportigare med en uppgradering du fixar själv.

Läs hela testet
Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Första titten på Audi Q6 e-tron

Tesla Cybertruck är i Sverige

Beijing Auto Show 2024: Nya elbilar på löpande band

Billigare Tesla kan komma redan i år

Nyast med en ansiktslyftning: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: En riktig mardröm

Ny Mini-modell på väg

Topless och vackert från Maserati

Snart går Mercedes EQS ännu längre

Alfa Romeos första elbil

Tesla Model Y med 600 km räckvidd

Fullständigt vansinne

Rulla till toppen