Nyhet

Nu kommer Ford Mustang Mach 1

Med en grym V8:a under huven siktar Ford Mustang Mach 1 in sig på alla som älskar muskelbilar.
forfatter

Ford jobbar på ännu en ny Mustang. Men den här gången är det ingen elektrisk variant vi pratar om – den här kör på gammaldags bensin!

Mustang Mach 1 är den häftigaste versionen av Fords ikoniska sportbil hittills och släpps nu på den europeiska marknaden. Med en topptrimmad 460-hästars 5-liters V8-bensinmotor i aluminium har den modifierats speciellt för att ha ännu högre prestanda.

Läs också
Släpp lös hingsten! Ford-historien har sett flera ovärdiga bilmodeller som haft Mustang-namnet. Detta är inte en av dem.
2021 Ford Mustang Mach 1
Mustang Mach 1 gör 0–100 km/h på 4,4 sekunder. Marktrycket har också ökat med så mycket som 22 % jämfört med Mustang GT. Detta gör bilen ännu bättre att köra i kurvor och i höga hastigheter. (Foto: Ford)

2021 Ford Mustang Mach 1

Mach 1-versionen har fått en rad aerodynamiska förbättringar, till exempel en unik front med ett nytt 2-delat galler, en ny nedre grill och nya sidointag, som tillsammans ger bättre prestanda och ett ännu mer distinkt utseende än de ursprungliga modellerna. Speciella fenor hjälper till att leda luften till bromsarna för att kyla dem direkt. Brembo-bromsok med 6 kolvar bidrar till en bromssträcka på mindre än 32 meter från 100-0 km/h.

Nya Mustang Mach 1 har särskilda körlägen, inklusive Sport och Track med TrackApps som gör att föraren kan mäta acceleration och använda Launch Control. Allt visas på den 12 tum stora digitala instrumentpanelen.

Precis som sig bör för en äkta muskelbil kan den beställas med en manuell växellåda (TREMEC 3160 med varv-matchning för sömlös nedväxling). Det är ganska så sällsynt 2021. Alternativt kan den utrustas med Fords egen 10-växlade automatväxellåda. Vi vet vilken vi hade valt!

Annons

Bilstereo från Bang & Olufsen

Mustang Mach 1 har Fords eget infotainment-system SYNC 3, med stöd för bland annat Apple CarPlay och Android Auto. Muskelbilen är även utrustad med ett Bang & Olufsen-ljudsystem som består av tolv högtalare, inklusive en subwoofer i bagageutrymmet, och ungefär 1 000 watt förstärkarkraft. Och det krävs nog en stereo med tryck i för att överrösta mullret från den vilda V8:an!

FordMustangMach1_GrabberYellow_044 FordMustangMach1_GrabberYellow_045 FordMustangMach1_GrabberYellow_046
<
>
(Foto: Ford)

Kommer i höst

De första bilarna levereras till Sverige i höst. Några svenska priser har dock inte Ford avslöjat.

Läs alla artiklar i en vecka för 19:-

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Redan prenumerant?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Audun Hage

(f. 1981): Redaktionschef. Audun anställdes som journalist på Ljud & Bild 2004 och har spelat en aktiv roll i utvecklingen av L&B som tidning och webbplats. Audun är extremt kvalitetsmedveten och känd för sina kräsna öron och skarpa ögon. Som redaktionschef håller han ett öga på allt som journalisterna skriver. Han ansvarar också för Ljud & Bilds TV-tester.

Läs också: