TESTER GUIDER FILM & TV HÖGTALARE TV HÖRLURAR HI-FI FOTO SMART HEM HEMMABIO DATOR MOBIL GAMING
Nyhet

MINI Recharged

Batterielektrisk Mini du inte kan köpa.

forfatter
Publicerad 2022-06-10 - 13:54

Den engelske multidesignern Paul Smith har gjort det förut, och nu gör han det igen. Mannen som är mest känd för sina färgglada ränder är inte främmande för att designa Paul Smith-versioner av bilar. Som regel engelska bilar och Mini inget undantag. 1998 gjorde han en Paul Smith-utgåva av Alec Issigonis ursprungliga Mini.  Det vill säga den riktigt lilla Mini, och inte dagens mycket större upplaga.

Där 98-modellen var bensindriven med kolvmotor och hade Paul Smiths signatur överallt, är den här batterielektrisk, med Paul Smiths signatur överallt.

P90466676 lowRes
Mini

Minin är en ”one off”, det vill säga bara det här exemplaret är tillverkat. Tyvärr kan man kanske säga, för bortsett från sittställningen är den ursprungliga Mini den perfekta stadsbilen. Det behöver inte ett monsterbatteri eller effekt för att fungera. Här nöjer man sig med en 72 kW elmotor, eller 98 hk, som räcker långt på stadens gator.

P90466651 lowRes
Mini elmotor

Den elektriska drivlinan är inte det enda som skiljer Recharged från en 98-modell.  Inuti har Paul Smith använt sin egen färgpalett och tagit bort mattor och ”onödiga” dekorationer som dekorlister.  Ratten kan tas bort från rattstången, Formel 1-stil, för enklare in- och utstigning, och en magnet på instrumentbrädan håller mobilen på plats.

Vi har gjort en bil från 90-talet relevant för nutiden, säger Paul Smith. Idéer är aldrig ett problem. Du hittar dem överallt. Utmaningen är att genomföra dem.  Här fungerade det. En dröm har gått i uppfyllelse.

P90466671 lowRes
Mini Recharged

Bilen visas på Salone del Mobile 2022 i Milano i dagarna.

P90466667 lowRes P90466687 lowRes P90466660 lowRes P90466672 lowRes P90466689 lowRes
<
>
Läs också Världens roligaste elbil? En elektrisk version av pigga Mini Cooper S med ljudsystem från Harman Kardon – what’s not to like?
Mini Cooper SE spread (foto Lasse Svendsen)
forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Kommentarer


Välkommen till Ljud & Bilds kommentarsfält. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till temat och var saklig, så slipper vi moderera inlägg. Andra frågor eller synpunkter skickas till Redaktion@ljudochbild.se

Subscribe
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Den bästa elektriska SUVen BMW iX xDrive40 är en skön plats att vara på, både på korta och långa resor.
Alla elbilars dragvikt, bagageutrymme och taklast En del elbilar kan inte ha dragkrok, andra kan inte ha takräcke. Se vilka som kan vad här.
Nu vet vi hur Polestar 5 ser ut Det finns goda skäl att tro att den kommande Polestar 5 kommer att se ut så här.
Kompakt komfort för stilmedvetna Lite lyx har aldrig skadat någon, tycker franska DS Automobiles. Och de har helt rätt.
Vacker och elektrisk med bra räckvidd Peugeot e-408 är en stor crossover med bra räckvidd.
Här är Volkswagens första elektriska sedan Designskisser ger en smygtitt på en framtida modell designad för den övre medelklassen i Kina. Bilen kommer också till Europa och USA.
Följ Ljud & Bild
Send this to a friend