TESTER GUIDER FILM & TV HÖGTALARE TV HÖRLURAR HI-FI FOTO SMART HEM HEMMABIO DATOR MOBIL GAMING
Nyhet

Mercedes EQS får surroundljud från Burmester

Och gissa hur mycket Hyperscreen kostar?

forfatter
Publicerad 2021-08-17 - 11:15

Mercedes har just släppt de svenska priserna för sin elektriska flaggskeppsmodell EQS. Vi har tagit en titt på den kompletta utrustningslistan och hittat många godsaker. Om du vill ha en lyxig elbil med sköna säten, fett ljud och stora skärmar är detta förmodligen en het kandidat.

Svenska priser på EQS

Mercedes EQS finns i modellerna EQS 450+ och EQS 580 4Matic (524 hk/855 Nm), där den senare har fyrhjulsdrift. Båda modellerna är baserade på ett 107,8 kWh-batteripaket som ger lång räckvidd. 580 4Matic specificeras till 670 km och 450+ till hela 780 km. EQS stöder dessutom snabbladdning med upp till 200 kW.

Både 450+ och 580 4Matic levereras med utrustning som luftfjädring, adaptiv farthållare och fyrhjulsstyrning som en del av standardutrustningen. Listpriserna är 1 245 000 respektive 1 575 000 kronor.

Sedan är det fritt fram att lägga till hur mycket extrautrustning man vill – och en del kostar fläsk! Om du till exempel vill ha den exklusiva tvåfärgade färgen High-Tech silver/svart så får du langa upp 151 000 kronor.

Mercedes EQS. (Foto: Mercedes-Benz)

Hyperscreen och surroundljud

Eftersom EQS är den elektriska motsvarigheten till dagens S-klass är kommer det inte som någon överraskning att många av lyxalternativen är hämtade därifrån. Men det finns också en hel del som är unikt för EQS.

Den futuristiska interiören i EQS kännetecknas av den solida MBUX Hyperscreen-skärmen som täcker stora delar av instrumentbrädan. Den består av ett 12,3-tums kombiinstrument, en 12,3-tums OLED -skärm för passageraren och en stor 17,7-tums pekskärm i mittkonsolen. Hyperscreen är standard i 580 4Matic, men kan också levereras som tillval till 450+, för den nätta summan 95 000 kronor.

Uppgraderat ljud från Burmester

Baksätespassagerarna i EQS kan njuta av underhållningsskärmar och surroundljud. (Foto: Mercedes-Benz)

De som är intresserade av hög ljudkvalitet kan få det också: EQS kan uppgraderas med ett surroundsystem från Burmester.

Det så kallade Burmester surround system (utrustningskod 810) består av sammanlagt 15 högtalare och 710 watt förstärkareffekt. Detta är grundsystemet från den tyska ljudspecialisten, som vi har goda erfarenheter av från bland annat den elektriska SUVen EQC. Mercedes har låtit bli att utrusta EQS med de större avancerade systemen från Burmester som vi har sett i den fossila varianten av S-klass. Detta är förmodligen för att spara vikt i elbilen, som redan väger cirka 2,5 ton.

Enligt den inte särskilt lättlästa prislistan kostar anläggningen 20 000 kronor som tillval, men den ingår också i ”Advanced Paket Plus” som kostar 105 000 kronor.

Här är specifikationen för Burmester-ljudanläggningen:

[fakta]

Burmester surround sound system
  • 15 high-performance speakers tuned to match the vehicle interior and each with its own amplifier channel
  • DSP amplifier with a total output of 710 watts (2 x 120 watts, 7 x 50 watts, 6 x 20 watts)
  • Two 3D speakers in the front area for 3D sound
  • Frontbass technology with subwoofers integrated into the body shell
  • Sound optimisation for the front, rear or all seats
  • 2 sound presets: ”Pure” plus ”3D Sound” for generating virtual surround sound, including multi-channel format support for true surround sound
  • Sound Experience for the interior, can be set via the central display
    • 2 variants: Silver Waves and Vivid Flux
    • Greeting and farewell signal (Welcome, Goodbye)
    • Feedback when switching the drive system on and off
    • Speed-dependent driving sound incl. recuperation and sporty sound in the ”Sport” drive program
  • Equalizer function for setting the bass, midrange and treble frequencies
  • Noise compensation (VNC)
  • Sound personalisation (32U)
  • MBUX Entertainment System (22U)

[faktaslutt]

 

Mer information finns på mercedes-benz.se/eqs och i prislistan som just har publicerats.

 

forfatter

Audun Hage

(f. 1981): Redaktionschef. Audun anställdes som journalist på Ljud & Bild 2004 och har spelat en aktiv roll i utvecklingen av L&B som tidning och webbplats. Audun är extremt kvalitetsmedveten och känd för sina kräsna öron och skarpa ögon. Som redaktionschef håller han ett öga på allt som journalisterna skriver. Han ansvarar också för Ljud & Bilds TV-tester.

Kommentarer


Välkommen till Ljud & Bilds kommentarsfält. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till temat och var saklig, så slipper vi moderera inlägg. Andra frågor eller synpunkter skickas till Redaktion@ljudochbild.se

Subscribe
Notify of

0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
BMW:s råaste hittills BMW i4 M50 har modifierad kaross och unik drivlina.
Nu kan du beställa din Polestar 6 Polestar 6 blir en Porsche-mördare
Teslas hemliga vapen: en superdator Superdatorn Tesla Dojo är deras vapen i kampen om att ha de säkraste, mest självkörande bilarna.
Billigare Tesla Y? Det finns tecken på att Tesla har en bakhjulsdriven Model Y på gång. Den byggs i så fall i Tyskland och har ett mindre batteri – och den kan komma väldigt snart.
Bluetooth säkrar däcken Det finns en app för det: Håll digital koll på cykelns däcktryck.
Great Scott! DeLorean Alpha5 får ljud från Cambridge Audio Kan det bli en bilstereo med hela 1,21 gigawatt?
Följ Ljud & Bild
Send this to a friend