När de berättade om den ursnygga tvåsitsiga MC20 sa Maserati två saker som gjorde oss extra intresserade. Den låga sportbilen kommer i en batterielektrisk version, och den kommer att levereras med ett rejält ljudsystem från Sonus Faber. Det lät bokstavligen som musik i våra öron, och just nu är vi lite extra exalterade, eftersom Maserati planerar samma sak för fler bilmodeller.
Den ena är Gran Turismo Folgore, en låg fyrsitsig coupé som de lanserar 2023. Här säger redan Maserati att vi pratar om 1200 hk, tre elmotorer, och 100 ska inte ta mycket mer än tre sekunder.
Gran Turismo Folgore (Folgore betyder blixt på italienska), blir som dagens modeller med bränslemotor, finns i flera utrustningsvarianter från Gran Lusso till Trofeo, och finns med ljud från Sonus Faber.
Det gäller även den mer familjevänliga Grecale Folgore, en medelstor batteridriven SUV baserad på Alfa Romeo Stelvio. Men sträcker 10 cm mellan axlarna. Vilket enligt Maserati ska ge klassledande baksätesutrymme.
105 kW batteri
Här snackar vi också 105 kW batterikapacitet som ska ge runt 500 km räckvidd, 550 hk (till att börja med), och 800 Nm vridmoment på fram- och bakaxeln. Batteriarkitekturen är 400 V, det ska göra det möjligt att ladda upp till 200 kW.
Maserati Grecale kommer finnas i flera utrustningsversioner, där Trofeo är hyfsat fullspäckad. Där får du 21 högtalare från Sonus faber, som har samarbetat med Maserati kring infortainment i alla kommande Maserati-modeller.
Sonus faber
Föraren får Maseratis djupa sportstolar under baken, och kan se all nödvändig info på en 12,3-tumsskärm framför sig, medan mittkonsolen är utrustad med en 8,8-tums pekskärm, där du kan styra allt, system och värme. Längst upp på instrumentbrädan finns en rund skärm som är en digital klocka med analog display, och en timer, om du ska ta ut bilen på banan.
Du kan välja mellan två anläggningar från Sonus faber. Premium Audio System med 860 watt, med upp till 14 högtalare i kupén, medan High Premium Audio System, kommer med totalt 1285 w effekt (!), Och 21 högtalare.
Systemet styrs från skärmen i mittkonsolen, och är uppbyggt kring en klass D dubbel DSP-förstärkare med eq-möjligheter, och Sonus fabers signaturelement med pappersfibermembran, sidenvävda diskantelement och lättigenkännligt ljud.
Grecale har redan lanserats med bensinmotorer, och kan även utrustas med Sonus fabersystem, medan den batterielektriska Folgore-varianten släpps först 2023.