Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

MINI Countryman i elektrisk version

Får fyrhjulsdrift och bra räckvidd.

Av / 2023-04-05 - 15:32
MINI Countryman i elektrisk version

Ända sedan Mini lanserade Countryman 2010, som ett praktiskt och sportigt alternativ till Ford Focus eller VW Golf, har det varit ett populärt val bland unga barnfamiljer. Med en bagagevolym på 450 liter är den större än en Golf, men inte lika tråkig som en kombi.

Countryman har funnits med olika motorer, inklusive plug-in-hybriden som kom 2017, men nu blir den helt elektrisk.

Nästa generations Countryman kommer att produceras i Leipzig, Tyskland, och blir den första tysktillverkade Mini-modellen. Produktionen startar i november 2023 och de första bilarna kan sannolikt levereras till kunder den 1 november 2024.

MINI Countryman 2024 (Foto: Mini)

Växer i storlek

Countryman blir Minis största helelektriska och kommer att få sällskap av den mer kompakta 3-dörrars Cooper SE och en helt ny kompakt crossover som kommer att kallas Mini Aceman. Det betyder tre elektriska modeller på kort tid.

Den kommande elbilsversionen av Countryman växer jämfört med den nuvarande modellen och kommer att vara rymligare än tidigare. Dess längd ökar med 13 centimeter till 442 cm. Den sträcker sig också på höjden med sex centimeter till 161 cm och kommer sannolikt att ha inre dimensioner i linje med BMW iX1 xDrive30, som den delar en plattform med.

(Foto: Mini)

Två versioner till att börja med

Bilen kommer i två helelektriska versioner. Den ena kommer att vara tvåhjulsdriven med en 140 kW/191 hk elmotor, kallad Mini Countryman E.

Den andra versionen – Countryman SE ALL4 – får samma drivlina som iX1 xDrive30, som vi nyligen testat, med fyrhjulsdrift och två elmotorer på totalt 230 kW/313 hk. Båda kommer att ha samma batterikapacitet på 64,7 kWh, och räckvidden uppskattas för närvarande till cirka 450 km.

MINI Countryman SE ALL4 2024. (Foto: Mini)

Återvunnet material

Mycket av den kommande Countryman är byggd med återvunnet material. Aluminium som finns både på utsidan och invändigt – som de gjutna lättmetallfälgarna – tillverkas av upp till 70 procent återvunnet aluminium.

Material som används på instrumentbrädans ytor, på ratten, i bilens tak och golv och golvmattor är gjort av återvunnen polyester från PET-flaskor och mattrester. Jämfört med traditionella material menar Mini att de minskar CO2-utsläppen i värdekedjan med upp till 85 procent.

Invändigt får den en 9-tums cirkulär pekskärm, och det är mycket färre fysiska knappar än i dagens Countryman. Eftersom Mini är känd för sina roliga köregenskaper kommer det att finnas körlägen att välja mellan, inklusive en Go-Kart-inställning, som berättar ganska tydligt vad det handlar om.

Att köra en Mini ska inte vara tråkigt, även om det är en familjevänlig crossover.

Läs också:

BMW iX1 xDrive30

Fullträff från BMW

BMW iX1 xDrive30 är ett givet val för alla som uppskattar körglädje men även behöver praktiska egenskaper.

Läs hela testet
Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Nyast med en ansiktslyftning: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: En riktig mardröm

Ny Mini-modell på väg

Topless och vackert från Maserati

Snart går Mercedes EQS ännu längre

Alfa Romeos första elbil

Tesla Model Y med 600 km räckvidd

Fullständigt vansinne

Xpeng avtäcker el-SUV för folket

Här finns tillräckligt med utrymme

Snart kommer du att kunna snabbladda hos Ford

Så mycket bättre är nya Porsche Taycan

0
Ljud & Bild
Rulla till toppen