TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC är nu beställningsklar

Blixtsnabb AMG-version av den elektriska E-klassen.

Av / 2022-03-23 - 15:38
Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC är nu beställningsklar

Den är snart redo att för att utmana Porsche Taycan och BMW i4 M50, och troligen kommer du att se de första på vägarna redan till sommaren. Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC är nämligen klargjord för att kunna beställas, och kan levereras till de första kunderna under sommaren.

AMG-behandlingen innebär dessvärre inte en handbyggd kompressormatad V8, och troligtvis har inte bilen sett en skymt av motorfabriken i Affalterbach – men det betyder inte att vi tänker att den inte skulle prestera som en sportbil ändå.

2023 mercedes benz eqe 43 amg 09 scaled 1
Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC Foto: Mercedes

Två elmotorer på sammanlagt 476 hk skickar kraften till alla fyra hjul och ser till att du inte använder mer än 4,2 sekunder från noll till hundra. Marginellt mer än i4 M50, men helt och hållet på nivå med Porsche Taycan.

Med ett vridmoment på 858 Nm, kommer du också att känna draget i ryggen under acceleration i fart – och eftersom vi pratar om AMG är detta ungefär så långt från en E-klass med ljus på taket som man kan komma.

626f27fe ddec 4295 af39 6994976f508e scaled 1
Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC-fälgar Foto: Mercedes

Underrede, bromsar, däckval, fälgar, interiör och kosmetik är alltihop AMG, och detta är den sportigaste EQE-varianten hittills. Senare kommer det också en Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC med upp till 686 hk – med boosteffekt – och även om AMG-varianterna är batterielektriska kommer de båda få ett signaturljud som ska påminna om en äkta AMG. Jag antar att de med detta refererar till en kompressormatad V8.

Annons
945d729d b6cc 4ae7 80f0 5d48c99cfbf5 scaled 1
EQE AMG 43 Foto: Mercedes

Invändigt möts man av Mercedes briljanta hyperscreen som täcker hela instrumentbrädan, precis som på EQS, AMG-sportssäten, röda bilbälten och en ratt i nappaskinn eller kol- och mikrofiber.

Mercedes – som inte använder Benz längre på de batterielektriska bilarna – upplyser om en förbrukning på 19,7 – 22,5 kWt/100 km, vid kombinerad körning. Kanske något optimistiskt med så mycket krafter ombord, men det återstår att ta reda på.

AMG 43-utgåvan kostar 1 175 000 kronor utan att någon extra utrustning lagts till – sett på det viset är priset mer i Porsche-territoriet än i BMW:s.

e6dd235f 0a91 44a3 a0cd 20771d8d68da 989x660 1 e5f8056c 6bd6 4356 a02a fe1c7370832e 989x660 1
<
>
Foto: Mercedes
Läs också TEST: Mercedes EQS med Burmester Surround Sound System Mercedes EQS erbjuder utmärkta köregenskaper, lyxig komfort – och tillräckligt med räckvidd. En konserthall på fyra hjul!
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Drömmen om den talande bilen blir verklighet med Gemini Live

Här är VW:s eldrivna folkbil

Volvo ES90 högrest sedan rullar 700 km

Se Xiaomis vilda el-sportbil

Kias nya elbilar tar sikte på Tesla och Volkswagen

Batterirevolution från Mercedes

Billigare versioner av nya Model Y

Hemmaladdaren har precis blivit ännu smartare

Hur länge håller egentligen ett elbilsbatteri?

Räddningen vid dött bilbatteri

Volvos minsta blir redo för äventyr

GAC:s nya bilar är förnuftiga, men saknar ess i rockärmen