TESTER GUIDER FILM & TV HÖGTALARE TV HÖRLURAR HI-FI FOTO SMART HEM HEMMABIO DATOR MOBIL GAMING
Nyhet

Fyrhjulsdrift och LiDAR

Polestar 3 har ambitiösa räckviddsmål.

forfatter
Publicerad 2022-06-07 - 17:05

Den första bilden på Polestar 3 föreställer en bil som utlovar mer utrymme än en Polestar 2. Bilen är en sportig SUV, eller en crossover, beroende på vilka ögon som tittar. Men den ser märkbart rymligare ut än Polestar 2.

Den stora bakluckan döljer förhoppningsvis ett betydligt större bagageutrymme än de 430 liter som 2:an har, och kanske är baksätesutrymmet större också. Inget av detta vet vi något konkret om. Bara att Polestar lanserar sin 3:a i oktober. Antagligen går den att beställa redan då, men levereras knappast förrän 2023.

Polestar berättar att den nya bilen får autonom självkörning på motorvägen och för att klara av det har den LiDAR-sensorer från Luminar och en processor från NVIDIA. Som kanske är mest kända för sina grafikkort.

De första versionerna av Polestar 3 har fyrhjulsdrift från två elmotorer och enligt Polestar är räckvidden är mer än 600 km enligt WLTP-standarden.

– Polestar 3 är SUV:en för den elektriska tidsåldern. Vårt formspråk utvecklas med denna sofistikerade, stora, lyxiga elbil med en stark, individuell varumärkes-karaktär. Med den här bilen för vi ”sport” tillbaka till SUVen, i linje med vår bakgrund som prestandamärke, säger Polestars VD Thomas Ingenlath.

Nya Polestar 3 hamnar i samma segment som Tesla Model Y och Volkswagen iD.5 och är betydligt större än Volvo-släktingen XC40 Recharge.

Polestar säger inte ett ord om priset, det är för tidigt för sådant, men troligtvis blir det något högre än för en motsvarande Polestar 2. Bland annat kommer ett större batteri att höja priset.

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Kommentarer


Välkommen till Ljud & Bilds kommentarsfält. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till temat och var saklig, så slipper vi moderera inlägg. Andra frågor eller synpunkter skickas till Redaktion@ljudochbild.se

Subscribe
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Den bästa elektriska SUVen BMW iX xDrive40 är en skön plats att vara på, både på korta och långa resor.
Alla elbilars dragvikt, bagageutrymme och taklast En del elbilar kan inte ha dragkrok, andra kan inte ha takräcke. Se vilka som kan vad här.
Nu vet vi hur Polestar 5 ser ut Det finns goda skäl att tro att den kommande Polestar 5 kommer att se ut så här.
Kompakt komfort för stilmedvetna Lite lyx har aldrig skadat någon, tycker franska DS Automobiles. Och de har helt rätt.
Vacker och elektrisk med bra räckvidd Peugeot e-408 är en stor crossover med bra räckvidd.
Här är Volkswagens första elektriska sedan Designskisser ger en smygtitt på en framtida modell designad för den övre medelklassen i Kina. Bilen kommer också till Europa och USA.
Följ Ljud & Bild
Send this to a friend