Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Mini Recharged: Elektrisk klassiker

I Oxford gör de nu elbil av klassiska Mini

Av / 2022-01-28 - 11:30
Mini Recharged: Elektrisk klassiker

Så kallade restomods har blivit en grej där man tager en gammal bil, slänger ut kolvmotorn och växellådan och monterar in elmotor och batterier. Det kostar en del, men är man tillräckligt entusiastisk (och har en gammal Volkswagen Bubbla t.ex.), så kan den gamla bilen bli hur elektrisk man bara vill.

Dessa killarna på Mini-fabriken i Oxford passar helt klart in i entusiastisk-kategorin. De konverterar den klassiska Mini:n till eldrift och tar faktiskt vara på den lilla fyracylindriga motorn, samt växellådan – ifall man skulle önska att reversera den elektriska konverteringen.

P90441657 lowRes mini recharged team
Mini recharged-team

Nu är inte Mini:n helt obekant inför modifikationer och konverteringar. Ända sedan Alec Issigonis visade fram bilen i 1959 har folk moddat och meckat med Mini, huvudsakligen för att få dem att köra snabbare (John Cooper), eller lyfta komforten och lyxen i den utsträckning det är möjligt (David Brown).

P90449174 lowRes mini recharged class
Mini recharged class

Mini Recharged som den konverterade heter, får en 90 kW elmotor på framhjulen och ett batteripaket som lovar en räckvidd på 160 km. Det vill säga, knappast om man utmanar de elektriska – och fysiska –  lagarna, med stadiga accelerationer från 0 till 100 som ska ta runt nio sekunder.

Oxford-gänget har inte begått den synden det är att modifiera bilen med digitala instrument och moderna infotainment; ett enda analogt instrument visar batterikapaciteten och tanklocket på vänster höft är varsamt bortplockat och ersatt av en laddkontakt.

P90449179 lowRes mini recharged class P90449169 lowRes mini recharged class P90449173 lowRes mini recharged class
<
>
P90449179 lowRes mini recharged class

Som vanligt med restomods som det här behöver man en donatorbil, och Storbritannien är platsen där det är lättast att hitta äldre Mini’s i bra skick. Skulle man se det som en omöjlighet att köra bil med ratten placerad på höger sida så är jag är överbevisad om att man kan få rattplaceringen konverterad till vänster, om man vill och är villig att betala.

Det finns inga upplysningar om vad denna underbara elektrifieringen kommer kosta, men baserat på ren erfarenhet är det inte billigt. Högst sannolikt är det rimligare att köpa en ny Mini Cooper SE, som – även om den inte har helt den samme charmen som den gamla – är en av de mest inspirerande elbilarna i småbilsklassen.

Läs också Världens roligaste elbil? En elektrisk version av pigga Mini Cooper S med ljudsystem från Harman Kardon – what’s not to like?
Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Ammoniakmotor hotar elbilarna

Fisker är nära avgrunden

Fyrkantig charmklump

Familje-lyxbilen snabb som en raket

Mäktigt imponerande debut

Nytt infotainmentsystem och upp till 600 km räckvidd

Skulle hämta sin Cybertruck – fick åka till akuten

Batteridriven trädgårdstraktor från Husqvarna

Hybrid-elcykel gjord för Norden

”Ingen” vill ha Tesla Full Self Driving

Första titten på Audi Q6 e-tron

Tesla Cybertruck är i Sverige

Rulla till toppen