Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Polestar 2 Arctic Circle

Polestar 2 Arctic Circle verkar galet kul. Men det finns en hake.

Av / 2022-02-05 - 14:05
Polestar 2 Arctic Circle

Polestar har alltid varit Volvos fräcka kusin, de cyanblå bilarna som byggde på Volvo-modeller var alltid racingversioner, åtminstone racinginspirerade. Därför var det inte särskilt förvånande att de nyligen släppte en mjukvaruuppdatering till Polestar 2, som ökade effekten med över 60 hk.

Och vi är inte heller särskilt förvånade över den här versionen. Polestar 2 Arctic Circle heter den och som man ser på bilderna så är den byggd för maxade hastigheter på snö och is, med samma högre effekt som vi nyss provkörde i en Polestar 2 Performance Engineered. Fast med mjukare fjädring, isdubbar och Recaro-säten med fyrpunktsbälten.

644686 20220202 Polestar 2 Arctic Circle
Polestar 2 Arctic Circle. Foto: Polestar

Bilen är gjord för snövägar norr om polcirkeln, och chassit är trimmat för rally på snö och is.

Joakim Rydholm, Polestars chassiingenjör, har lett arbetet med bilen som är höjd 30 mm och skodd med 245/35 R19-däck med 490 4-millimeters isdubbar på varje däck. Effekten har höjts till 476 hk och vridmomentet till 680 Nm.

644709 20220202 Polestar 2 Arctic Circle 989x660 1 644706 20220202 Polestar 2 Arctic Circle 989x660 1 644705 20220202 Polestar 2 Arctic Circle 989x660 1 644698 20220202 Polestar 2 Arctic Circle 989x660 1
<
>
Polestar 2 Arctic Circle. Foto: Polestar

Öhlins-dämparna är uppsatta lite mjukare än normalt och fjäderbensstag är monterade fram och bak för bättre styvhet och styrningsrespons. Rydholm och gänget har även gjort en launch control som styrs med händerna på ratten.

644701 20220202 Polestar 2 Arctic Circle
Polestar 2 Arctic Circle. har launch control. Foto: Polestar

– Att trimma chassit på snö och isiga underlag är en slow motion-process, men precisionen blir hög, säger Rydholm i ett pressmeddelande.

– När det är så lite grepp kan vi känna och analysera dynamiken i ett mycket långsammare tempo än på asfalt, vilket gör att vi verkligen kan finjustera hur våra bilar beter sig, in i minsta detalj. Det här är min absoluta favoritplats att utveckla bilar

Och det tvivlar vi inte på. Det finns egentligen bara en nackdel med den här versionen av Polestar 2 och det är att den inte går att köpa. Den är bara tänkt som ren inspiration.

Polestar 2 Arctic Circle lights
Polestar 2 Arctic Circle. Foto: Polestar

 

Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Topless och vackert från Maserati

Snart går Mercedes EQS ännu längre

Alfa Romeos första elbil

Tesla Model Y med 600 km räckvidd

Fullständigt vansinne

Xpeng avtäcker el-SUV för folket

Här finns tillräckligt med utrymme

Snart kommer du att kunna snabbladda hos Ford

Så mycket bättre är nya Porsche Taycan

ID. Buzz - äntligen med fyrhjulsdrift

Familjebil med allt man behöver

Framtidens elbil enligt BMW

0
Ljud & Bild
Rulla till toppen