TESTER GUIDER FILM & TV HÖGTALARE TV HÖRLURAR HI-FI FOTO SMART HEM HEMMABIO DATOR MOBIL GAMING
Nyhet

Nu kan Mercedes-AMG EQE 43 4Matic beställas

Kan levereras redan till hösten.

forfatter
Publicerad 2022-06-02 - 10:55

Den välkända E-klassen är kanske Mercedes viktigaste bil. Ända sedan den första 180:an kom 1953 har Mercedes haft en stor mellanklassmodell. Men den kallades inte E-klass förrän E:et bytte plats med siffrorna på bakluckan på Mercedes-Benz W124-serien. Den helelektriska EQE som nyligen lanserades är redan klar att beställas, och leverans kan ske redan i augusti-september 2022.

Då handlar det främst om den här, Mercedes-AMG EQE 43 4Matic, som är det preliminära flaggskeppet i den nya elektriska E-klassen.

IMG 7013
Mercedes-AMG EQE 43 4Matic. Foto: Geir Gråbein Nordby

Designen är nästan identisk med EQS, men längden och hjulbasen är något kortare. Men inte mycket. En EQS är 522 cm lång och har en hjulbas på 322 cm, medan EQE mäter knappt fem meter och har en hjulbas på 312 cm. Det ger bilen en mycket rymlig kupé, med gott om benutrymme för baksätespassagerarna. Bagageutrymmet är kanske den största besvikelsen för vissa, eftersom det enorma lastutrymmet som en E-klass traditionellt har haft har reducerats till 430 liter i en EQE.

Mercedes AMG EQE 43 4Matic 40bbc49b40f7 scaled 1 Mercedes AMG EQE 43 4Matic 44793db5026b scaled 1 Mercedes AMG EQE 43 4Matic 19eec258e752 scaled 1 Mercedes AMG EQE 43 4Matic 434b4ca163a7 scaled 1
<
>
Mercedes-AMG EQE 43 4Matic. Foto: Mercedes

Den har inte heller en kombilucka, som EQS har, som också sväljer hela 610 liter. Mercedes säger att de valde en traditionell bagagelucka på EQE eftersom en kombilucka skulle stjäla för mycket utrymme i taket ovanför baksätet. Där bakluckans upphängning ska vara på en kombilucka. Något främre utrymme finns inte, det går inte ens att öppna huven. Spolarvätskan fyller man på genom en bekväm lucka på vänster framskärm.

AMG EQE 43 4Matic 7010 scaled 1 AMG EQE 43 4Matic P1014764 scaled 1 AMG EQE 43 4Matic P1014763 scaled 1 AMG EQE 43 4Matic P1014762 scaled 1 AMG EQE 43 4Matic P1014761 scaled 1 AMG EQE 43 4Matic P1014760 scaled 1 AMG EQE 43 4Matic P1014759 scaled 1
<
>
Mercedes-AMG EQE 43 4Matic. Foto: Geir Gråbein Nordby

Det är förresten ingen idé att vänta på en kombiutgåva EQE, den kommer aldrig. I stället kommer Mercedes att lansera en EQE SUV, eftersom marknaden knappt kan få nog av SUV, och väldigt få efterfrågar en kombi. De gör redan samma sak på EQS, som också får en SUV-variant.

AMG EQE 43 4Matic är den första modellen i EQE-klassen som kan beställas. Det röda och grå exemplaret på bilderna är redan tingade, och kunderna kan snart sätta upp sig på listan för provkörning hos utvalda återförsäljare, som också kan ta emot beställningar. AMG-utgåvan på bilderna har två elmotorer med totalt 476 hk effekt, vilket ger bilen den fyrhjulsdrift som Mercedes kallar 4Matic.

IMG 7012
Mercedes-AMG EQE 43 4Matic. Foto: Geir Gråbein Nordby

Den accelererar 0–100 km/h på snabba 4,2 sekunder och toppfarten är begränsad till 210 km/h. Batteriet har en nettokapacitet på 90,6 kWt och räckvidden anges till 533 km, med 20-tums däck. Något under med 21-tummarna den röda är utrustad med.

Priset börjar på 1 180 000 kronor för AMG EQE43 4Matic. Med hyperscreen, Burmester ljudsystem och Manufaktur-lack, 21-tummare och extrautrustning drar det iväg ett par hundra tusen till för en AMG-version av EQE. Den ligger med andra ord i samma prisklass som bland annat Porsche Taycan Sport Turismo, som  egentligen inte är  direkt jämförbar.  BMW:s kommande i5, den elektriska 5-serien, kommer sannolikt att vara en mer direkt konkurrent, men för närvarande kan Mercedes egna EQS vara den störste rivalen till en EQE.

Den kommer med fyra ”motoralternativ”, inklusive en ren bakhjulsdriven EQE 350 med 292 hk, och en ännu kraftfullare AMG-version finns redan på banan.

P1014752
Mercedes-AMG EQE 43 4Matic. Foto: Geir Gråbein Nordby
forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Kommentarer


Välkommen till Ljud & Bilds kommentarsfält. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till temat och var saklig, så slipper vi moderera inlägg. Andra frågor eller synpunkter skickas till Redaktion@ljudochbild.se

Subscribe
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Den bästa elektriska SUVen BMW iX xDrive40 är en skön plats att vara på, både på korta och långa resor.
Alla elbilars dragvikt, bagageutrymme och taklast En del elbilar kan inte ha dragkrok, andra kan inte ha takräcke. Se vilka som kan vad här.
Nu vet vi hur Polestar 5 ser ut Det finns goda skäl att tro att den kommande Polestar 5 kommer att se ut så här.
Kompakt komfort för stilmedvetna Lite lyx har aldrig skadat någon, tycker franska DS Automobiles. Och de har helt rätt.
Vacker och elektrisk med bra räckvidd Peugeot e-408 är en stor crossover med bra räckvidd.
Här är Volkswagens första elektriska sedan Designskisser ger en smygtitt på en framtida modell designad för den övre medelklassen i Kina. Bilen kommer också till Europa och USA.
Följ Ljud & Bild
Send this to a friend